- Detta ämne har 44 svar, 6,605 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Vince.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2012 kl. 07:41 #241590andreaswrxDeltagare
Vad är det egentligen som är dåligt med Peltor G6?
Denna hjälm var ju den mest vanliga inom amatörracing.
Att börja prata HANS och dyra hjälmar när man kör en vanlig banträff är helt åt skogen. Trist när regler skall skapas som inte är direkt relevanta till vad man sysslar med.
Nu var det längesedan jag körde bana. Men jag minns själv när man ordnade banträffar på bl a Gotland Ring. Då hade vi som policy att ha heltäckande kläder, handskar och godkänd hjälm. Detta har fungerat i alla år. Så jag förstår inte varför det skall göras om nu? Och vad jag minns under de 4 år vi anordande så hade vi inga allvarliga incidenter.
Vi hade också bilar med 5-700 hkr för några år sedan, så det går lika snabbt nu som då.
G6 är för lätt och den har aldrig varit fia klassad heller, nu går man över helt till fia hjälmar utom folkracen, sen kommer hans kravet nästa år i dom mesta klasserna och då måste man bytta hjälm ändå,
11 juni, 2012 kl. 10:32 #241591andreaswrxDeltagareG6 duger till banträffar, det är ju en bilhjälm i grunden, det som inte är en bilsporthjälm anser jag inte ska få användas då det inte skydda på samma sätt, alla hjälmar har sina olika krav,
steewe skrev här uppe “En hjälm avsedd för motor av något slag är att föredra” perfekt då är det bara åker med en skogshjälm som man änvänder när man kör motorsåg:) så länge som det inte finns en riktlinje vad som gäller så länge går det töja på reglerna
11 juni, 2012 kl. 10:52 #241609SteeweDeltagareG6 duger till banträffar, det är ju en bilhjälm i grunden, det som inte är en bilsporthjälm anser jag inte ska få användas då det inte skydda på samma sätt, alla hjälmar har sina olika krav,
steewe skrev här uppe “En hjälm avsedd för motor av något slag är att föredra” perfekt då är det bara åker med en skogshjälm som man änvänder när man kör motorsåg:) så länge som det inte finns en riktlinje vad som gäller så länge går det töja på reglerna
Men herregud! Det är väl klart att man inte kommer i en hockeyhjälm, cykelhjälm eller skojshjälm när det handlar om motorsport! Det finns inget regelverk skrivet inom klubben vad som krävs men som jag skrev en hjälm avsedd för motor är väl minst kravet, alltså motorsport! En MC-hjälm duger alltså mycket väl.
Vill man köpa HANS osv är det helt upp till var och en men det är inget krav inom vår klubb.
OBSERVERA, det andreaswrx skriver med krav hit och dit INTE gäller våra körningar. Ex en G6 duger inom våra körningar.
11 juni, 2012 kl. 10:57 #241614ljungbergDeltagareHan frågade inte vaför G6 inte är FIA godkänd utan varför den inte duger till banträffar med ett gäng amatörer i gatbilar?
Om hjälmen är FIA godkänd eller inte spelar nog inte såå stor roll när man saknar all annan säkerhetsutrustning som tex: bur, 5p bälten, skalstolar, skumbränsletank, sprinklersystem osv.. G6 är ju ändå inte lika kass som en hockeyhjälm från 70 talet….
Exakt,
Hur många i diverse bilklubbar har t ex strippade bilar med bur? Går att räkna på en hand oftast och i dessa bilar får man räkna ut själv hur man vill se ut efter en krasch. En bur kan ställa till med väldigt mycket skada om man inte har rätt skydd.
Det jag tycker är nästan viktigare i en bil med bur än att ha en annan hjälm än Peltor G6 är att man har korrekta bälten monterade, samt att bältena är godkända. Här skall man sitta stumt så man inte far omkring vid en ev krasch.
Men jag fick fram det jag ville veta och det är inom SSI fungerar fortfarande den gamla hederliga Peltorn.
Sedan kan man också ställa sig frågan, varför ha en hjälm med HANS om man inte har övrig utrustning som krävs för att HANS skall fungera 😉
11 juni, 2012 kl. 11:46 #241592andreaswrxDeltagareExakt,
Hur många i diverse bilklubbar har t ex strippade bilar med bur? Går att räkna på en hand oftast och i dessa bilar får man räkna ut själv hur man vill se ut efter en krasch. En bur kan ställa till med väldigt mycket skada om man inte har rätt skydd.
