› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hemma efter bilimport ifrån England
- Detta ämne har 27 svar, 4,077 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Patrik K.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2006 kl. 09:50 #9719
pannan
DeltagareHej,
Som många vet så åkte jag över till England i början av veckan för att köpa en otroligt fin vit EVO III GSR till min flickvän.
Här kommer summan av resan…
Vi tar flyger ifrån Arlanda Onsdag morgon och man är rätt mör. Landar i Manchester runt 9.15 och tar en taxi iväg till ett industriområde där denna firma ligger. (kan säga att man är glad att man bor i Sverige ;-)).
När vi anländer till firman blir vi bjudna på te (ironi eller?), sedan visar de oss denna EVO som står brevid en annan vit EVO III:a. Denna är så sjukt fin, t om kompisen som var skeptisk redan ifrån början blir helt lyrisk när han ser bilen. Färgen är benvit och det riktigt lyser vitt om den. Så välvårdad är bilen utanpå. Vi tar en sväng med bilen och den är otroligt lättkörd samtidigt som den är stenhård (cusco coilovers) och summan summarum blir att det känns som en go-cart, kränger inte det minsta vid hård körning.
Efter några timmars samtalande bestämmer jag mig för att slå till på bilen. Vi har hissat upp den i lyft och synat bilen med lupp. Pengar utbytes mot registreringsbevis och annat papper på bilen. Jag ringer också försäkringsbolaget i Sverige och gör en trafikförsäkring på chassienumret.
Sedan börjar resan upp mot Newcastle. Kan säga att det kändes riktigt läskigt att köra på fel sida i början speciellt alla rondeller som de hade överallt. Efter någon timma har man dock vant sig.
Ca 2 km innan Newcastle börjar tempmätaren röra sig uppåt i rätt hög fart och den börjar pendla uppåt och nedåt. Självklart blir man funderande och sätter på värmen på max (tänkte att IC:n kankse skymmer kylaren iom att vi körde med klimatorn på). Men det hjälper inte, så det blir att åka in på närmsta bensinmack och låta bilen svalna. Efteråt häller vi i ca 2 liter vatten och glykol i kylaren. Bilen går som en klocka igen, pratade med en kompis på Mitsu och han frågade om killen gjort något med kylaren. Ja han har monterat Samco slangar svarade jag. Ok, då är det säkert lite luft i systemet så ni kan ha fått en luftficka om han inte har luftat av det. OK tänker jag och vi tar oss till ett hotell utanför Newcastle iom att bilen bara är trafikförsäkrad vill jag inte ha den ståendes inne i stan.
På morgonen så kliver jag ut och vill kolla till kylaren igen. Får i någon deciliter och tänker att det kan nog vara normalt iom att den har ett expansionskärl också. Vi tar oss ner till hamnen vid 13 tiden och får vänta någon timma innan vi kan borda färjan som skall ta oss mot Göteborg.
Väl vid färjan träffar jag två andra som varit och hämtat en WRX som skall användas som rallybil plus en kille med en Supra. Vi åker på färjan och kliver upp mot hytterna.
Väl ute på havet börjar det gunga något så sjukt så jag och kompisen får trycka i oss två st åksjuketabletter var, sedan låg vi i sängen ifrån kl 17.00 till kl 10.00 dagen efter sådan storm var det på sjön. Trodde först att vi aldrig skulle komma fram för att man höll på att ramla ur sängen och man var orolig att bilen skulle kana på bildäck in i sidan på båten…
Väl på morgonen efter den värsta natten jag har varit med om så går jag ner bara för att kolla till bilen…Och upptäcker att bilen har mycket riktigt kanat rakt in i sidan på båten och både front och ena flygeln är förstord 🙁 Pratar med en kille på DFDS och de säger att de skall ta på sig ansvaret. Jag får lite skadelappar som jag fyller i och sedan är allt klart. Förbannat surt på en sådan fin bil i karossen, men men som vanligt har man grym otur.
När vi väl åker av i Göteborg så börjar tempmätaren strula igen. Så vi får fylla upp kylaren en gång till. Jag säger till kompisen att gör den så här en enda gång till så ringer jag bärgaren.
Mycket riktigt så börjar den efter ca 10 mil igen att pendla. Ringer en bärgare och han luftar systemet åt mig och häller i ny klykol (1800 kr). Vi provar bilen igen och den ser ut att gå riktigt bra igen. Vi tackar bärgaren som beger sig åt andra hållet. Han är vänlig nog att ringa efter någon halvtimma igen och fråga hur det går och vi berättar att tempmätaren är stabil och inte rör sig uppåt. Bra det var nog bara luft i systemet säger han….
