SSC Allmänt snack Allmänt småprat hemma-bio info

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    nisse
    Deltagare

börjar vara lite sugen på projektor… tänkte höra vad ni därute använder för märken och delar och grejer.

min tanke:

dator i centrum som skall funka som dvd, video och musik-uppspelare.

till detta kopplas ps2:a, projektor och förstärkare.

allt detta med understöd av en server(i annat rum) som är länkad med trådlöst nätverk.

vad tror ni om detta ni som vet något om dessa grejer…

Storm
      Deltagare

Kör med Sanyo PLZ1 som projektor
        Förstärkare Yamaha RX-V440
        Datorn går direkt till projektorn och digital ljud till förstärkaren
        Dvd och video/tv bilden går igenom förstärkaren till projektorn
        Har också en server i ett annat rum men har ett 100mbit nätverk istället, tycker det är stabilare så 😉

Allan
        Deltagare

Hade jag lagt dyra $$ på projektor och ljudsystem. Så hade jag *ALDRIG* haft en dator med en crappy dvd spelare som lirar mina filmer.

Ungefär som att köpa en ferrari med en moppemotor.

Du kan ha en dator som komplement om du vill lira crappy vcd,svcd, divx eller annan film med skräpkvalité. Fast då ligger ju en xbox närmare till hands.

SecretAgentMan
          Deltagare

…ehrm…

En korrekt uppsatt, och specad pc som matar en projje med progressiv signal via VGA eller komponent ger minst lika bra bild som den värsta fristående spelaren.

Jag har kört med HTPC (via VGA) ett tag, och det fungerade särdeles bra, dock är den ersatt av en Philips 963:a som kör progressivt i både PAL och NTSC (vilket är själva grejen) – mest för att det var enklare så när vi flyttade in i huset, och datorn hamnade långt ifrån hemmabion.

Nu beror det på vilken projje man har, vissa är bättre än andra på att göra om bilden till progressiv – kolla upp det innan (jaggies och ryck i sidledsförflyttning suger benhårt i 100″).

Läs på innan du handlar – det är det enda rådet jag kan ge dig.

/J

Allan
            Deltagare

>…ehrm…
              >
              >En korrekt uppsatt, och specad pc som matar en projje med
              >progressiv signal via VGA eller komponent ger minst lika bra
              >bild som den värsta fristående spelaren.

…ehrm…knappast

Definera ”En korrekt uppsatt, och specad pc” så ”kanske” jag kan hålla med dig. En pc är ju alltid en pc, dvd spelare är en dvd spelare. Mina erfarenheter säger mig att satsa på en spelare från ett etablerat märke (Denon,Sony,Pioneer). Billiga mitsumi och annat skräp som tar ”alla” codecs ger bra bild…tror man eftersom man inte har haft något att jämföra med. Bästa sättet är att gå in i en hifi-butik och be dem spela samma film på två olika system samtidigt och jämför. Skillnaden är fasktiskt ganska stor.

Det finns en anledning till att en del spelare är dyrare än andra.

”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..”

/farbror barbo

down_the_drain
              Deltagare

Håller m Allan. Signalbehandlingen i en dator e rent utsagt skit!! Snåla inte på det sättet. Köp en riktig dvd spelare, typ Nya Pioneer DV 575 som kommer till sommare. SaCD DVD audio, mp3 vcd svcd mm.
                Tror att priset kommer att ligga på ca 2500:- Kanonpris för en sådan spelare. O glöm inte signalkablarna. För ljudet, köp digitalcoax. En vettig kabel(0,8m) kostar ca 1000-1500:- Ljudskillnaden är enorm från en skitkabel till dessa. Videosignal kör du givetvis RGB från dvd-proj., samma sak där. Snåla inte på kablar. Skall du ändå lägga så mycket pengar så e det dumt att snåla på kablar

Själv så har jag AudioPro:

Blue Diamond som front,
                Image 40 som bakhögt
                Image 21 som center
                Sony Str-DB840
                Sony dvd
                Philips 9544 32″Wide

/Peter

Janne248
                Deltagare

Som jag förstått det så kan man få bra bild ur en PC om den är rätt spec’ad. Dock har jag inte fördjupat mig i det då jag är nöjd med min fristående anläggning.
                  Nån skrev om RGB kabel, så som jag lärt mig det så körd du helst RGB mellan DVD och TV och då direkt till TVn. Har du projektor så kör du helst Komponent. Då också helst direkt till Projektorn.
                  Jag kör så, menhar VHSen kopplad genom förstärkaren till Projektorn via vanlig compositkabel. På så sätt kan jag använda front ingången på förstärkaren också för att ev. koppla in Videokameran, digital kamera för temporär visning utan och tjafsa med kablar på baksidan.

Mina prylar.
                  Förstärkare: Yamaha DSP-A1
                  DVD: Sony DVP-NS900V
                  Projektor: Hitachi PJ-TX10
                  Bildkabel: IXUS kombinerad Komponent+Compost+S-Video.
                  Frontar+bak: Jamo BX200 (2 i varje hörn sas)
                  Center: Mordant Short 905C
                  Front effekter: Mordant Short 302 Satellite

Se även, för bilder:
                  http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=2828&user=15293

SecretAgentMan
                  Deltagare

Allan & Co är ute på djupt vatten. 🙂

Jag har själv provat båda varianterna med projje, har ni?
                    Det handlar enbart om att välja rätt grejer till pc:n, och att föra över bilden till projjen på rätt sätt.

