› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › HJÄÄÄLP, oljämn gång under gaspådrag, motorn stammar to…
- Detta ämne har 41 svar, 4,315 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
Mattan4.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #51874
Manor
Deltagare…en nollställning av ECU:n på en vettig Subaruverkstad ska inte behöva kosta mer än fikabröd till eftermiddagsfikat…tycker jag ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51875Manor
DeltagareHej !
Spontana känslan är att den laddar lite mycket. Det finns andra i klubben som laddar mer, men detta brukar också ha föregåtts av bytt turbo och frontmonterad IC…samt givetvis ommappning. Det viktigaste är dock att den har mappats för detta tryck, och det troliga är väl att du har ett Unichip i den (som du borde verifiera). Original så slår fuelcut:en till vid lite drygt 1,2 bar…och det verkar du ju ligga klart över om 1.3-1.4 stämmer.
Hoppas att bilen går jämnare nu efter ”nollställningen”. Känslan att den går bättre och bättre (eller renare) torde tyda på att ECU:n nu börjar justera in sig efter en korrekt LMM.
Hoppas som sagt att allt gått bra, och ta det lite lugnt tills du kollat upp vad som är gjort åt mappningen.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51876Manor
DeltagareHej igen !
Kul att det verkar gå bättre.
Det är väl spikningar och värme som ”dödar”. Att ”över”ladda originalturbon ger mycket värme och sliter en del. 1,2 bar är dock inga direkta bekymmer i sig, men om man inte har mappat om för detta så brukar tipset vara att lägga sig på 1,1 bar max (mätt på 5:an).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51878Manor
Deltagare>fasen va härligt att du startade denna tråd!….Har EXAKT
>samma trubbel med min bil…..den är iofs orig….
>Min stammar lite nu mé efter LMM byte…. Och ska iväg till
>doktorn med den på måndag….
>
>//En lite klokare björn…kanske en ”nollställning” av ECU:n även kan kurrera dina bekymmer!!?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51880Manor
Deltagare>- Kan det vara så att Mappningen på Turbocenter har oxå
>blivit nollad nu när ECU:n är nollad??Är den verkligen ”mappad”? Enligt vad känner till så jobbar inte TC med EcuTek, och då är väl enda chansen till mappning i princip ett Unichip (eller annan ”piggyback” lösning)…men det borde du väl synas som ett ”bihang” vid ECU:n.
Du kanske måste förbereda dig mentalt på att en mindre snygg lösning har använts :-(. Detta bör väl snabbt kunna verifieras/dementeras av initierade på TC eller den förre ägaren!!?mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51896Roggan
DeltagareHmm okej, min stammar/hackar fortfarande lite även fast den går överlag bra… Lite osäker på om ECU:n verkligen nollades när jag pluggade ur batteriet, tror nog faktiskt inte att den gjort det.
Verkstan i Sollentuna (Turebergs Bilservice) ska ha 350kr + moms för att nolla den, PLUS att jag måste lämna bilen där!! Man blir ju så LACK… Kan ju fan inte ta mer än 5 min att plugga in och trycka på reset… x( Samma verkstad hävdar bestämmt att det inte är något vanligt fel att LMM lägger av eller beter sig konstigt, när jag säger att jag har hört från flera ägare att dom haft problem så säger snubben ”Man hör så mycket” haha, sån ignorant idiot.
Har inte haft tid att åka till TurboCenter o höra med dom ännu.
Björn du får mer än jättegärna återkomma om doktorn kurerade din problem och vad dom gjorde!! Vill inte av rent princip lägga 400kr plus lämna bilen (åka taxi eller kommunal transport dit och tillbaka) hos den pantade verkstan…
19 december, 2005 kl. 06:19 #51895Roggan
DeltagareTjena
-=Uppdatering=-
Bilen går rätt bra, men den kan tendera till att ”hacka” ibland under kortare laddningar på 2:an eller 3:an…Jag får nog ta och kontakta TC och höra med dom, eftersom trycket är stabilt och högt i insuget (utom vid hackningarna) så verkar det inte som det är något slang lekage. Hajar inte riktigt vad det kan tänkas vara, känns i bilen som det kunde vara fuelcut:en, men det är ju osannolikt eftersom den kan ladda betydligt högre tidigare utan problem… Känns inte som hackningarna är ”peak tryck” relaterade heller.
När det gäller laddtrycket nu så håller den sig på 1.2 eller strax under i alla lägen, oftast max 1.1 på dom första 3 växlarna. Jag hade nog heldre laggt mig på 1.0, jag hatar att känna att det känns ”riskabelt” att gasa, jag vill köra hårt som satan utan att få dåligt samvete… Bara däcken som ryker, och dom kan man byta lätt hehe 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #51894Roggan
DeltagareKom just hem ifrån jobbet.
