Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Durasell
    Deltagare

Lite undrande över utrustning inför bandagar…
      Läst några inbjudningar till bandagar där det står godkänd/heltäckande klädsel, men vad är godkänd hjälm tex?
      Måste det vara FIA godkänt eller räcker en gammal moppehjälm?

Gött mos och tacksam för svar 🙂

TomK
      Deltagare

På vanliga bandagar funkar vilken moppe/mc/bilsport hjälm.

Nathan
        Deltagare

God forbid you have to deal with SBF.

Durasell
          Deltagare

Bra skit.
            Tänkte ändå införskaffa mig en peltor eller Bell tänkte ja.
            Far har kört rally hela livet o Peltor har väl etsat sig in lite i mitt huvud… 🙂
            Men tack för info.

TomK
            Deltagare

Bra skit.
              Tänkte ändå införskaffa mig en peltor eller Bell tänkte ja.
              Far har kört rally hela livet o Peltor har väl etsat sig in lite i mitt huvud… 🙂
              Men tack för info.

Då borde du ha koll på dina hjälmar! 🙂

t1hero
              Deltagare

Peltor “motorsporthjälmen” är grymmt skön och väger mycket lite (dvs mindre trött i nacken), dessutom försöker SBF förbjuda den (för de vill ha HANS) så den är svinbillig. Dock är den öppen, vilket är dåligt för dem som tagit bort airbagen.

Durasell
                Deltagare

Ja jo lite om hjälmar o så kan man väl men tänkte bara va som behövdes på bandagar, känns lite overkill o köpa hjälm för typ 3000 om man kan ha en för 500 😀
                  Blir ju tyvärr inte mer än kanske 3 bandagar om året eller?
                  Känns dock bättre att använda en som är dyrare och bättre!

Durasell
                  Deltagare

Peltor “motorsporthjälmen” är grymmt skön och väger mycket lite (dvs mindre trött i nacken), dessutom försöker SBF förbjuda den (för de vill ha HANS) så den är svinbillig. Dock är den öppen, vilket är dåligt för dem som tagit bort airbagen.

Vilken hjälm är det du syftar på förresten och vad är billigt?

t1hero
                    Deltagare

Vilken hjälm är det du syftar på förresten och vad är billigt?

Nu hittar jag dem inte, kanske de är slut. SBFhjälmarna här är billiga i allafall (den jag tänker på var i det sortimentet):
                      http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/folkracehjalmar-c-214-1.aspx

tommy m
                      Deltagare

hej, är denna hjälm ok eller föreslår ni hellre en annan för vanlig bandag?
                        http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/ovriga-hjalmar/lattviktshjalm-vit

TomK
                        Deltagare

Den är väl ok. Något som är viktigt som de flesta billiga hjälmarna saknar är flamsäker inredning.
                          Inte så kul om hjälmen sitter fastsmält runt ansiktet vid ev brand. 😮

edbe
                          Deltagare

Jag höll på bli galen när jag letade hjälm…det blir liksom en kompromiss oavsett om man inte går all in. Lätt hjälm är ju så klart mycket bättre för nacken vid eventuell kollision. Som TomK säger är de flesta inte flamsäkra i den pris och viktklassen. Ska man ha en flamsäker är man uppe på vikter som är mindre sköna för nacken och då bör man börja fundera på hans-skydd…då krävs det även 5-6 punktsbälten…jag köpte till slut en kolfiberhjälm som är lätt och brandsäker. Den kostade ju så klart betydligt mer och inget man får tillbaka förän eventuellt om det smäller.

Jag tror man ska fråga sig varför man köper en hjälm. Är det bara för att det är krav på hjälm eller är det för att den ska skydda om något händer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.