› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Har någon Idéer ?! Hjälp!
- Detta ämne har 44 svar, 6,899 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Alexander.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2010 kl. 19:09 #200230
Lirkus
DeltagareHelt rätt, boxen nollas inte av att byta bränsle, men om du skulle köra den på enbart 99 oktan ett tag så skulle boxen efterhand lära sig och justera sina värden.
Men det snabbaste sättet att nå resultat och märka skillnad är ju såklart att nolla boxen.
Batterikabel av en stund och nytt bränsle. Kör försiktigt i början.
Om du slår en signal till Per Johansson och till JRM så kanske dom via ditt regnr kan plocka fram om bilen e mappad där.
Tänkte på de där me å köra lugnt och försiktigt, (jag gör så oxå) Men man kan läsa lite här å där att man ska gasa på för då ska den lära sig att man kör aggressivt.
Läste om ett annat sätt att nolla boxen också 🙂
Classic (GC8 – JECS) ECU Reset
1.Ensure engine is at normal operating temperature, turn engine off
2.Locate the two ECU connectors, located under the steering column and consist of a black plastic male and female connector, and a green male female connector3.With the ignition OFF connect black to black and green to green.
4.Turn on ignition, do not start the engine, depress the accelerator pedal to full throttle, then return it to the half-throttle position and hold for a few seconds, and then release
(Engine Check lamp turns on).
5.Start engine and then drive for at least one minute, keeping road speed above 11 Km/h.At this point the check engine light should start to flash the all clear signal (steady 1/2 second interval flashes). If the check engine light does not flash, or indicates some other sequence, there is a fault present in the system (this post tells you how to read the codes: http://www.perth-wrx.com/vb/showthre…615#post406615 )
6.Stop the car and turn off the engine.
7.Disconnect the black and green connectors.
8.Job complete – ECU is now re-set.21 april, 2010 kl. 19:36 #200219specialized
DeltagareSnabbaste sättet att nolla boxen är att lyfta minuskabeln på batteriet, och sen bromsa till bromsljuset slocknat, tar ungefär 3 sekunder.
Sen på med minuskabeln igen och ut och kör normalt, inte hårt , inte lugnt, som vanligt bara.Finns sen några sätt att få Ecu`n att flytta fram ” Ignition Advance ” från 8 till 16 fortare, men de kommer jag inte ihåg 🙂
5-10 mils vanlig körning så har ecu`n lärt om sig helt 🙂
23 april, 2010 kl. 14:59 #200251IdaL
DeltagareStiften ska vara gyllenbruna, tyder på optimal förbränning. Går den snålt är de vita, för fett svarta/sotiga.
Aha då sade snubben på impreza verkstaden helt fel, men alla är ju inte duktiga på att meka, men man lyssnar ju på vad dem säger ändå tyvärr, hmm… Men då vet jag 🙂
23 april, 2010 kl. 15:00 #200252IdaL
DeltagareHelt rätt, boxen nollas inte av att byta bränsle, men om du skulle köra den på enbart 99 oktan ett tag så skulle boxen efterhand lära sig och justera sina värden.
Men det snabbaste sättet att nå resultat och märka skillnad är ju såklart att nolla boxen.
Batterikabel av en stund och nytt bränsle. Kör försiktigt i början.
Om du slår en signal till Per Johansson och till JRM så kanske dom via ditt regnr kan plocka fram om bilen e mappad där.
Jag ska nolla och köra 99 som ni ger förslag om, absolut, har 3.5mil till en V-power tank så måste först åka dit 🙂 ska be Xet ringa Per och fråga, då bilen rullat i Uddevalla för par år sedan..
23 april, 2010 kl. 15:02 #200253IdaL
DeltagareSnabbaste sättet att nolla boxen är att lyfta minuskabeln på batteriet, och sen bromsa till bromsljuset slocknat, tar ungefär 3 sekunder.