Precis innan Linköping sticker mätaren igen och nu blir det av igen. Vi har mött upp en annan kompis som hämtat den kompis bil som åkte med mig. Han är en gammal bilmecka så han kollar lite på vad det kan vara. Han kostaterar att det kan vara termostaten som antingen kärvar eller har pajat totalt, eller så är det vattenpumpen. Vi beslutar oss för att hälla i kylartätning och får se att vattnet som är i kylaren är precis den färg som kylartätningen är (säljaren visste garanterat om detta problem). Efter detta går bilen bra igen.
Jag tar mig upp till Sthlm utan problem och bestämmer mig att hälla på lite extra vatten för säkerhets skull. Efter sista stoppet tar jag mig hemmåt till mina föräldrar där bilen får stå tills imorgon.
Pratar med en kompis som jobbar på Mitsu och han hämtar den imorgon på trailer. Så det blir felsökning plus byte av karossdelar redan i veckan. Har pratat med killen som sålt bilen plus skrivit ett långt mail till honom om vad som hänt och att detta inte bara kan ha dykt upp nu. Förklarart för honom i lugn ton att jag kommer att uppdatera honom om vad det kan vara med motorn, och vad kostnaden kommer att bli. Är han en ärlig man kan han ge mig ersättning om inte kommer jag att skriva ut på varenda forum både i Sverige och i utlandet att folk skall akta sig för bilar ifrån honom.
Mvh
Johan som är skitförbannad just nu9 september, 2006 kl. 10:44 #108035Plogen
DeltagareFörst måste jag säga roligt med ny bil, ballt med vit 🙂
Tråkigt med färjan. Det måste ha blåst som fan – har aldrig varit med om något liknande dom gångerna jag åkt den… Visst är underhållningen på färjan grym – som en parodi på Rederiet 😀
Dom andra sakerna löser snart ska du se. Det är trots allt bara lite plåt och en vattenpump. Men det är dåligt som fan av firman…
Lycka till!
Edit: bra berättelse föresten!
9 september, 2006 kl. 11:46 #108032Manor
DeltagarePannan, en mycket bra berättelse…men trist med skadorna :-(. Allt kommer att lösa sig, men jag känner igen känslan när allt går emot en…
OT:
Hur går Imprezan efter ditt senaste SMR besök?9 september, 2006 kl. 12:05 #108038pannan
DeltagarePannan, en mycket bra berättelse…men trist med skadorna :-(. Allt kommer att lösa sig, men jag känner igen känslan när allt går emot en…OT:Hur går Imprezan efter ditt senaste SMR besök?
Vet faktiskt inte om man skall skratta eller gråta just nu faktiskt.
Min bil står isärplockad och med fel delar liggandes så jag behöver hjälp angåendes spridare ASAP 🙂 fast det har jag nog skrivit i två andra trådar.
Angående EVO:n så är jag ledsen över att Helene såg så mycket fram emot bilen också händer detta. Bilen för övrigt är sjukt fin att köra, rapp och tätstegad låda plus att den har väghållning som slår min STI på fingrarna. Men vad gör det när biljävlen endå inte kan rulla!!!
9 september, 2006 kl. 12:39 #108037Mats
DeltagareGrattis till bilen.
Otur med färjan. Måste blåst som f*n om bilen skall åk runt på bildäck. Bildäck är ju trots allt närmast botten och där gungar det minst. Vet du hur mycket det blåste?Trist med pumpen. Det är ju så lätt för säljaren att luras när han vet att man åker ur landet om några timmar…
Hoppas allt löser sig till det bästa.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg9 september, 2006 kl. 12:41 #108039pannan
DeltagareGrattis till bilen.Otur med färjan. Måste blåst som f*n om bilen skall åk runt på bildäck. Bildäck är ju trots allt närmast botten och där gungar det minst. Vet du hur mycket det blåste?Trist med pumpen. Det är ju så lätt för säljaren att luras när han vet att man åker ur landet om några timmar… Hoppas allt löser sig till det bästa.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Ingen aning hur mycket det blåste 🙂 vet bara att sängen försvann några gånger ifrån kroppen och att kompisen höll på att trilla ur överslafen 😀 så det gungade på sjukt mycket.