Det jag tycker är nästan viktigare i en bil med bur än att ha en annan hjälm än Peltor G6 är att man har korrekta bälten monterade, samt att bältena är godkända. Här skall man sitta stumt så man inte far omkring vid en ev krasch.
Men jag fick fram det jag ville veta och det är inom SSI fungerar fortfarande den gamla hederliga Peltorn.
Sedan kan man också ställa sig frågan, varför ha en hjälm med HANS om man inte har övrig utrustning som krävs för att HANS skall fungera 😉
Alla hjälmar som är godkända som säljs idag är hans/hybrid anpassade, men var och en gör som dom vill, men åker man på något event som har sbf försäkring så bör man läsa regelboken, den dagen någon skade sig så kanske denna tråden blir aktuell igen, nu har jag skrivit vad jag rekomendera, dock inte någon som bry sig då det vara ska vara så billigt det går, men den dagen man sitter där kanske man ångra sig, men det är upp till var och en,
11 juni, 2012 kl. 12:12 #241615ljungbergDeltagareAlla hjälmar som är godkända som säljs idag är hans/hybrid anpassade, men var och en gör som dom vill, men åker man på något event som har sbf försäkring så bör man läsa regelboken, den dagen någon skade sig så kanske denna tråden blir aktuell igen, nu har jag skrivit vad jag rekomendera, dock inte någon som bry sig då det vara ska vara så billigt det går, men den dagen man sitter där kanske man ångra sig, men det är upp till var och en,
Har själv SBF licens.
Det jag menar är att du fick samma skador för 10 år sedan om man åkte av med bil som idag. Inget är förändrat. Det jag ville komma till.
Självklart skall man ha strängare krav på skydd när det är tävling. Men under t ex klubbträffar brukar tidstagning vara strängt förbjudet. Använder man tidstagning officiellt utåt är man helt ute och cyklar och då har man värre problem än om folk använder godkända hjälmar eller Ej.
11 juni, 2012 kl. 12:23 #241593andreaswrxDeltagareHar själv SBF licens.
Det jag menar är att du fick samma skador för 10 år sedan om man åkte av med bil som idag. Inget är förändrat. Det jag ville komma till.
Självklart skall man ha strängare krav på skydd när det är tävling. Men under t ex klubbträffar brukar tidstagning vara strängt förbjudet. Använder man tidstagning officiellt utåt är man helt ute och cyklar och då har man värre problem än om folk använder godkända hjälmar eller Ej.
Grattis och ha sbf då har du lika kul som mej om du ska åka sma event:)
Läser man sbf regler för enkelbilsport så står det godkändbilsport hjälm numera där, tro tyvärr många arangörer inte har koll på det.
Såvit jag vet så är räcket lika hårt under tävling som banträff så förstår inte varför det ska vara olika regler, tro att störredelen av dom från klubben här åker snabbare på bana än fyndbörsencup mm serier inom svenskracing
11 juni, 2012 kl. 21:19 #241620RobzonDeltagareVet dock inte om jag skulle ha nått speciellt om de inte är en riktig tävling. Och då ser jag nog att man har bur oxå. Har dock både hjälm och HANS skydd. Men de har jag när jag leker på riktigt i Rally då. 🙂
Körs de riktiga tävlingar i klubben som kräver licenser med mer för att vara försäkrad??? Där med krav på riktig tävlingsutrusting?
12 juni, 2012 kl. 07:40 #241616ljungbergDeltagareGrattis och ha sbf då har du lika kul som mej om du ska åka sma event:)
Läser man sbf regler för enkelbilsport så står det godkändbilsport hjälm numera där, tro tyvärr många arangörer inte har koll på det.
Såvit jag vet så är räcket lika hårt under tävling som banträff så förstår inte varför det ska vara olika regler, tro att störredelen av dom från klubben här åker snabbare på bana än fyndbörsencup mm serier inom svenskracing
Beror till en större del på att man har regler under tävling 🙂 man kan inte sätta i en 700 hästars turbomotor i fyndbörsen cup t ex 😉
Vi hade slicksförbud för att få ner farten.
Som sagt tävling är tävling och amatörträffar är amatörträffar.