Sen på med minuskabeln igen och ut och kör normalt, inte hårt , inte lugnt, som vanligt bara.Finns sen några sätt att få Ecu`n att flytta fram ” Ignition Advance ” från 8 till 16 fortare, men de kommer jag inte ihåg 🙂
5-10 mils vanlig körning så har ecu`n lärt om sig helt 🙂
Aha okej 🙂 tack för tipsen, nu är det såhär att Xet lånade bilen denna helgen då jag är bortrest några dagar, och enligt honom så lät bensin pumpen SKIT illa imorse, kan det vara pumpen som inte vill vara med längre på låga varv? att den fungerar bra på höga pgr av att pumpen får jobba mer då? eller kan jag ha helt fel nu, ska byta pumpen och se om det blir ngn förbättring på ryckandet :-/
23 april, 2010 kl. 15:03 #200254IdaL
DeltagareTänkte på de där me å köra lugnt och försiktigt, (jag gör så oxå) Men man kan läsa lite här å där att man ska gasa på för då ska den lära sig att man kör aggressivt.
Läste om ett annat sätt att nolla boxen också 🙂
Classic (GC8 – JECS) ECU Reset
1.Ensure engine is at normal operating temperature, turn engine off
2.Locate the two ECU connectors, located under the steering column and consist of a black plastic male and female connector, and a green male female connector3.With the ignition OFF connect black to black and green to green.
4.Turn on ignition, do not start the engine, depress the accelerator pedal to full throttle, then return it to the half-throttle position and hold for a few seconds, and then release
(Engine Check lamp turns on).
5.Start engine and then drive for at least one minute, keeping road speed above 11 Km/h.At this point the check engine light should start to flash the all clear signal (steady 1/2 second interval flashes). If the check engine light does not flash, or indicates some other sequence, there is a fault present in the system (this post tells you how to read the codes: http://www.perth-wrx.com/vb/showthre…615#post406615 )
6.Stop the car and turn off the engine.
7.Disconnect the black and green connectors.
8.Job complete – ECU is now re-set.Tack för tipset, men det där var för invecklat för mig, hehe, 😀
23 april, 2010 kl. 16:01 #200226Desen
Deltagareska byta pumpen och se om det blir ngn förbättring på ryckandet :-/
Skaffa då en begagnad orginal eller en wallbro 255l pump, en ny original kostar på tok för mycket. Och om du kör med högre ladd än original så är det en wallbro du ska ha.
Det är inga större konstigheter att byta den heller.
23 april, 2010 kl. 16:25 #200231Lirkus
DeltagareTack för tipset, men det där var för invecklat för mig, hehe, 😀
😀 Ja de e lite knepigare 😉 men de ja märkte som var positivt var att jag inte behövde ställa in stereon eller klockan efter 🙂 Men ja kör nog på de andra sättet nästa gång 😉
23 april, 2010 kl. 16:31 #200232Lirkus
DeltagareSkaffa då en begagnad orginal eller en wallbro 255l pump, en ny original kostar på tok för mycket. Och om du kör med högre ladd än original så är det en wallbro du ska ha.
Det är inga större konstigheter att byta den heller.
Tänkte handla en 255L pump från http://www.scoobyparts.com/index.html sen, fruktansvärt billigt £77,95 å ja tror frakten inte var farlig alls.
Så de va ett litet tips, om nån vet billigare så hojta till !! 🙂
23 april, 2010 kl. 16:52 #200214Kvarnis
DeltagareEnklat och fortast att handla från UK, billigare från US men tar längre tid
23 april, 2010 kl. 17:25 #200255IdaL
DeltagareSkaffa då en begagnad orginal eller en wallbro 255l pump, en ny original kostar på tok för mycket. Och om du kör med högre ladd än original så är det en wallbro du ska ha.
Det är inga större konstigheter att byta den heller.
Aha okej, blir att testa en beg original, ska beställa en wallbro, tänkt sedan jag skaffade bilen men har inte blivit av 🙂 jo jag ligger på högre.
23 april, 2010 kl. 17:50 #200236Subbhenke
Deltagaresamma problem här, tog ut bilen igår, börja rycka så in åt helsike, testade och byta luftmasse mätarn, men problemet var fortfarande där, kanske är stiften, någon som inte är ordentligt åtraget, vi får se.
29 april, 2010 kl. 17:10 #200234Mumin
DeltagareHenkes bil är nu fixad. var vakumslangen från dawasen till WG som hade två små söta hål i sig 😀
29 april, 2010 kl. 17:33 #200233Lirkus
Deltagare😀 ååå va skönt me såna fel !!
30 april, 2010 kl. 11:19 #200235Alexander
DeltagareTestat denna? Smörjer spridarna
http://www.redlineoil.se/images/SI-1.png
Min GT rycker lite smått i normal jämn motorvägshastighet, men det blev faktiskt lite bättre efter en sån här flaska.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.