› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › HJÄÄÄLP, oljämn gång under gaspådrag, motorn stammar to…
- Detta ämne har 41 svar, 4,315 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
Mattan4.
-
FörfattareInlägg
-
29 februari, 2004 kl. 17:33 #51890
Vectorm12
Deltagare>Slå en signal till Fürstenhoffs, de kan säkert hjälpa dig.
>När de bytte min LMM så tror jag bara att jag betalade för
>materialet…allt som allt tog väl arbetet 5-10 minuter :).
>Gregor heter deras ”turboguru”, med Kalle som en god ”runner
>up”. Roffe i kundmotagningen är en fd. rallyåkare om jag inte
>misstar mig. Bussiga killar hela högen, och har alltid ställt
>upp på bästa sätt för mig och många andra.Säger samma sak använde Turebergs från början men bytte snabbt som attan till Fürstenhoff när jag köpte GT:n.
och jo Roffe är gammal rallyförare…:P
4 mars, 2004 kl. 09:15 #51897Roggan
DeltagareBilen går fortarande oljämt… Jag har märkt att den går faktiskt lika oljämt utan någon överladdning alls, om man bara gasar lite på låga varv och håller konstant gas så kan man känna att den rycker lite. Detta märks naturligtvis mer när man tar ut mer effekt.
Har fortfarance inte haft tid att åka till Turbocenter eller prata med Furstenhof. Hade hoppats på ett svar ifrån Björn om han hade fått sitt problem löst efter besöket hos ”doktorn”.
Eftersom jag inte är 100 på att ECU:n har nollats så ska jag testa med att koppla ihop kablarna enligt instuktionen ifrån Andreas, var nere i garaget precis och hittade dom 4 kablarna 🙂 MEN det var ju ingen underdrift att man blir vältränad innan man har kopplat samman dom!! Jag gav upp när jag hade kablarna framme och skulle ”bara” koppla hop dom… Får åka hem på lunchen och ta på o-ömma kläder och lägga mig på rygg på förarstolen med huvet på golvet, känns inte som jag vill göra det i business kläder och i företags garaget… hehe
Jag återkommer med resultat av tagning 2 av ECU nollning 🙂
4 mars, 2004 kl. 09:17 #51898Roggan
DeltagareBilen går fortarande oljämt… Jag har märkt att den går faktiskt lika oljämt utan någon överladdning alls, om man bara gasar lite på låga varv och håller konstant gas så kan man känna att den rycker lite. Detta märks naturligtvis mer när man tar ut mer effekt.
Har fortfarance inte haft tid att åka till Turbocenter eller prata med Furstenhof. Hade hoppats på ett svar ifrån Björn om han hade fått sitt problem löst efter besöket hos ”doktorn”.
Eftersom jag inte är 100 på att ECU:n har nollats så ska jag testa med att koppla ihop kablarna enligt instuktionen ifrån Andreas, var nere i garaget precis och hittade dom 4 kablarna MEN det var ju ingen underdrift att man blir vältränad innan man har kopplat samman dom!! Jag gav upp när jag hade kablarna framme och skulle ”bara” koppla hop dom… Får åka hem på lunchen och ta på o-ömma kläder och lägga mig på rygg på förarstolen med huvet på golvet, känns inte som jag vill göra det i business kläder och i företags garaget… hehe
Jag återkommer med resultat av tagning 2 av ECU nollning
4 mars, 2004 kl. 09:46 #51881jraberg
Deltagaretja!
jag skulle ringa TC nu.. då det är lättare för dem att koppla in en dator och monitorera ”realtime”. Hur långt har stiften gått? låter som om stiften är krassliga i mina öron..
edit. du behöver inte ligga i stolen för att komma åt ecu-sladdarna lägg dig på rygg med ryggen mot kjolen(bilens) (mekkläder rekommenderas) och sen koppla ihop tåtarna, inte helt enkelt men med lite tålamod så går det..
lycka till.. och ringa och boka tid hos TC nu..
-JR 😛4 mars, 2004 kl. 09:57 #51899Roggan
DeltagareTack för tippsen JR 🙂
Oavsett vilen ”position” jag intar för att koppla ihop kablarna så behöver jag andra kläder o nått skydd för den skitiga golvmattan, så jag får åka hem o fixa, bör inte vara några problems.
Kan mycket väl vara stiften, bilen har precis gått 7.500mil och ska in på service snart.
Ja du har nog rätt, ska ringa och boka tid hos TC, hoppas dom kan kolla på bilen medans man är där! Är det dyrt att få en diagnos?
4 mars, 2004 kl. 17:09 #51888FRBxxx
DeltagareOoops…har visst varit lite inaktiv här….=)
Min ”läkare” har inte hört av sig… Den j*veln skulle ringt mig i tisdags men icke då…. Skall ringa till dom imorn å snacka med dom å se ifall dom har kommit på någon lösning….. Även jag har funderat på om det kan vara stiften som é slut…Ska tänka på detta när jag pratar med dom imorgon..
Men som sagt jag återkommer med mer info. Och hoppas att även du gör det..;-)
5 mars, 2004 kl. 07:21 #51900Roggan
DeltagareTjena
Jo nu har jag nollat ECU:n garanterat. Satte ihop kaplarna enligt instruktion och det verkar verkligen som att den har blivit nollan, bilen gick total kass under själva nollningen, men sen efter så gick den bättre.
Känndes som bilen var tamare efter nollningen, men den laddar minst lika mycket som innan så det kanske är dels inkörning av ECU samt inbillning.