Sedan finns det många som bygger monster i olika klubbar och kan tyvärr inte handskas med sin skapelse för fem öre när det kommer till banåka, men det är en helt annan femma.
Sunt förnuft och alltid se till att man har fräscha vätskor brukar fungera väldigt bra i sådana här sammanhang.
16 juli, 2012 kl. 09:16 #241594andreaswrxDeltagareHar åkt några rallytävlinga nu iår och använt det nya Hybrid nackskyddet som skyddar vid sidosmäller med, grym skillnad efter en tävling då man inte har någon känningar i nacken efter alla inbromsningena mm, har inte åkt på några år nu och innan använder vi inte nackskydd, bara testat hans skyddet några gånger på träningdagar mm och då har jag fått lite ont i nyckelbenen!
18 juli, 2012 kl. 20:40 #241612t1heroDeltagareVar det inte alldeles nyligen sbf tvingade på alla folkraceåkare lättvikts P6 bara för att minska mängden nackskador förarna ådrog sig av småkrockar?
Vad jag menar med detta är att en hjälm som är säker och bra vid hårda krockar är skadlig vid mindre, det enda som går runt det resonemanget är hela HANSkittet med hårt åtdragna bälten.
I mjuka standardbilar och med den typ av olyckor som sker på banträffar (för sena inbromsningar och för tidiga gaspådrag, snarare än omkörning i trång högfartskurva) är nog de lätta krockarna troligast.
Kriget sbf för mot sma har de redan förlorat men det kan vi ju ta i någon annan tråd.
DU gör dock helt rätt, skogens hårda träd skulle jag inte vilja riskera närkontakt med utan maximal säkerhetsutrustning.
18 juli, 2012 kl. 21:45 #241617CmonDeltagareJag tycker ialla fall att klubben ska sätta ner foten och skriva in i regelverket att man måste ha helbur, minst 6-punktsbälte,skyddsnät, tejpade lyktor, värsting racingoverall inkl handskar, skor och hjälm samt en rejäl racingstol för att ens få komma till banträffarna.
Jag menar, det finns väl ingen som bara testar på bana någon gång ibland eller kör någon gång om året med sin standardbil i nybörjar klassen?
Riktigt besviken på klubben om detta inte sker… Jag hoppas alla förstår mitt allvar med detta inlägg….
20 juli, 2012 kl. 05:20 #241602AnderssonDeltagareDu glömde släckutrustning o huvudströmbrytare klart alla ska ha det.
20 juli, 2012 kl. 13:06 #241595andreaswrxDeltagareVar det inte alldeles nyligen sbf tvingade på alla folkraceåkare lättvikts P6 bara för att minska mängden nackskador förarna ådrog sig av småkrockar?
Vad jag menar med detta är att en hjälm som är säker och bra vid hårda krockar är skadlig vid mindre, det enda som går runt det resonemanget är hela HANSkittet med hårt åtdragna bälten.
I mjuka standardbilar och med den typ av olyckor som sker på banträffar (för sena inbromsningar och för tidiga gaspådrag, snarare än omkörning i trång högfartskurva) är nog de lätta krockarna troligast.
Kriget sbf för mot sma har de redan förlorat men det kan vi ju ta i någon annan tråd.
DU gör dock helt rätt, skogens hårda träd skulle jag inte vilja riskera närkontakt med utan maximal säkerhetsutrustning.
Anledning till att G6 försvinner och dom vill ha bort den beror på att dom rosta i fästena till remmen, problemet är att det inte syns, folkrace åkte ju mkt med det svarta racehjälmen med
Bästa med SMA om det blir rallytävlingar är ju att reglerna är ju fria, hej och välkomna till nya grupp b, 700hk i en sti utan bur och någon som kallas väghållning, det kommer bli hårt bland träden!
Nä iskogen åker jag med FIA 8860 hjälm, hybridskydd, 3 lager overoll, fia skor och underställ
är det några som ska åka timeattack nästa år så är det ju hanskrav om man läser timeattack reglerna och sen sbf regler om racing
21 juli, 2012 kl. 13:06 #241610VinceKeymasterDu glömde släckutrustning o huvudströmbrytare klart alla ska ha det.
Jag åker iaf med 5 lager underwear och gasmask under hjälmen eftersom jag brukar skita på mig vid varje inbromsning….när jag åker med Andersson alltså 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.