Var min bil och en annan som åkt in i sidan, det som var dumt är att det var en brandpost precis är min bil stod och det var den som tog i. Hade den inte varit där hade det gått bra.
Yep jag hoppas också att det löser sig.
mvh
J9 september, 2006 kl. 13:29 #108031simo
DeltagareTråkigt med brandposten…ja mena bilen 😉
Pannan, har du redan börjat med bortförklaringar…ska bli kul att se henne ratta runt bland konorna!
/U
9 september, 2006 kl. 13:34 #108040pannan
DeltagareTråkigt med brandposten…ja mena bilen ;)Pannan, har du redan börjat med bortförklaringar…ska bli kul att se henne ratta runt bland konorna!/U
Haha nej då 😉 Får väl låsa in nycklarna om hon är snabbare 😀
10 september, 2006 kl. 01:04 #108050STIred
DeltagareSurt som fan… Kul med ny bil dock. Hoppas det fixar sig så smidigt som möjligt, så tjejen kan köra ifrån dig snart 😉
/r
———————————————————–
I can live with the despair, it’s the hope that kills me26 september, 2006 kl. 07:28 #108041pannan
DeltagareIkväll börjar operation skruva isär motor. Har redan satt dit ny kylare, termostat.
Nu blir det plana topp, HKS stålpackning och ny vattenpump. Får hålla tummarna att det bara är detta så att inte block eller själva toppen har sprickor. Turbon kan ju också läcka.
Har varit rena följetången på denna bil. Men när allt är klart vet man att grejorna är nya och fräscha.
Kanske är ihop till SAD om några veckor.
Mvh
J26 september, 2006 kl. 07:41 #108030Blocken
DeltagareHur har det gått med förra ägaren i England? Är ni polare eller bittra fiender?
/Nicke Nyfiken
…………………..
Thai-Perr26 september, 2006 kl. 07:51 #108042pannan
DeltagareHur har det gått med förra ägaren i England? Är ni polare eller bittra fiender?/Nicke Nyfiken…………………..Thai-Perr
Man kan ju inte söga att vi är direkta vänner. Han vägrar att ta på sig någon angående det som hänt. Jag har hängt ut honom på det Engelska forumet nu då jag tröttnat på hans oförstående.
Han säger att bilen var i perfekt skick och att jag kört söndre bilen. Hur fan man nu kan köra sönder en bil på 3 timmar då man knappt gasar med den (ville inte åka fast för varken fortkörningen eller bli stoppad av polis).
26 september, 2006 kl. 09:27 #108052Niklas
Deltagarepannan: Det är väl inga problem att köra sönder en bil på tre timmar? Fanns ju en tråd på Zatzy om en som sålt sin kära EVO6a och nya ägaren ringer honom några timmar efter köpet och säger att han står vid vägkanten och får bara i treans växel eller vad det var. Denna köparen hade enligt säljaren kört som ett svin vid provkörningen och troligen fortsatt så på vägen hem i ”nya busbilen”. Sen vems fel det var att växellådan gav upp behöver vi inte gå in på här.
Så nog går det alltid, sen att du skulle gjort det tvivlar jag på.
26 september, 2006 kl. 09:30 #108026SecretAgentMan
DeltagareFast det beror på vad som strular, koppling/låda är inga problem att slakta om man ger sig fan på’t – däremot en topplockspackning…det har att göra med att något inte står rätt till, på en turbobil handlar det om spikning oftast (eller att man laddat för mycket), det är cylindertrycket som är boven här.
Heta tipset till Pannan blir att få någon att kolla att motorn går som den skall när den är ihop igen. 🙂
/J
26 september, 2006 kl. 15:49 #108043pannan
DeltagareFast det beror på vad som strular, koppling/låda är inga problem att slakta om man ger sig fan på’t – däremot en topplockspackning…det har att göra med att något inte står rätt till, på en turbobil handlar det om spikning oftast (eller att man laddat för mycket), det är cylindertrycket som är boven här.Heta tipset till Pannan blir att få någon att kolla att motorn går som den skall när den är ihop igen. :)/J
Yep det blir att kolla det. Beställde en HKS stålpackning idag så det håller. Bilen laddar ca 1.2 bar vilket är inom safe gränsen. Det jag tror det är att vattenpumpen har varit dålig. Det i sin tur har gjort att bilen kokat och man skjutit packningen. Låter om vattenpumpen.
Men som sagt skall riva bilen ikväll, har precis kört in henne i garaget och väntar på att meckarna skall dyka upp 🙂
mvh
J -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.