Nu känns det verkligen att den klipper när man laddar högt, up mot 1.3 så klipper motorn av och ”hackar” lite, känns som fuelcut… Men jag tror nog rätt mycket på stiften nu eftersom den rycker lite i stort sett hela tiden oavsett effekt uttag och varv.
– Kan det vara så att Mappningen på Turbocenter har oxå blivit nollad nu när ECU:n är nollad??
Björn, vart har du lämnat in bilen?
5 mars, 2004 kl. 18:19 #51889FRBxxx
DeltagareOk. då var problemet ur världen!!!…. Fasen va lycklig jag är:D ….. Det känns nästan bättre än……ja…
Roggan, gör så här:…. ställ bilen i garaget förbered dig själv på att bli lycklig….. Sedan byter du tändstift……=Lycklig….:D
weeeeeeehooooooooooo…:-)
//Björne… *som hade två mycket brända tändstift innan*
6 mars, 2004 kl. 13:50 #51901Roggan
DeltagareFan va bra Björn! Hoppas det är samma strul med min, skulle nog gissa på det!
Har inte bytt stift på Imprezan förut, har hört att det ska vara ett h%(#¤()# att komma åt, hört att man bör göra det underifrån oxå! Är det så knepigt som dom säger?
Mats:
Enligt förra ägaren så blev bilen ”mappad” för 3″ systemet som sitter på, men sen så mycket mer detaljer vet jag inte… Blir ett samtal till TC i nästa vecka.8 mars, 2004 kl. 08:47 #51882jraberg
Deltagare*rättar till slipsen*
jaha, så hjälpte man till att lösa det problemet då 😀 för det var väl bytet av tändstift som gjorde susen eller hur..
Bra, att det löste sig iaf Rogga och FRBXXX(?) hade du samma problem?hur bytte du stift? behöver göra samma grej jag med men har dragit på det då det inte direkt är som att byta på en 240…
eller?
edit. mappningen Borde inte (om allt är gjord på rätt sätt vilket jag tror) försvinna då du ”nollar” ecun.. du tömmer bara ett ”tillfälligt” minne på info..typ ram.. eller är jag helt ute å snurrar ni datanördar som finns därute 😉-JR
3 maj, 2005 kl. 21:28 #51903backfeed
DeltagareHemskt sent inlägg, men jag har liknande (om inte banne mig exakt samma) problem med min GT -99 sen en tid tillbaka. Går ibland riktigt uselt även vid väldigt lågt laddtryck, speciellt när motorn är kall men även annars också.
Hur blev det Roggan, fixade det sig med tändstiftsbyte?
Enligt förra ägarens logg bytte han tändstift för mindre än ett år sen (2004-07-02), men kan stiften ha blivit dåliga sen dess? Har han kanske stoppat i fel sorts stift (han gjorde det själv) eller haft otur med kvalitén?
4 maj, 2005 kl. 11:45 #51902Roggan
DeltagareTjena Backfeed
Japp det löste sig 🙂 Om jag inte minns fel så var det stiften som strulade, efter bytet så gick den fin fint!
Innan hade jag problem med luftmängdsmätaren, bytte den oxå. Emot slutet av den gammla så fick jag tom motorstopp på vägen och fick stanna, den ryckte och motorn tappade effekten totalt!! hehe, jag ryckte ur sladden till den så motorn går in i ett ”safe” mode, då går den fint tills man gasar då vägrar den helt.
Så stifft eller LMM bör lösa alla problem med oljämn gång, som tur är så är båda hyggligt billiga. LMM kan du byta själv på 5 min, stiften kan vara lite knepigare, jag lämnade in min för service och stift bytet på Furstenhof.
/Roger
11 maj, 2005 kl. 21:17 #51904backfeed
DeltagareOk, får verkligen hoppas att det är nåt ”enkelt” som LMM eller stiften, för bilfan går sämre och sämre, riktigt sjukt uselt i förrgår när jag körde senast (hoppar och hackar och fuel-cut:ar som en ”#¤&%¤”!#¤). Den går visserligen betydligt bättre när den är varm, men inte bra… Går dåligt även vid jämn gas nu också, åtminstone när den är kall. x(
Måste ta och höra med nåt serviceställe, men närmaste auktoriserade Subba-mek är 9 mil bort… ;(
Med tanke på hur sjukt skumt den beter sig så gissar jag på LMM:en i första hand eftersom folk haft så mycket udda problem med den, men det är väl säkert stiften också.
19 december, 2005 kl. 06:19 #51877Manor
Deltagare…kom ihåg att max laddtryck ska mätas på 5:an (eller möjligtvis 4:an).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51873Manor
DeltagareHej !
Här kommer dagens heta tips…nollställning av ECU:n (jag antar att du har original-ECU:n kvar?). Detta görs väl lättast via Select-Monitorn eller via en Delta-dash. Det finns också andra sätt som att koppla ur batteriet etc. som beskrivs utförligare på forumet. När min LMM byttes på Fürstenhoff så gjordes åtminstone en nollställning för att ”tömma” den. Min CheckEngine-lampa lyste inte heller, men det antar jag att din CE-lampa gjorde när du ryckte ur sladden till LMM:en.
Dawes:en ersätter ju användningen av solenoiden (vilken kan ha guckat igen). Dock löser detta bara ojämnheter vid höga laddtryck när fulecut:en ofrivilligt nås…och löser väl inte problemet med ojämn gång vid lägre laddtryck (tror jag ska väl tilläggas).
Ett tips på en bra Subaruverkstad i Stockholmstrakten är Fürstenhoffs. De är kompetenta och intresserade av turbo-Imprezor, och verkar ha ett gott rykte hos alla på forumet (jag har inte läst något negativt på forumet åtminstone).
Lycka till / Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.