› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hets
- Detta ämne har 65 svar, 3,208 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
modulated.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2005 kl. 13:22 #93854
SecretAgentMan
DeltagarePrecis min poäng…vi har varit lite inne på samma spår tidigare där folk varit bekymrade inför banträffar, ”jag vågar inte ut, min bil är helt standard”. 🙂
Väl sagt blaCC!
/J
11 februari, 2005 kl. 13:33 #93892Kvarnis
DeltagareHar aldrig iofs kört bilen så hårt nån gång som behandlingen den fick på Midlanda..bitt vis..,Helt orginal dock 🙂
långa avstånd gör att man tänker till lite,jag är dock rädd om min bil fast det kanske inte märks jämnt…, men har inte råd med blåt när så mycket $ hammnat innanför.
jagar man tid hamnar man alltid tillslut ått h-vete ..det är bara en tidsfråga…
Sen så kan jag lätt erkänna att det här med riskera livet…fick man en totalt helt annan syn på ifol efter kinnekulle….
Sen vet jag inte vad det är för problem att få info om saker man vill göra…. visste redan för 4år sedan vad som gällde ~
fast jag kunnd iofs inte mappa då och det fanns inge som direkt mappat Subaru heller.För min del har effekt varit en röd tråd igenom livet…
Blir alltid nått med ordentlig rova oavsett om den har 2 eller 4 hjul lr ett band.Det som dock hänt är att blyfoten försvunnit…men skulle inte vilja sett mig i Impreza med +300Bhp vid 18-20år ålder…
Tro om man ska turbo konvertera Mach Z’n 156bhp är ju inte märkvärdigt på en skoter längre… 😉
/Kvarnis OT svamlar…men skyller på att man inte är på jobbet 😀
11 februari, 2005 kl. 18:42 #93898Lt Dan
Deltagarejag ska ha mer än roligt i sommar med min nyköpta original GT. Är toknöjd med väghållning och de ”futtiga” 218 hk 🙂 Ska satsa pengarna på däck och massor på soppa! Original räcker lååångt…att åka nån sekund eller två snabbare på konbana känns inte riktigt rätt mot vad det kostar att få de 300+ hk + väghållning + bromsar + m.m!
Hoppas jag inte drabbas av trimtankar 🙂LtDan – som e så jävla snål numera…
11 februari, 2005 kl. 22:16 #93901Groover
DeltagareNu har man kommit så långt i livet att man kan kallas gubbe och kan blicka tillbaka på många roliga år i bilklubbar och dess träffar på och utanför banor. Det som slår en är att man blir aldrig så bra som man önskar på att köra bil. Man blir ALDRIG fullärd. DET är alltid viktigt att ha med sig. Visst det kan va ballt att presentera x antal hästkrafter och en massa olidligt buller inför kompisarna eller vid korvkiosken;) men ska man vara riktigt ärlig ; det är inte många som med rent mjöl i påsen kan säga att de kan mer än vad bilen klarar av. Det räcker alltså riktigt bra med de hästkrafter som följer med vid köpet för de allra flesta. Den bästa trimningen , som ger bäst tidsvinst för pengarna vid en bankörning/konbaneåkning är nog troligtvis ett 4-punktsbälte med R-däck på andra plats och en uppgradering av bromsarna på tredje plats
Så… börja i rätt ände.//En som varit med länge länge, som fortfarande inte kan kalla sig duktig….:-(
…och sen levde de lyckliga i alla sina dagar.15 februari, 2005 kl. 07:58 #93903Guailo
DeltagareHej!
Jag är benägen att hålla med dig i ovanstående, även om jag själv får erkänna att jag inte haft bilen speciellt länge innan den fick sig en tur till Sura…
I mitt fall får jag förklara mig med att jag kört chippade bilar i ett flertal år, och vet vad som döljer sig ”på andra sidan”. Därför får jag lätt lite extra bråttom dit när jag bytt bil. Nu när jag räknat på det första året, inser jag att Subban är den dyraste hobby/nyttobilen hittils. Den tangerar S2’an i kostnader, och ligger många ribbor över kostnaderna för 855 och Passaten (iof inte så kontigt). Dock kan sägas att det mesta är orsakat av mig själv och begäret.
När man ser i bakspegeln på det sista året börjar man fråga sig varför, men sen kommer leendet på läpparna och man vet svaret innom sig.
Kikar lite på snön där ute, och får lite bråttom ut att leka…
Det är ju så förbaskat roligt! :7
/P
…som uppskattar sånt som kan förhöja livskvalitén lite extra mycket just nu. 😉16 februari, 2005 kl. 20:23 #93862ExOrdis
DeltagareNu har jag den.
Dessutom är det helt OK att lägga upp den, men var?
Banträff galleriet känns som rätt ställe förslagsvis.>>Ska försöka få tag i en viss filmsekvens från förra året,
>kan
>>vara
>>nyttigt för många att se.
>>
>>/K
>
>Skulle vara mycket intressant att se, Kjell!
