› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hets
- Detta ämne har 65 svar, 3,208 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
modulated.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2005 kl. 07:57 #93908
Niklas
DeltagareDet var en otäck krash. Samtidigt förstår jag inte hur man vågar köra runt på Kinnekulle när banan är täckt av vatten. Risken för vattenplaning är överhängande och det finns inga avåkningszoner. Usch!
17 februari, 2005 kl. 08:04 #93856SecretAgentMan
DeltagareHan åkte inte mycket fortare där än många gör på vanlig väg under betydligt värre förutsättningar.
Nu handlade inte tråden om olyckan på Kinnekulle, men videon är ett bra verktyg att få folk att tänka till lite. 🙂/J
17 februari, 2005 kl. 08:21 #93909Niklas
DeltagareÄr väl lite skillnad på vanlig väg med grov asfalt på krokig skogsväg mellan Västerås och Surahammar och fin asfalt fylld med gummi på STCC-bana…eller? Kan tänka mig att vattnet lägger sig som en hinna ovanpå den släta vägytan.
Men visst, vattenplaning händer på vanliga allmänna vägar också.
17 februari, 2005 kl. 09:31 #93857SecretAgentMan
DeltagareDet är ingen skillnad alls faktiskt, Kinnekulles raka har ingen karatehal beläggning, den är faktiskt rätt lik din närmaste asfalterade väg. 🙂
Trådens syfte är i riskzonen – tillbaka på topic om jag får be. 😉 😀
Dvs. trimmandet, och varför vi gör det.
/J
17 februari, 2005 kl. 09:47 #93865ExOrdis
DeltagareOch alla dessa timmar i garaget + spenderade pengar går upp i rök på några sekunder… Detta bör ingå i kalkylen för prestandavagnar, kanske inte lika kul att inse.
Efter att flera börjat resonera om bankörning på ett lika omoget sätt
som de resonerar om ”start-accelerationsövningarna” kryper en lätt oro fram, eftersom det inte skulle gynna vare sig gatbilsåkare eller
motorsporten om vi får en svår personskada/dödsolycka på en bana.Jag uppskattar oxå att köra hårt, men vill gärna hålla mig, vänner och bekanta vid liv. Som Groover mfl påpekar, förarkunskaperna kan ALDRIG bli tillräckligt bra därför är det viktigt att man inte slår sig till ro efter det nytagna körkortet och sluta lära(I´m king of the road)+ effektstark bil. Obra kombination.
Eller som någon klok människa på rejsa uttryckt sig.
”Att köra fort är en sak, att reda ut en situation är en annan.”Ekonomiskt är det sällan ett bra alternativ att bygga räserbil, även om det kan vara roligt.
Oftast är det isåfall billigare att köpa så färdigt som möjligt
för tänkt ändamål. Vill man prestera tider och placeringar = BÖRJA TÄVLA.
Allt finns redan där men det är inte billigt.17 februari, 2005 kl. 09:50 #93886christopher
DeltagarePersonligen kan jag tycka att vässapå bilen för att sladda runt grillen och kanske impa på polarna i bandepån börjar kännas lite B. Men det är väl en ålders grej 🙂
Med all respekt för dom som trimmar och lägger ner en förmögenhet och lite till när det rasar (som det nästan alltid gör)så är min grej mer att ha och köra drömbilen. men man har känt av hur lätt man dras ner i träsket. Tur att tjejen stoppat vissa planer…..Men nu när en riktig rallypulka inhandlats och man tävlar ”på riktigt” så är det en helt annan grej även om det bara driver på 2 hjul och ingen turbo.
Även efter den dan jag känger Imprezan så kommer jag vrida nacken av mig när jag ser en på stan.
Vi syns i rallyskogen!!
/
fraSSe17 februari, 2005 kl. 16:07 #93893Kvarnis
DeltagareOT:
Var direkt inte en oerfaren förare heller !!
Jag är personligen ljusår i från dom timmar han åkt runt en banan !!
Usch knyter sig åter igen i magen trots att jag sett filem tidigare, och vet att han måde hyfsat redan dan efter…
Vissar dock hur fort det kan kan gå om om det vill sig illa…
jag själv hade kunnat i värre situationer många ggr tidigare när man tyvärr inte hade förstånd nog att hålla ien alla gånger..
Vet hur det gick för Patrik när han bara skulle vissa rally bilen för tjejen en snabb sväng runt vägaran hemma vid…slutade i diket och en förstörd rally säsong :(, dock utan person skador pga av bur 4-P bälte etc
17 februari, 2005 kl. 16:25 #93905gotte51
Deltagareinstämmer helt klart med dig! (er alla)
min GT kommer bara i närheten av det 3″ rostfria som redan sitter där pluss stylingen!
