SSC Allmänt snack Allmänt småprat Hets

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 66 totalt)
  • Författare
    ExOrdis
    Deltagare

Många 😉

Det går i vågor och väldigt många spoiler, bodykittade 80-tals kärror
      är lyckligtvis upprostade för länge sedan. Moppen ja, och boxer modell äldre, dvs VW bubbla mm.
      Appropå rubriken.
      Ska försöka få tag i en viss filmsekvens från förra året, kan vara
      nyttigt för många att se.

/K

>>Moppen gick väl aldrig under 70…lr mer än 120Km/h
      >nä, hur många var det som körde orginal eg.?
      >Redan då börjas det . . .
      >
      > Men jag undrar samtidigt hur många det var som trimmade innan
      >Ecu’n gjorde entre i bilarna och förenklade det hela i ett
      >nafs..
      >Och all styling.. har det någon gång varit så populärt med
      >vingar och neon? kanske 80-talet?
      >Nä, jag tror det hela kommer slå bakut faktiskt.;-)
      >
      >-JR

Imp
      Deltagare

jag kommer aldrig köra bana (med nuvarande il iaf) eftersom jag vet att folk skulle snacka massa skit eftersom jag knappast skulle vara snabbast . Jag kan hantera min bil ok jag är ingen master men heller ingen total förlorare men i alla banåkar fantasters ögon är jag nog en amatör. och när nästa bil inköp blir om ca 3 år (efter flytt och studier mao) så kommer jag nog öva lite mer en jag gör nu men jag tvivlar endå på att min nuvarande bil eller den framtida någonsin kommer köras på bana just av prestations ongest mm tyvär.

SecretAgentMan
        Deltagare

Det är ju precis det jag reagerar lite på Imp…det allmänna klimatet som råder, helt klart är det alla vi som håller på som måste tänka till lite. 🙂

Den populära trenden med konkörning på tid är ett lysande exempel där man verkligen *måste* lära sig att jämföra med sig själv, och inte alla andra i listan, så fort det är två förare inblandade så är alla jämförelser mellan två bilar helt ointressant, och ännu mera så om vägen svänger.

/J

simo
          Deltagare

>Det är ju precis det jag reagerar lite på Imp…det allmänna
            >klimatet som råder, helt klart är det alla vi som håller på
            >som måste tänka till lite. 🙂
            >
            >Den populära trenden med konkörning på tid är ett lysande
            >exempel där man verkligen *måste* lära sig att jämföra med sig
            >själv, och inte alla andra i listan, så fort det är två förare
            >inblandade så är alla jämförelser mellan två bilar helt
            >ointressant, och ännu mera så om vägen svänger.
            >
            >/J

Tycker att det är bra med tidtagning då man direkt får ett kvitto på
            vad man presterat, dock så används detta på fel sätt. Istället för att
            mäta b.lle, så kan man ju ta lärdom av varandra. Något som folket på
            Rejsa visade på Gälleråsen förra året. Så fort det blev lugna halvtimmen
            stack de ut på banan o snackade spårval….

/U

Blocken
            Deltagare

>Ska försöka få tag i en viss filmsekvens från förra året, kan
              >vara
              >nyttigt för många att se.
              >
              >/K

Skulle vara mycket intressant att se, Kjell!
              Det var just denna incident som fick mig att inse att konbane- och iskörning är grejen för mig. I princip ofarligt skulle jag vilja säga pga mycket stora avåkningszoner samt att man är själv på banan (konbanekörning).

När jag skaffade min STi för snart 1,5 år sedan hade jag stora planer – jag hade en önskelista som var lika tjock som telefonkatalogen; respons, turbo, mätare… ni vet, den skulle helt enkelt se ut som en WRC-kärra. Efter att ha diskuterat detta med bla Kjelleman kom jag fram till att behålla bilen original. Endast några små förbättringsattiraljer införskaffades; fjädrar, däck, fjäderbensstag och bensinkort. Jag är skitnöjd med detta, men förstår samtidigt de som behåller bilen i totalt originalskick.

