- Detta ämne har 44 svar, 6,605 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Vince.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2012 kl. 03:38 #241585andreaswrxDeltagare
Och sedan är lite lite skillnad mellan SMA godkänd tävling och SBF godkänd tävling.
Saxat från rejsa.nu
om det är en SBF-godkänd tävling så finns det nu helt nya regler på http://www.sbf.se …. tror du hittar dom enklast på officiella meddelanden från någon/några veckor senom det är en SMA-godkänd tävling, så är det lite enklare och då är det bäst att kontakta arrangören.
När det gäller SMA så beror det lite på vad det är för arrangemang, dvs på enklare gatbilsträffar så är det oftast godkänt med Peltorhjälmen som inte är godkänd längre i SBF och även MC hjälmar…
vad jag vet blir det samma hårda smäll i räcket på ett sma som ett sbf event, sbf drog ju årt remmana för att det går inte hålla 500hk bilar på banan med 0 särkerhet i, då blev det ju sma som släpper genom allt istället, menmen bara vänta på att det smäller för det kommer det ju göra, så blir det ju ändrig på att,
det är jättelätt att kontrolera om det är godkänt, skriv ut pdf filen jag la i min andra post så ser man exakt vilken märkning det ska vara,
nummera finns det ju ett hybridskydd som fungera som hans fast tar även sidosmällar som funkar med 3 punkts bälte,
det jag är förfånad till är hur folk kan vara så negatviva till något som rör deras egensärkerhet,
spike åker man på sivestad måste man fylla i denna blanket om man åker sma event, glöm inte det vad ni ens göra http://www.sbf.se/pdf/blanketter/JUR_Deltagande_i_Ickesanktionerad_Tavling.pdf
24 april, 2012 kl. 04:46 #241586andreaswrxDeltagarevad jag vet blir det samma hårda smäll i räcket på ett sma som ett sbf event, sbf drog ju årt remmana för att det går inte hålla 500hk bilar på banan med 0 särkerhet i, då blev det ju sma som släpper genom allt istället, menmen bara vänta på att det smäller för det kommer det ju göra, så blir det ju ändrig på att,
det är jättelätt att kontrolera om det är godkänt, skriv ut pdf filen jag la i min andra post så ser man exakt vilken märkning det ska vara,
nummera finns det ju ett hybridskydd som fungera som hans fast tar även sidosmällar som funkar med 3 punkts bälte,
det jag är förfånad till är hur folk kan vara så negatviva till något som rör deras egensärkerhet,
spike åker man på sivestad måste man fylla i denna blanket om man åker sma event, glöm inte det vad ni ens göra http://www.sbf.se/pdf/blanketter/JUR_Deltagande_i_Ickesanktionerad_Tavling.pdf
här står även lite om hjälmar vid konbana och sbf, vet inte under vilken ni kör att på sivestad med det var ändrat rätt nyligen i documntet om man tittar datumet http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_KB_regler.pdf
24 april, 2012 kl. 08:22 #241600SPiKEDeltagarespike åker man på sivestad måste man fylla i denna blanket om man åker sma event, glöm inte det vad ni ens göra http://www.sbf.se/pdf/blanketter/JUR_Deltagande_i_Ickesanktionerad_Tavling.pdf
Nja nu är du ute och cyklar på autobahn, läs om läs rätt.
I den där skrämselpropaganda-blanketten står det att det inte behövs vid Pr licens och att den krävs vid TÄVLING. När vi kör med kartellen så står det klart och tydligt att det INTE är TÄVLING utan förarutveckling.Vilken licens kör du med Andreas? Det kan ju vara så att det faktiskt gäller för din bilsportgren naturligtvis.
För en amatör som mig med biltema stötdämpare och bromsar från Mekonomen på en gammal 960 så behöver jag inte fundera på Sbf:s hittepå-blanketter. Det finns liksom ingen TÄVLINGs gren hos sbf som passar mitt behov men åka lite bana på skoj gör jag gärna 🙂24 april, 2012 kl. 09:07 #241579andreaswrxDeltagareNja nu är du ute och cyklar på autobahn, läs om läs rätt.
I den där skrämselpropaganda-blanketten står det att det inte behövs vid Pr licens och att den krävs vid TÄVLING. När vi kör med kartellen så står det klart och tydligt att det INTE är TÄVLING utan förarutveckling.Vilken licens kör du med Andreas? Det kan ju vara så att det faktiskt gäller för din bilsportgren naturligtvis.
För en amatör som mig med biltema stötdämpare och bromsar från Mekonomen på en gammal 960 så behöver jag inte fundera på Sbf:s hittepå-blanketter. Det finns liksom ingen TÄVLINGs gren hos sbf som passar mitt behov men åka lite bana på skoj gör jag gärna 🙂Jag är tvungen att ha fylla i den, minst 4 veckor innan för dom är inte snabba, därför är det meningslöst och vara med på något som har med sma att göra, så mkt byåkrati, ska man då skicka in varje gång med så
Var sivestad jag menade då dom kör på sbf och om någon åker med licens där är du tvungen och fylla i, för med pr licens får du bara använda x antal gånger på sbf sen är det stop, så jag tycker det är mkt som är oklart på vissa träffa,
Nu handlade ju tråden om hjälmar, men verkar vara noll intresse för det så bara vänta på att någon från klubben sopa i, så kanske det blir lite andra tongångar, vem det blir återstår ju och se…
24 april, 2012 kl. 10:59 #241577OzODeltagare…så bara vänta på att någon från klubben sopa i, så kanske det blir lite andra tongångar, vem det blir återstår ju och se…
Ge dig.
24 april, 2012 kl. 11:45 #241587andreaswrxDeltagareGe dig.