Med ett schysst grafikkort (ATi är det vanliga valet i en HTPC – iofs mest pga riktigt bra kvalisort på tv-ut, som i detta fallet inte är relevant), rätt dvdprogramvara i pc:n och en rekorderlig vgakabel blir det precis lika bra som med en progressiv dvdspelare.

…bara att pilla lite med programvaran kan göra underverk..

/J

Allan
                    Deltagare

>Nån skrev om RGB kabel, så som jag lärt mig det så körd du
                      >helst RGB mellan DVD och TV och då direkt till TVn.

..helst kör man Scart eller i undantagsfall S-Video.

down_the_drain
                      Deltagare

jodå provat båda sakerna. Säljer sånt ”pjoffs” 😛 i min affär. Det går inte att jämföra bildbehandligs kretsarna på ett grafik kort till datorn samt en HQ dvd spelare. Egentligen helt olika inriktningar för dessa kretsar. datorn strävar oftas efter högt FPS jämför m dvd:n som skall ha så rent signalkurva som möjligt. O glöm inte kablarna. En VGA kabel från en dator håller definitivt inte lika hög kvalitèe som ett par schysstA RGB.

/Peter AudioVideo tönt

Allan
                        Deltagare

>Allan & Co är ute på djupt vatten. 🙂
                          >
                          >Jag har själv provat båda varianterna med projje, har ni?
                          >Det handlar enbart om att välja rätt grejer till pc:n, och
                          >att föra över bilden till projjen på rätt sätt.
                          >
                          >Med ett schysst grafikkort (ATi är det vanliga valet i en
                          >HTPC – iofs mest pga riktigt bra kvalisort på tv-ut, som i
                          >detta fallet inte är relevant), rätt dvdprogramvara i pc:n och
                          >en rekorderlig vgakabel blir det precis lika bra som med en
                          >progressiv dvdspelare.
                          >
                          >…bara att pilla lite med programvaran kan göra
                          >underverk..
                          >
                          >/J

Japp jag har testat 😉

Men det gäller att testa med rätt komponenter. Att testa på en projektor är ganska missvisande eftersom det är oftast projektorn som är flaskhalsen i systemet. Jag har inte hittat en enda projektor för under 70´ som tillfredsställer mig. Inte efter kollat på sagan om ringen på polarens BARCO CRT…fii fan! Den är elak }(

Har heller inte hittat något grafikkort som har stöd för SCART, fast jag har inte letat heller. Men det är klart S-Video duger kanske. Men allt handlar om hur kräsen man är.

SecretAgentMan
                          Deltagare

RGB plockar man ur VGA-signalen om man är lite klurig…

Att jämföra CRT-projje med LCD är väl ändå rätt extremt, vem har möjlighet att hänga en takbox a’ 200 kg i taket?
                            Men det är klart, sitter ni med S-video från ”HTPC” och jämför RGB/komponent-kopplade dvd-spelare så kan jag förstå vad ni menar.

🙂

/J

P.S. Jag har testat massor med kablage för digitalt ljud mellan dvd och stärkarn’ och aldrig hört någon skillnad – men det är antagligen mig eller min utrustning det är fel på. 😀 :+

SecretAgentMan
                            Deltagare

…en sak till – det är väl rätt relevant att testa på just projektor om det är så man ämnar använda bitarna?

Att man kan ana skillnader på en bra tv spelar liten cykel om det skall köras på en LCD-projje som inte har möjlighet att visa en bild med samma definition som nyss nämnda tv.

Behov, förutsättningar, plånbok och i vissa fall sambon brukar stolpa upp riktlinjerna. 😀

/J

modulated
                              Deltagare

>Behov, förutsättningar, plånbok och i vissa fall sambon
                                >brukar stolpa upp riktlinjerna. 😀

Jo tack, det där känns verkligen igen, därför sitter jag med en
                                harman kardon/yamaha kombo istället för Linn och en 29″ non-wide
                                istället för projje :-(.. men det duger gott åt mig.

// Patrick P – saknar ett par hundratusen och en stor vägg.

Allan
                                Deltagare

>…en sak till – det är väl rätt relevant att testa på just
                                  >projektor om det är så man ämnar använda bitarna?
                                  >
                                  >Att man kan ana skillnader på en bra tv spelar liten cykel om
                                  >det skall köras på en LCD-projje som inte har möjlighet att
                                  >visa en bild med samma definition som nyss nämnda tv.
                                  >
                                  >Behov, förutsättningar, plånbok och i vissa fall sambon
                                  >brukar stolpa upp riktlinjerna. 😀
                                  >
                                  >/J

Jävligt sant jerry! Missade faktiskt det..

Ska man köra sitt system på en lcd så skall man givetvis göra jämförelsetestet på en lcd. Och då tror jag inte skillnaderna kommer bli så stora mellan olika spelare. Däremot kan det vara trevligt med en spelare med inbyggd line doubler eller line quadrupler.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.