Innan jag åkte så hade jag batteriet urpluggat i 5-6timmar, startade lät bilen gå utan gas i 10 min drygt, stängde av. Startade up, gasen i botten.
Nu går bilen klockrent 🙂 Nu med ventilen nerskruvad i botten så laddar den max 1.2 på alla växlar, stabilt till runt 6.000varv. Jag kan känna att den ”hackar” lite lite ibland, men det kanske bara är inbillning. Men färden hem gick snabbt och kändes bra! Tror(hoppas) att problemen är lösta 🙂
– Vad pajar först om man laddar för mycket med orginal delar (förutom avgas, snorkel, mappning)?
– Hur mycket pallar org kolvar och topplocks packning?
– Kan turbon själv skadas av att ladda över 1.1?
19 december, 2005 kl. 06:19 #51892Roggan
DeltagareJag var och köpte mätaren hos Realcar, den kostade 500kr och verkar vara av bra kvalitee, dessutom rätt snygg och med liknande mätardesign som orginal instrumenten (vit tavla, röd nål).
1000 tack för infon om vart man ska plugga in mätaren, hade inte gissat det själv! Tack för den tydliga bilden!
Nollställa ECU:n låter inte som en dum idee, misstänker att min Subaru verkstad vill ha 500kr för att nollställa den… Ska höra med dom imorrn, annars så pluggar jag batteriet efter instruktioner här på forumet… Håller tummarna för att det löser problemet. Kan tänkas att ECU fått för sig dummheter efter att ha fått skumm info ifrån LMM:en ett tag.
Tack för all hjälp hitills, jag hör av mig om hur det går! 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #51872Practos
DeltagareVars bor du ? har du någon i närheten med Deltadash så slipper du bli rånad ? Annars kan väl turbocenter gå igenom bilen med dig så du får veta vad som är gjort på den…tex ifall laddstyrnings-solenoiden ens är inkopplad (jag vet inte hur unichip funkar) ?
19 december, 2005 kl. 06:19 #51879Manor
Deltagare>Verkstan i Sollentuna (Turebergs Bilservice) ska ha 350kr +
>moms för att nolla den, PLUS att jag måste lämna bilen där!!
>Man blir ju så LACK… Kan ju fan inte ta mer än 5 min att
>plugga in och trycka på reset… x( Samma verkstad hävdar
>bestämmt att det inte är något vanligt fel att LMM lägger av
>eller beter sig konstigt, när jag säger att jag har hört från
>flera ägare att dom haft problem så säger snubben ”Man hör så
>mycket” haha, sån ignorant idiot.
>Hej !
Det blir väl nästan en varningsflagg för den verkstaden x(. Det tar inte ens 5 minuter att nolla ECU:n, och att hävda att det inte är några problem med Subaruns (liksom med andra märkens) LMM är väl varningsflagg nummer två }(.
Slå en signal till Fürstenhoffs, de kan säkert hjälpa dig. När de bytte min LMM så tror jag bara att jag betalade för materialet…allt som allt tog väl arbetet 5-10 minuter :). Gregor heter deras ”turboguru”, med Kalle som en god ”runner up”. Roffe i kundmottagningen är en fd. rallyåkare om jag inte misstar mig. Bussiga killar hela högen, och har alltid ställt upp på bästa sätt för mig och många andra.
mvh Mats N
PS. Jag tror nog att din ECU ska vara nollad, men annars kan du ju med fördel följa Andreas råd i svaret ovan.23 maj, 2014 kl. 20:29 #51910Mattan4
DeltagareJag har läst många trådar om snarlika problem och fått många tips att kolla upp. Vill ändå beskriva problemet ifall nån känner igen sig och vet exakt vad som strular.
Bilen: Helt original GT -99 som gått 10800 mil. Har precis bytt stift(ngk pfr6b med 0,8 gap) och tändkablar
Vid gaspådrag på låga växlar tvekar den direkt, vill inte framåt. Gasar man lätt går bilen riktigt fint om man håller sig under 0,5 bar. Så fort laddtrycket överstiger 0,5 börjar bilen rycka och det blir som avslag på gasen, men man kan trots det komma upp i 0,9 bar och då vibrerar laddtrycksmätarnålen så hela instrumentet skallrar.
Lättar man på gasen när den går dålig så går den rent och fint. Utan växel i varvar den obehindrat. Det är så fort det går tyngre som den tvekar vid gaspådrag, utom på hög växel om man gasar fullt, då svarar den tills laddet passerar 0,5.Jag har kollat upp och rengjort magnetventilerna. Har inte hittat någon läcka.
Vad skulle ni ha bytt eller kollat först?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.