>Det var just denna incident som fick mig att inse att konbane-
>och iskörning är grejen för mig. I princip ofarligt skulle jag
>vilja säga pga mycket stora avåkningszoner samt att man är
>själv på banan (konbanekörning).
>
>
>
>När jag skaffade min STi för snart 1,5 år sedan hade jag stora
>planer – jag hade en önskelista som var lika tjock som
>telefonkatalogen; respons, turbo, mätare… ni vet, den skulle
>helt enkelt se ut som en WRC-kärra. Efter att ha diskuterat
>detta med bla Kjelleman kom jag fram till att behålla bilen
>original. Endast några små förbättringsattiraljer
>införskaffades; fjädrar, däck, fjäderbensstag och bensinkort.
>Jag är skitnöjd med detta, men förstår samtidigt de som
>behåller bilen i totalt originalskick.
>
>Så ni Imprezarookiesar som läser detta: Börja med att följa
>ExOrdis-Kjellemans råd; Skaffa bensinkort och KÖR bilen!
>((c)Kjell:+)
>
>Mvh Blocken – lyssnar på wallyradion
>
>
>Min
>STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif16 februari, 2005 kl. 20:35 #93869Blocken
Deltagare>Nu har jag den.
>Dessutom är det helt OK att lägga upp den, men var?
>Banträff galleriet känns som rätt ställe förslagsvis.Yeah, rock on! 😀
/Bloxter – trött
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
16 februari, 2005 kl. 20:39 #93863ExOrdis
DeltagareNu ligger den här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/En-liten-incident/TraffAMCO.mpgObservera att föraren var medvetslös ett gäng sekunder efter smällen… Och det gick bra till slut.
Edit länkstrul..
16 februari, 2005 kl. 20:59 #93859Strat
Deltagare>Nu ligger den här:
>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/En-liten-incident/TraffAMCO.mpg
>
>Observera att föraren var medvetslös ett gäng sekunder efter
>smällen… Och det gick bra till slut.
>
>Edit länkstrul..Fy tusan vad det känns att se den filmen… Nyttigt dock. Får en att tänka efter.
16 februari, 2005 kl. 21:18 #93870Blocken
DeltagareUsch… Skönt att det gick bra iaf.
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
16 februari, 2005 kl. 21:26 #93855SecretAgentMan
Deltagare😮 …den där smällen…det är bra att han ger oss andra möjligheten att se hur illa det kan gå, och hur snabbt det kan gå.
Hade inte han haft hjälm, fyrpunktsbälte och en riktig stol hade det varit go’natt – en tall eller 3 stoppar betydligt mera elakt, och hur många har hjälm på sig under bus på krokig landsväg?
Uschiamej en sådan otäck filmsnutt det där är..
Passar bra in i ”hets”..
/J
16 februari, 2005 kl. 21:29 #93902pannan
DeltagareBörjar man väl trimma en bil är det oftast kört, därför är det nästan roligare att göra det i steg iom att man tröttnar väldigt fort…
Sedan kan lite mer effekt göra körbarheten bättre på bilen, inget snack om saken.
Dock saknar man Jocke Qvarnströms gamla Sierra och tiden då den var bland det hårigaste man kunde se på strippen för vanliga bilar 🙂 Och kolfibersköldarna på hjulen var ju bara så porrigt 🙂
16 februari, 2005 kl. 21:45 #93864ExOrdis
DeltagareDet tycker jag också att den gör.
Från att ligga och balansera bilen bra inför bron så blir han passagerare i sin egen bil på någon millisekund. Lift off och baken surfar fritt där blåsten samlat vattnet…. Ughhh. Riktigt nasty.Jag är väldigt tacksam att vi fick tillåtelse att lägga ut den.
Kanske kan få några att prioritera annorlunda. Mest effekt hjälper föga när räcket hälsar på. Vädret var ju så att säga något extremt denna dag.
>:o …den där smällen…det är bra att han ger oss andra
>möjligheten att se hur illa det kan gå, och hur snabbt det kan
>gå.
>
>Hade inte han haft hjälm, fyrpunktsbälte och en riktig stol
>hade det varit go’natt – en tall eller 3 stoppar betydligt
>mera elakt, och hur många har hjälm på sig under bus på krokig
>landsväg?
>
>Uschiamej en sådan otäck filmsnutt det där är..
>
>Passar bra in i ”hets”..
>
>/J17 februari, 2005 kl. 00:53 #93897griml0ck
DeltagareFifan man blir ju chockad av den rullen. Fattar inte hur han tappar greppet heller? Det ser ut som bilen är rak ju. Ne fifan man får hålla sig lugn i haltan.
// grim – nattsuddar men lite afterwork öl i sig 😉
17 februari, 2005 kl. 07:40 #93858OzO
Deltagare>Fifan man blir ju chockad av den rullen. Fattar inte hur han
>tappar greppet heller?
—Vattenplaning. Honda. En av dem ruggigare videos man sett… 😮
(Har fortfarande inte haft tid att skriva ett seriös inlägg i denna tråd. Men det kommer…)