Så ni Imprezarookiesar som läser detta: Börja med att följa ExOrdis-Kjellemans råd; Skaffa bensinkort och KÖR bilen! ((c)Kjell:+)

Mvh Blocken – lyssnar på wallyradion

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Practos
              Deltagare

…och tändstift 8 : or ?? Luktar 400 hk lång väg 😀 😀 😀

>När jag skaffade min STi för snart 1,5 år sedan hade jag stora
                >planer – jag hade en önskelista som var lika tjock som
                >telefonkatalogen; respons, turbo, mätare… ni vet, den skulle
                >helt enkelt se ut som en WRC-kärra. Efter att ha diskuterat
                >detta med bla Kjelleman kom jag fram till att behålla bilen
                >original. Endast några små förbättringsattiraljer
                >införskaffades; fjädrar, däck, fjäderbensstag och bensinkort.
                >Jag är skitnöjd med detta, men förstår samtidigt de som
                >behåller bilen i totalt originalskick.
                >
                >Så ni Imprezarookiesar som läser detta: Börja med att följa
                >ExOrdis-Kjellemans råd; Skaffa bensinkort och KÖR bilen!
                >((c)Kjell:+)
                >
                >Mvh Blocken – lyssnar på wallyradion
                >
                >
                >Min
                >STi
                http://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Blocken
                Deltagare

>…och tändstift 8 : or ?? Luktar 400 hk lång väg 😀 😀 😀

…ääh, det är till gräsklippar’n 😀

/Black

Kvarnis
                  Deltagare

>>…och tändstift 8 : or ?? Luktar 400 hk lång väg 😀 😀 😀
                    >
                    >
                    >
                    >…ääh, det är till gräsklippar’n 😀
                    >
                    >/Black
                    >

Det är ju till Kokar klipparn ;):D
                    För dom ä inte STI’n…vad jag vet …..

syke
                    Blockerad

Jag har kört den i snart 4000 mil, får jag börja trimma nu??? :+

SecretAgentMan
                      Deltagare

Nej, gränsen går vid 4095 mil. 😉 :+ Allvarligt, det var väl inte riktigt så jag menade det. 🙂

Folk är inte nöjda med bilarna på samma sätt som det var tidigare, och jag sticker ut hakan lite och pekar på den allmänna trenden med monsterbyggen i varenda källare, där absolut både tidningar som Bilsport och våra trimfirmor har en stor del i det hela.

Om man generaliserar så är det en helt ny typ av ägare på denna typ av bil numera, om man jämför med oss ligister som var med och startade klubben.
                        Folk med större plånböcker handlar STi, folk med mindre börjar komma över GT:n – båda lägren verkar just nu intresserade av effekt.

Kom ihåg – jag generaliserar grovt, naturligtvis finns det undantag – men skall man följa trådarna här som en ”sanning” är det mer regel än undantag att en ny sti-ägare kikar på rejäl effekthöjning och många sitter med en önskelista som får den mest härdade att lyfta på ögonbrynen.

Konkreta fakta är att en ny sti går fruktansvärt fort när det svänger, rätt ur kartongen – även en gammal GT.

🙂

/J

Practos
                        Deltagare

Jerry, vad är du ute efter….en orsak att sluta slänga massiva mängder pengar på bilen ?? Jag har massa orsaker men de biter inte 😀 😀

SecretAgentMan
                          Deltagare

Mitt syfte är att få folk att tänka till lite innan de börjar hälla ned pengar i bilen. 🙂
                            Folk får naturligtvis göra vad de vill, men vad jag hoppas är att man stannar upp och tänker lite innan – ”varför gör jag det här…?”

/J

SecretAgentMan
                            Deltagare

Jag har ju gått hela vägen från standard som nybilsägare, till rätt hårt skruvat – så jag tror mig veta vad jag pratar om med. 😀

/J – kan ju vara helt ute och cykla med

Blocken
                              Deltagare

>Mitt syfte är att få folk att tänka till lite innan de börjar
                                >hälla ned pengar i bilen. 🙂
                                >Folk får naturligtvis göra vad de vill, men vad jag hoppas är
                                >att man stannar upp och tänker lite innan – ”varför gör jag
                                >det här…?”
                                >
                                >/J

Jag vill tillägga att man INTE BEHÖVER byta bromsar, däck, turbo mm för att vara med på banträffar, konbaneåka, glassträffar osv – kom som du är! Bilen duger gott och väl i standardskick! Punkt! (…men ska man klämma 50 varv på Mantorp en lördag kanske r-däck är att rekommendera…)

/AB

Practos
                                Deltagare

visst är det så att man kanske inte varje gång har haft en plan för det här eller beslutat när man skall stanna…kommer ihåg glädjen första gången man körde bilen, köpte den ny utan att ha provkört och kul var det. Efter ett tag vill man ha den lite mer efter sitt eget smak men det tog länge innan jag började med det.

Jag tror nya ägare idag börjar modda tidigare pga det finns mer info att tillgå än när vi var nya ägare.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 66 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.