- Detta ämne har 7 svar, 854 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av Strat.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2003 kl. 21:53 #5198ToniDeltagare
Om man nu vill att däcksidan ska vika sig så lite som möjligt även vid RIKTIGT hård kurvtagning, är det då mönstrade R-däck man ska satsa på för gatan eller finns det något ännu bättre?
9 oktober, 2003 kl. 08:32 #70948PerraDeltagareHalloj på er!
Det var ett tag sedan men nu gör jag ett gästspel igen. 😉
Om du vill ha ett däck som inte “viker sig” i kurvorna så ska du gå upp i diameter. Dvs kör du 17″ idag så köp 18″ fälgar o däck. Då minskar profilen eftersom du vill ha samma omkrets och då innebär det oxå att du får “bättre” väghållning. Sen spelar det inte så stor roll om du kör R-däck eller “vanliga” däck. Jag skulle absolut inte köpa 18″ R-däck pga pris/livslängdsförhållandet. MEN, om du går upp till 18″ så duger det bra att köra med Toys’R’Us eller varför inte S03:or? Alldeles utmärkta däck och jag är ganska säker på att det grepp du får är fullt tillräckligt utan att du kommer känna att du behöver köpa R-däck.
Med 18″ får man den där “go-kart-känslan” när man t.ex. byter fil snabbt. Det går inte att få om man har en _hög_ profil på däcket.
Toni, du får gärna ringa mig om du vill prata om det här. Du har väl numret antar jag? Annars är det bara att maila.
Mvh Perra
14 oktober, 2003 kl. 20:25 #70954Mr_MatteDeltagareTill Perre..
Måste bara bråka lite..
Kørde 1,24,2 med en 100 hk hundkojja på Gelleråsen..
// matte
10 november, 2003 kl. 13:10 #70949PerraDeltagare>Till Perre..
>
>Måste bara bråka lite..
>
>Kørde 1,24,2 med en 100 hk hundkojja på Gelleråsen..
>
>
>// mattePå slicks förutsätter jag? Och en banpreppad koja förutsätter jag oxå, annars tror jag dig inte.
Det är viktigare med bra däck än med mycket pulver under huven.
Mvh Perra
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70950StratDeltagareFunderar också lite kring detta. Skulle vilja ha ett däck med lika hård stomme som ett r-däck, men med bättre livslängd. Finns det alternativ?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70951ExOrdisDeltagareSom jag ser det är Toyo Trampio R1R just den kompromissen till rätt pris.
Toyo RE888 är även det ett alternativ på torr asfalt men R1R är bättre allround pga mer mönster och mindre klackar ut mot kanterna.Verkar fungera hyffsat att köra på en uppsättning Trampio under sommarsäsongen om du har en (aktiv)körsträcka runt 1000-1500 mil och kör ungefär 3 banträffar.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70952ExOrdisDeltagareNu gällde frågan iofs skuldran och den är alltid hårdare på
ett R-däck jämfört med ett gatdäck eftersom komfort inte är prioriterat. 😉Ett litet tips:
Treadwear(slitage), Traction(grepp) och Temperature(temperaturtålighet) är de beteckningar i kombination
med hastighetsbeteckning och loadindex(maxlast i vikt) som kan vara intressanta att kika närmare på…10 juni, 2004 kl. 18:40 #70953WhitewheelsDeltagare>Som jag ser det är Toyo Trampio R1R just den kompromissen
>till rätt pris.
>Toyo RE888 är även det ett alternativ på torr asfalt men R1R
>är bättre allround pga mer mönster och mindre klackar ut mot
>kanterna.
>
>Verkar fungera hyffsat att köra på en uppsättning Trampio
>under sommarsäsongen om du har en (aktiv)körsträcka runt
>1000-1500 mil och kör ungefär 3 banträffar.Ville bara flika in lite o säga att det är samma gummiblandning R1R som te x. R881, R888 vet jag ej. Det är väl just gummiblandningen som har med slitaget att göra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.