Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Fref88
    Deltagare

Tjena,

Fått lite trassel med min motor i imprezan!
      Motorn i fråga är en EJ257..
      Motorn har börjat knacka och jag är inte mer motorsopa än att jag fattar att det kommer krävas antingen en stor block renovering.. eller ett motorbyte! Kruxet är dock att renovera motorn skulle gå på runt 50 lax med material och motorbearbetning plus i och ur montering om jag inte gör det själv! Och en bättre beggad motor går för typ 50-60000:-…
      Min fråga må låta fläng men passar ej20k motorn i min subba om jag såklart byter till ett annat styrsystem? Då jag har en kompis som har en sån motor liggandes som jag kan köpa pissbilligt?! (Passar växellåda och kardan osv)

Tacksam för svar även om frågan må svida i era ögon 😀

karlberg
      Deltagare

Ja det ska inte vara några problem att byta. Många bygger ju 2.2 l av sina 2.0 blocket och slänger i fast dem haft en 2.5a innan 😉

Kvarnis
        Deltagare

Det är en hel del rad grejer du måste tänka på.
          Men visst går det, att mappa om är dock ett måste.

Men givare m.m passar inte rakt av för att byta ett en komplett motor.
          Och ska du ändå riva i sär och fytta toppar m.m är det nog bättre att köpa rätt bottendel.

Sporadiskt
          Du kan sälja bilen som den är eller byta till en ny 2.5l botten
          Att meka ditt något annat kommer vara en ful lösning, om det satt en ej257 där från början dvs det finns ingen quick fix på ditt problem, hårt men sant.
          Att byta sprut och mappa går från 10k>, div delar som du behöver ~10k m.m

Har man inte ett eget garage och kan renovera själv blir det aldrig billigt tyvärr.

adrenalin
          Deltagare

Kolla med Jobparts i Stockholm de brukar ha ganska bra priser på byte av motorer etc. Vad är det för årsmodell på bilen?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.