› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Helljuslampor etc, köps var?
- Detta ämne har 8 svar, 1,036 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2005 kl. 17:06 #15485
Nikke McRae
DeltagareHar beställt en ljusbox från Mocomp med 4 st Bosch Big Knickar 220 i.
Nu behöver jag bara ett par glödlampor av typen H2. Mekonomen och mackar har ju bara fesiga 55 wattare av typen H2.
Någon som vet om det finns starkare lampor någonstans, typ 100 W H2 eller högre? Gärna kvalite.Har någon tips om nån websida där man kan beställa lampor med lite extra kräm i?
Hur är lagen om helljuslampans styrka? Är det att den måste vara E-märkt?
Alltså värsta lampan är 60W, sen får man gå över på lampor endast avsedda för tävlingsbruk o vara olaglig?12 oktober, 2005 kl. 07:49 #159155Larry
DeltagareEtt HETT tips bara… kör inte 100 W i standardljusen! Det blir för varmt och reflektorn pajar. Hade annars varit trevligt med bra lyse utan extraljus…
Edit: Jag hamnade lite OT, ledsen för det…
Har oxå funderat på riktiga extraljus modell större på någon form av ramp som lätt går att montera av.
Har hört att ”Lightforce” ska vara _riktigt_ bra! http://www.lightforce.se
Kolla om inte dom har lösa lampor oxå!12 oktober, 2005 kl. 14:48 #159156Nikke McRae
DeltagareDå har jag lite mer koll på lagarna. Tack. I med 170 Wattare när jag ändå är igång. 😀
Larry: Nä, standardljusen låter jag bli. Det är ljusboxen som vill ha lampor. Kollade Lightforce, inte mycket till lösa lampor vad jag kunde hitta.
H2 glödlampor 55 Watt finns att hitta på de flesta ställen, men det ska finnas värre.
Hittade H2or här:
http://www.samsteffansson.se/products/index.asp?id=1200&language=sv#2138
Men de är också bara på 55 Watt, men det finns en till H2:a på 100 Watt nedanför, men där står det:
Nedanstående glödlampor är EJ godkända för bruk på allmänn vägoch är endast ämnade för tävlingsbruk eller arbetsbelysningar.
Beror antagligen på att de inte är E-märkta, eller?Hittar jag inget bättre, så får det bli dem.
Ingen som vet var jag hittar några kvalitets glödlampor H2 med högre watt än 55-60? Typ Philips, OSRAM, etc.
12 oktober, 2005 kl. 14:54 #159159alrik
DeltagareStog faktiskt och spanade in AMS på statoil i natt när jag väntade på min pizzarulle. Sen så glömde jag bort att köpa den. 🙁
Ganska intressant angående lagen som Mats upplyste oss om, man lär sig något nytt varje dag. Är det någon som vet hur det gick med EUs förslag ang. att bara få ha 2 extraljus? Det sista jag hörde om det var att Sverige och Finland fick dispens att ha flera extraljus.
Angående Lightforce så ger dom ett väldigt bra ljus. Har kört en bekants lastbil med 4 st i fronten, går inte att jämnföra med Hella t.ex. Dock vet jag inte vilka filter han hade, antagligen 2 fjärr och 2 kombi.
Ska fråga en kille på jobbet vad 3 st Lightforce 240blitz kan tänkas kosta med 1 kombifilter till.
/ Mikael
14 oktober, 2005 kl. 14:20 #159157Nikke McRae
DeltagareFick boxen idag. :7
Det var som jag trodde, H3 istället för H2. Då finns det lite mer o välja på.
Någon som vet hur anslutningen är på en H3:a? Flatstift, Ringsko?
Är kabeln +. Och jorden sitter i chassit? Eller tvärtom.Har beställt ett par Phillips H3 Rally 100W. Förhoppningsvis är de säkert bra.
14 oktober, 2005 kl. 20:21 #159153Blocken
DeltagareStog faktiskt och spanade in AMS på statoil i natt när jag väntade på min pizzarulle.
Ursäkta för kraftigt OT, men hur smakar och ser Statoil’s pizzarullar ut? Jag är oerhört nyfiken, ser reklamskyltarna varje dag 🙂
/Black – tar en lightsallad istället
16 oktober, 2005 kl. 00:58 #159160alrik
DeltagareStog faktiskt och spanade in AMS på statoil i natt när jag väntade på min pizzarulle.
Ursäkta för kraftigt OT, men hur smakar och ser Statoil’s pizzarullar ut? Jag är oerhört nyfiken, ser reklamskyltarna varje dag :)/Black – tar en lightsallad iställetMin STi
Pizzarullarna smakar lite skinka och ost i tunnbröd kan man säga. Ganska neutral smak eftersom många ska köpa dom.
Sen så är nu pizzamenyn med rulle+0,5L dricka sänkt från 35kr till 30kr. 😉
Så ta vägen förbi och smaka.
/Mikael
19 december, 2005 kl. 06:19 #159154Manor
DeltagareNja, jag läste nyss att det är E-märkning och 55 watt som gäller om man vill vara laglig. Lagen gäller fr.o.m den 1/1 – 2005 men var inte retroaktiv. Om man har en äldre bil än en 05:a så är det med andra ord lugnt att sätt på icke E-märkta ljus (säkerligen så är nog 100 watt också ok).
mvh Mats N
PS. I senaste numret av Auto Motor och Sport testas extraljus.19 december, 2005 kl. 06:19 #159158alrik
DeltagareVad jag vet så kan du köra med 100W i extraljusen och att dom inte behöver vara E-märkta. Har för mig att du får ha vad du vill på helljus eftersom du inte bländar någon.
Effekt- och antalsbegränsningarna är väl till för att man inte ska blända folk vid halvljuskörning?!?!
Hade 3 st Hella 3000 på min gamla Audi med 100W i. Har klarat flygadekontoll och besiktning utan kommentarer.
/ Mikael
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.