Sen förblir hon orörd!
20 februari, 2005 kl. 20:20 #93900SubaruPhille
DeltagareHar helt ärligt aldrig kört Orginal impreza.
förens ikväll (nästan) alla orginal saker sitter på inför besiktning 😉 utom fmic turbo link.Dock har jag förhoppningsvis gått ifrån trimmnings tankarna (för tillfället) och satsar mycket på väghållning, dock vet jag själv att jag har otroligt mycket att lära mig om bankörning och ordenklig safety driving.
fick lära mig snabbt att imprezan skall man grundligt lära sig innan man börjar köra lite fortare, redan första veckan var jag av vägen med skadade fälgar som efter följd, sen 3mån senare splitras mina Ebc redstuff vid en inbromsning på gotlandring, vilket lede till en rätt häftig utflyckt i avåkningszonen. 😀Men man lär sig nya saker hela tiden, det är det livet går ut på!
Mvh Phille
25 februari, 2005 kl. 18:59 #93860LegacyLarsa
KeymasterJodå, trimmningen har väl mer eller mindre avstannat, nu satsas det mer på bensinkortet. Var ute på en isbana som senast igårkväll, det finns inget roligare än att sladda!! 🙂
OT: någon som vet hur man slipper få nerisade fälgar?
/Lars
25 februari, 2005 kl. 20:17 #93871Blocken
Deltagare>
>OT: någon som vet hur man slipper få nerisade fälgar?Samma som med allergiker gör med katter – KLARLACK! Mina guldkapsyler är suveräna på att släppa loss den snö som skulle fastnat i alufälgar.
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
19 december, 2005 kl. 06:19 #93880Manor
DeltagareRuggig film. Den lättar blixsnabbt med baken…och det går ju också rejält fort i förhållande till väglaget.
Jag vet att många ogillar vajerräcken på landsvägar, men om man själv eller en mötande bil skulle råka ut för något liknande så skulle ett vajerräcke rädda liv.
Vad är det för bil på filmen?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #93878Manor
DeltagareVäl talat…ehhh…skrivet Jerry !
Själv är man gubbe med familj, hundar och husvagn. Att Imprezan är den enda bilen som används till ALLT är nog den största orsaken till att man inte micklat mer med den än man har. Nu har man väl ändå lagt en liten slant på fälgar, mätare och nu senast lite plastpryttlar…men när det gäller motorn så är den helt orörd.
Att jag mer gillar att sitta vid ett fikabord och tjöta med Impreza-bröder…än att åka race-, is- eller konbana…sparar väl också såväl bil och plånbok som själva lusten att trimma eller skaffa slicks ;). Jga har dock full förståelse att det blir ett gift.
Då klubben bl.a ska ”värna om Imprezan” så är en söndertrimmad Impreza minst lika hemsk som den med ”lexusljus och neon”…som det brukar rackas ner på rejält…kanske t.o.m värre med den söndertrimmade då de tenderas att säljas till någon ny ”race-putte” varje månad ;(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #93879Manor
Deltagare>Nja talar lite i gene sak nu men har aldrig försökt sälja min
>bil tidigare, sen är det så att en rätt mappad/trimmad bil
>håller bättre än orginal.. hårt men sant.
>
>Sen att dom rasar lådorna är en annan 5:a ;):D
>
>Sen är det mer rally med grupp B sepc, å neon är mer
>fjolträsk 😉
>Kvarnis, det var inte din bil jag syftade på. Jag har hört talas om andra stackars Imprezor som haft en j-kla massa ägare vid det här laget. Den ena ägaren sämre trimmare än den andra…
Det kan säkert stämma att en rätt mappad bil håller bättre än original…men jag talar inte om ”rätt mappade” bilar nu ;)…utan egenmicklade lösningar på ”herrejösses” laddtryck utan något mer.
Stackars stackars bilar ;(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #93887Kvarnis
Deltagare>humm glada överaskningar… sånna börjar bli vanliga i
>impreza klubben nu.. 😀
>
>Jo måste nog skylla lite på Jerry om mitt trim behov! 😉 men
>är man tok så är man.
>
>jerrys förra förslag var 2,5l motor 😉
>
>Hadde dock varit roligt med en 11sec bil till sommaren.
>
>Mvh PhilleJo risken finns att det alltid spårar ur.. ;):D
fast vem f-n ska jag skylla på…tror knappat nån hade bytt snurra (ev Jerry) innan jag hade beställt min första för länge sedan…Men får väl skylla på dom down Under lr nått ;):D…lr att det slutat lika med allt man har ägt…det enda som lungnat sig med åren är att köra som en idiot…hade tidigare tids race ständigt iofs på allmänväg…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.