Var ute och åkte idag och helt plötsligt dog hastighetsmätaren, tog 1 sekund sen hoppade den till och efter det tvärdöd. Får upp check engine till och från med. I samband med detta går bilen som en påse skit rent ut sagt. Den går inte på alla burkar kan man säga. Hör detta ihop ? Vad ska jag göra???? Måste ha en fungerande bil. Desperat behov av hjälp! ! Det handlar om en Impreza GT 1997
Jag skulle spontant säga att det är strömtillförseln som spökar. Typiskt en lös batteripol eller jord. Hastighetsmätaren och motorn borde annars inte packa ihop samtidigt. Hastighetsmätaren brukar väl gå på abs-boxen
Okej ?. Precis i samma veva som hastighetsmätaren dog så slutade bilen att gå som den skulle. Den går inte på alla burkar !! Vad fasen är det tror du ????
När den tappar signal till hastighetsmätargivaren på lådan så beter den sig som du beskriver. Ecu’t vet inte hur fort det går och och om du då bygger laddtryck så får du fuelcut som resultat eftersom den är i felsäkert läge. Stänger du av bilen och kopplar av/på batteriet så nollar du systemet och den kommer att gå bra igen fram tills att den tappar kontakt med givaren igen. Byt givare.
Det är ett helvete att byta btw, iallafall på 99-00. Då givarkroppen är i plast som gärna spricker och sitter iskruvad i lådan. + att den sitter bökigt till mot kardantunneln. Det kan vara lättare på din dock, har för mig att givaren ser annorlunda ut.