SSC Allmänt snack Allmänt småprat Haveri….

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    LegacyRS
    Deltagare

Hejsan… råkade ut för ett ”mindre” haveri på lördagskvällen då växelådan i min Legacy packade ihop… x(

Såg i medlems galleriet a ”SubbaMicke” hade ett nytt projekt och tänkte höra om inte han fick lite grejer över??

annars är jag tacksam över tips vars man skulle kunna vända sig för att f tag i antingen en drevsats eller en ”ny” komplett låda…

nisse
      Deltagare

men Håkan, vad har du nu ställt till med… 😮

Subarumicke
        Deltagare

Trist när det pajar.Vad har gått sönder??

LegacyRS
          Deltagare

ställde bara bort bilen när det hände så jag har inte hunnit kolla upp vad det kan vara…

lite lur på om det är mitt diffen som gett sig eller nått för lådan är inte svår växlad (inte mer än förut iaf:( ).. men direkt jag släpper upp kopplingen så börjar det leva om.. vae sig om jag har en växel i eller inte…

2:ans drev verkar inte heller var riktigt ok..

1:an har haft lite oljud för sig ett tag så det har väl varit på g..

men men…

det är ingen som har nåra drev liggandes??… eller kanske en komplett låda..=)..

LegacyRS
            Deltagare

>men Håkan, vad har du nu ställt till med… 😮

Jadu Nisse.. åldern tog ut sin rätt…
              😉

Kvarnis
              Deltagare

Tråkigt att höra Håkan :(…skulle kanske prov kört Wally dubben 😉

Hmm är lådan tyst när du har bilen på tomgång & kopplinen nere…
                kan vara en axel lr ett drev

Hur lätt det när det gick ått pipan…försök lyssna vart ojudet kommer i från, vilken vxl hade du i när det gick ått h-vete ?

du kan även öppna tapp pluggen på lådan å titta efter ev metall spån på den.

billigast om du ska nya drev är nog en RA drevstats från USA
                jag har lite drev så när som på en 3:an ;):D

Subarumicke
                Deltagare

Har lite drev liggandes,låter som kopplingen har rasat,men när du har isär lådan kan du ju tala om vad som pajade.Då kan jag leta runt bland sakerna och kanske har något som är det du behöver.

LegacyRS
                  Deltagare

>Har lite drev liggandes,låter som kopplingen har rasat,men
                    >när du har isär lådan kan du ju tala om vad som pajade.Då kan
                    >jag leta runt bland sakerna och kanske har något som är det du
                    >behöver.

tror du att det är den??.. men då skulle det väl forsätta att låta fast man trycker ner kopplingen??…

ska väl försöka riva lådan i helgen.. men är det besvärligt att dela en subaru låda??.. något man ska tänka på när man är ”oskuld” i ämnet…
                    😉

Tycker bara att det var så skummt nu när vi skulle lasta den på trailer nu ikväll.. när jag startade bilen lät det inget om det där.. men direkt när jag la in backen satte det igång.. sen lät det hela tiden igen… låter ungefär som en helt slut drivknut vid fullt rattutslag… aja..

någon som har en aning om vad man (”ska”) får betala för en beggad impreza låda my 99-00 på skroten??.. Hörde att impreza lådan satt med 8 bultar medans Legacyns låda bara sitter med 4… men dom 4 bulthålen ska visst sitta på samma ställe… 🙂

Jag hör av mig när jag vet mer Micke… tack så mycket iaf..=)

Kvarnis
                    Deltagare

En låda från dom nyare bilarna passar, man dock med fördel gänga hållen där styrpinnarna sitter och sätta bultar där oxå.

Hur är det när du försöker växla…prova att låta bli att anväda kopplingen så utesluter du ju det.

Om du kan växla lätt så kan det även vara utgående axel lr ev diff.
                      Du kan även ha knäckt bra ett kugg.

När jag jag rasade min låda var 3:an helt ren fanns knappt antydning till att det suttit kugg.

Kolla olje pluggen för ev spån/delar etc.

Att riva låda är inte så jätte kul…

Lycka till

LegacyRS
                      Deltagare

Hmmmmm… nu är det mycket åsikter…

var förbi på subaru här uppe i umeå o snackade med verkstads chefen lite…

Han sa att det inte skulle gå o sätta in en impreza låda då utväxling mellan lådan o bakaxel skulle bli fel.. Nu vet inte jag om jag kan hålla med om det? Någon av de lärde kanske kan svara??

Han skulle ta fram ett kostnads förslag på en renovering (byte alla lager, syncringar o skadade drev) trodde det skulle hamna runt 10000:-…

har kollat runt lite o en komplett låda (utan växel länkage) skulle kosta mig det dubbla + att jag inte har någon speciell garanti på det så jag överväger att lämna in lådan..

Jag är som ni kanske märker i valet o kvalet i det här..

orginal lådan har ju fan hållit 15.000 mil 😮

Kvarnis
                        Deltagare

hmm minns inte helt 100 hur ut vxl var på legacyn…men vad jag minns så var det lika….men diffarna kan mycket väl vara annan ut växling på.

10000:- för arbete&matrial är ok
                          en packnings sats är bara 1000:- en byggnation av lådan är väl ~5-10K beronde på vem som gör det

ps kräv bara att få det skriftligt så at det inte blir en massa bekymmer efter ått,….att det bara råkar hoppa iväg tilldet dubbla.
                          Micke Wiklunds garanti jobb på lådan blev en dyr affär om jag inte minns tokigt

ps iofs så höl lådan 15.000mil….men hur många mil i din ägo ;):D
                          Skämnt å sido…jag skulle fundera lite på att ta en lite större smäll nu å få en fräsh låda som håller länge

LegacyRS
                          Deltagare

Hmmm… det här blir bara värre o värre… fick priset på en TOTAL renovering på lådan idag.. det skulle gå på 23000!!.. men jag vet inte om han har räknat in byta av alla drev i det… har svårt o tro det men iaf…

Så nu överväger jag verkligen att fixa antingen en begad impreza låda eller en förstärkt drevsats.. men ´då måste jag ju få reda på om det går o sätta in en impreza låda utan att behöva ” dreva om” bakaxeln..??..

för måste man det blir ju det åt helvete för dyrt oxå..

LegacyRS
                            Deltagare

Hmmm… det här blir bara värre o värre… fick priset på en TOTAL renovering på lådan idag.. det skulle gå på 23000!!.. men jag vet inte om han har räknat in byta av alla drev i det… har svårt o tro det men iaf…

Så nu överväger jag verkligen att fixa antingen en begad impreza låda eller en förstärkt drevsats.. men ´då måste jag ju få reda på om det går o sätta in en impreza låda utan att behöva ” dreva om” bakaxeln..??..

för måste man det blir ju det åt helvete för dyrt oxå..

TBS
                              Deltagare

På Legacyn är utväxlingen 3.454 (turbo) och 3.7 (2.0 och 2.2 vanlig).
                                Har även sett Legacy med utväxlingen 4.111.

Jag jobbar på bilskrot och hittade en låda till en Legacy Turbo -92 för ca. 7000kr

Jag tänkte jag skulle köpt en låda, en bakklump så jag kan montera en Legacy Turbomotor i en Leone -89, lite mer kommer ju definitivt behövas, men man får ta lite i taget.

Lycka till i sökandet och renoverandet…

//Mattias
                                TBS – Tuned By Svensson
                                tbs@tele2.se
                                http://www.tunedbysvensson.co.nr

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.