› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hastighetsmätaren dog och check engine lampa
- Detta ämne har 8 svar, 1,166 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av
Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2015 kl. 20:40 #33762
Tobbe87
DeltagareVar ute och åkte idag och helt plötsligt dog hastighetsmätaren, tog 1 sekund sen hoppade den till och efter det tvärdöd. Får upp check engine till och från med. I samband med detta går bilen som en påse skit rent ut sagt. Den går inte på alla burkar kan man säga. Hör detta ihop ? Vad ska jag göra???? Måste ha en fungerande bil. Desperat behov av hjälp! ! Det handlar om en Impreza GT 1997
31 maj, 2015 kl. 20:42 #276964clasen
DeltagareJag skulle spontant säga att det är strömtillförseln som spökar. Typiskt en lös batteripol eller jord. Hastighetsmätaren och motorn borde annars inte packa ihop samtidigt. Hastighetsmätaren brukar väl gå på abs-boxen
31 maj, 2015 kl. 20:52 #276966Tobbe87
DeltagareOkej ?. Precis i samma veva som hastighetsmätaren dog så slutade bilen att gå som den skulle. Den går inte på alla burkar !! Vad fasen är det tror du ????
31 maj, 2015 kl. 21:06 #276965clasen
DeltagareJa börja med att kolla alla anslutningar till batteriet, att det inte sitter löst och att du har rätt spänning.
Kan också vara så att du fått en kortis, ev. grillat/ laddat ur batteriet så spänningen försvunnit p.g.a. det.
Ganska enkelt att kolla. Börja med det, och verkar det ok får man börja kolla på lite krångligare grejer
1 juni, 2015 kl. 05:08 #276960Christian S
DeltagareHastighetsmätaren brukar väl gå på abs-boxen
sitter givare i växellådan, vissa äldre har vajer.
1 juni, 2015 kl. 07:57 #276967Tobbe87
DeltagareKan denna givare göra att den går ned i ett ”fesäkert” läge ?? För den går ju inte som den ska efter att hastighetsmätaren dog ??..
1 juni, 2015 kl. 12:52 #276963Igge
Deltagarevad har du för felkod?
21 juni, 2015 kl. 14:55 #276961Gyver
DeltagareNär den tappar signal till hastighetsmätargivaren på lådan så beter den sig som du beskriver. Ecu’t vet inte hur fort det går och och om du då bygger laddtryck så får du fuelcut som resultat eftersom den är i felsäkert läge. Stänger du av bilen och kopplar av/på batteriet så nollar du systemet och den kommer att gå bra igen fram tills att den tappar kontakt med givaren igen. Byt givare.
Det är ett helvete att byta btw, iallafall på 99-00. Då givarkroppen är i plast som gärna spricker och sitter iskruvad i lådan. + att den sitter bökigt till mot kardantunneln. Det kan vara lättare på din dock, har för mig att givaren ser annorlunda ut.
21 juni, 2015 kl. 15:02 #276962Gyver
DeltagareBörja först med att kolla kontaktstycket bakom instrumenthuset, sker inte glappet där så är det nog givaren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