Tyvärr så behövs det att någon skada sig innan någon vågar ta ett beslut, verkar inte vara någon som har hand om att som vill skriva vad godkänd hjälm är heller….så är det ok att komma med sambons ridhjälm om man ska åka då?
24 april, 2012 kl. 19:04 #241578LegacyLarsaKeymasterIntresse finns med du kan inte komma dragandes med “det värsta jag har” utan försöka se på oss vanliga subaruägare, vi som inte går ut 110% på banan, vi som åker ett par varv och sen sitter och fikar med husvagnsmats(prova vetja 🙂 )
klarar vi oss med en mc-hjälm, eller finns det någon hyffsad bra budget-hjälm? De flesta av oss kommer att det närmaste en tävling vara, är vid sidan av, kanske vid en stripp, kanske i en skog..
Den dagen det är dags att tävla, är det dags att titta på herrejössesgrejerna, men många av oss är inte där, mej inkluderad.
/Larsa
24 april, 2012 kl. 19:21 #241588andreaswrxDeltagareIntresse finns med du kan inte komma dragandes med “det värsta jag har” utan försöka se på oss vanliga subaruägare, vi som inte går ut 110% på banan, vi som åker ett par varv och sen sitter och fikar med husvagnsmats(prova vetja 🙂 )
klarar vi oss med en mc-hjälm, eller finns det någon hyffsad bra budget-hjälm? De flesta av oss kommer att det närmaste en tävling vara, är vid sidan av, kanske vid en stripp, kanske i en skog..
Den dagen det är dags att tävla, är det dags att titta på herrejössesgrejerna, men många av oss är inte där, mej inkluderad.
/Larsa
finns en som heter rrs 2995:- fiagodkänd till 2018 snell 2005
en annan är HEDTEC RAPIDO snell 2010 kostar 109£
http://www.hedtec.co.uk/hedtec_helmet_open_face.htm
den sista är väl den mest prisvärda i dagensläge24 april, 2012 kl. 19:28 #241599minidDeltagareTävlar man inom bilsport så får man ju givetvis följa reglerna. Men som en liten bilklubb så känns det rätt meningslöst med värsting grejor.
Att någon åker i räcket osv någongång kan ingen förhindra och fortfarande är det eget ansvar och allt sker på egen risk.
Förstår inte varför folk i dagens samhälle ska lägga sina fel och brister på andra för? Man får stå för sina egna val och sina egna misstag.Sen om det skulle vara regler om godkänd Fia utrustning då är det bara du Andreas som hade haft tillgång till banan i såfall, för ingen annan handlar i de prisklasserna för att leka med det på fritiden.
Under min aktiva tid i denna klubb har jag inte sett din bil varken på bana eller Emmaboda.
Det är väl inget att gnälla över om du inte själv kör??24 april, 2012 kl. 20:18 #241611ErokDeltagareÄr en hel del bilar som gått åt på Mantorp under Gatebil och flera av dem har suttit med en vanlig mc hjälm och klarat sig, tur? kanske..
24 april, 2012 kl. 20:52 #241618ZlasherDeltagareVilken hjälm som helst är väl bättre än ingen hjälm alls?
Så länge man ändå inte har bur och 4 punktsbälten, spelar det nog inte så stor roll om du har värsting hjälmen eller inte.
Självklart händer det att folk kör av och skadar sig, men det kan lika väl hända på vägen till träffen på våra vanliga vägar.Så, då är frågan om en vanlig mc hjälm är godkänd på våra träffar? eller blir man nekad om man kommer med en sådan och inte får åka?
24 april, 2012 kl. 21:03 #241608SteeweDeltagare…Så, då är frågan om en vanlig mc hjälm är godkänd på våra träffar? eller blir man nekad om man kommer med en sådan och inte får åka?
Ja det är godkänt. En hjälm avsedd för motor av något slag är att föredra. Vi godkänner inte cykel-, ridsport- eller Byggarehjälm. Sunt förnuft gäller.
Självklart är det en stor fördel att ha en ordentlig hjälm. Har man inte tillräckligt bra går det säkert att låna på plats!
//Stefan
24 april, 2012 kl. 21:31 #241619ZlasherDeltagareJa det är godkänt. En hjälm avsedd för motor av något slag är att föredra. Vi godkänner inte cykel-, ridsport- eller Byggarehjälm. Sunt förnuft gäller.
Självklart är det en stor fördel att ha en ordentlig hjälm. Har man inte tillräckligt bra går det säkert att låna på plats!
//Stefan
Tack för ett snabbt och bra svar.
10 juni, 2012 kl. 14:45 #241589andreaswrxDeltagarenu har jag testat mitt hybridskydd för första gången, kommer aldrig vilja vara utan det, helt underbart att åka med, inga problem att man har ont i nacken mm efter en hel tävling med inbromsingar mm, rekomenderas verkligen
11 juni, 2012 kl. 07:11 #241613ljungbergDeltagareVad är det egentligen som är dåligt med Peltor G6?
Denna hjälm var ju den mest vanliga inom amatörracing.
Att börja prata HANS och dyra hjälmar när man kör en vanlig banträff är helt åt skogen. Trist när regler skall skapas som inte är direkt relevanta till vad man sysslar med.
Nu var det längesedan jag körde bana. Men jag minns själv när man ordnade banträffar på bl a Gotland Ring. Då hade vi som policy att ha heltäckande kläder, handskar och godkänd hjälm. Detta har fungerat i alla år. Så jag förstår inte varför det skall göras om nu? Och vad jag minns under de 4 år vi anordande så hade vi inga allvarliga incidenter.
Vi hade också bilar med 5-700 hkr för några år sedan, så det går lika snabbt nu som då.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.