SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning hastigetsindex

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    PetterSolberg
    Deltagare

har en fråga som gäller vinterdäcken.. kollade med en kille idag på jobbet som ringde sin svåger som säljer däck och frågade om däck till bilen.. och så frågade han var det var för bil och han sa att det var en impreza.. då sa hans svåger att jag var tvungen att ha däck som var hastighetsindex för 210km/h.. stämmer detta?
      Patrik 🙁 🙁

alrik
      Deltagare

Sökte lite på Vägverkets hemsida. Det som står där att detta:

”Vinterdäck ska antingen vara dimensionerade för fordonets högsta hastighet eller minst den hastighet som beteckningen Q (160 km/h) innebär.”

Länk:
        http://www.vv.se/templates/page3____8434.aspx

Finns lite mer info i menyn till vänster.

Detta hade jag inte en aning om. Trodde inte att det fanns regler för detta. Man lär så länge man lever.

/ Mikael – har Q vinterdäck

PetterSolberg
        Deltagare

är inte r oxå för 160km/h?
          Patrik 🙁

EDIT: var visst för 170km/h då är det lungt för min del iaf.. 🙂

Yaskin
          Deltagare

men vem kollar…?? Farbror blå är ju nitiska, men så jävla dumma kan dem vet lite va? vem kör 210km/h på vintern med M&S märkta dubbdäck? OK, det finns säkert vissa, men de är nog ganska få och dör ganska tidigt… 🙁

Adam K
            Deltagare

Ingen kollar i Sverige, läs texten! Dvs, ’alla’ däck är minst Q.
              Om du åker till Tyskland kan det vara bra att ha 240klassade däck till imprezan då Autopolizei har rätt att stoppa dig tills du köpt ’rätt’ däck, där får man iof inte ha dubbdäck heller…

Adam K
              Deltagare

Ingen kollar i Sverige, läs texten! Dvs, ’alla’ däck är minst Q.
                Om du åker till Tyskland kan det vara bra att ha 240klassade däck till imprezan då Autopolizei har rätt att stoppa dig tills du köpt ’rätt’ däck, där får man iof inte ha dubbdäck heller…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.