› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hjälp!!!!
- Detta ämne har 14 svar, 1,266 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2003 kl. 17:08 #327
Imp
DeltagareVi beslutade att åka till Upsala idag jag å tjejen eftersom vi inte hadde nått att göra. Komemr ut på motorvägen allt går bra tills det blir 110. vid ca 100km blev bilen ostabil och vid 110 var det faktiskt riktigt obehagligt så obehagligt att jag körde 90 helavägen till uppsala. jag fick sitta å parera hela tiden + att så fort jag skulle byta fil eller göra en liten sväng kändes det som om baken skulle släppa. vad kan detta bero på? jag har ju ingen vinge men den ska väll inte betyda så mycket eller? kan de va nått med hjulen? vi stannade å kollade luft och bultar men de va som det skulle. Hjälp plz vill kunna köra motorväg.
18 januari, 2003 kl. 17:40 #36981Henrik
DeltagareDet är ju typ storm idag (iaf i etuna) , och det kan vara j*vligt obehagligt i höga hastigheter på smala filer, man får som du säger parera ordentligt. Fast det låter ju på din beskrivning som det är nått värre än så..
Hade du samma probb även i 90 fast mindre eller upphörde det ”helt” då?
//Henrik
18 januari, 2003 kl. 17:56 #36972Imp
Deltagareman kunde känna av det lite gran redan i 90. först trodde jag att det bara va spårigt i vägen eftersom jag vet att bilen e spårkänslig men det blev bara värre med farten så det va inte spåren. ddessutom brukar det inte vara såhär ett par km utanför stockholm men nu va det så hela vägen till u sala
18 januari, 2003 kl. 18:30 #36979honkster
DeltagareDet var inte så att du manglat ngn snövall? Snö i fälgarna ger obalans. Men låter som om det var riktigt illa. Och ni har kanske inte så mkt snö nere i Tokholm…
Hoppas det löser sig!
-HonKster- Blå My99 Kombi@Åre
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi556
18 januari, 2003 kl. 18:58 #36973Imp
Deltagarenej inte snö:(
18 januari, 2003 kl. 20:46 #36980honkster
Deltagarevad är det för årsmodell, kombi eller sedan?
-HonKster- Blå My99 Kombi@Åre
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi556
18 januari, 2003 kl. 23:00 #36974Imp
DeltagareDet är en sedan 99:a gått snart 7500 vet ej hur långt sänkningsatsen gott dock. ska försöka greja kanske framvangsjustering men definitivt hjulinställningar denna vecka
19 januari, 2003 kl. 01:42 #36982Wanderer
DeltagareHar samma problem i farter över 130-140 …
Beror nog mest på alla dessa kastvindar skulle jag tippa på …
Iofs kör jag tyvärr men en ganska demolerad spoiler :-/Men som sagt så beror det nog mycket på vinden skulle jag tro då jag vet flera som upplever samma fenomen och inte då med imprezor.
/B
19 januari, 2003 kl. 08:14 #36971Subbarist
DeltagareJag upplevde samma sak när jag åkte hem igår, detkom vid 110 km/h och uppåt att bilen kändes jävligt ostabil, men som sagt det var ju lite småblåsigt ute.
Subbarist javisst!
19 januari, 2003 kl. 12:50 #36978griml0ck
Deltagaremm samma för mig det var ju för det blåste så in i h*lvete + vinterdäck. Ska fixa en skön 4hjulsinställning på måndag oxo då blir nog bilen stabilare 😀
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru19 januari, 2003 kl. 22:54 #36975Imp
Deltagarekör orginal vinterdäck har 2.3 fram 1.9 bak som handboken säger. har fått nummret till han som grejade inställningar och framvangn på rallybilen han sa att jag skulle ringa honom imorgon med lite tur kanske jag får en tid redan då. han trodde dock att det va nått av däcken som va lite fishy men ville låta saker vara osagda innan han kollat.
vist bilen blir ostabil utan vinge men ska det värkligen ha så himmla stor betydelse i så låga farter som 90-110?
20 januari, 2003 kl. 22:19 #36976Imp
Deltagarebaken va ok därimot va front hjulen lite heh snea vänster va -1.01 och höger +0.10 om jag inte minns fel nu e dom boda -26 så nu går det velldans massa bätre.
30 januari, 2003 kl. 15:48 #36977FELbil
Deltagare>Posted by Imp on Jan-19-03 at 11:54 PM
>vist bilen blir ostabil utan vinge men ska det värkligen ha så himmla
>stor betydelse i så låga farter som 90-110?Jag som kört bil länge utan vinge kan klargöra att det inte föreligger minsta problem att åka utan.
Den sk ”förståsigpåaren” som säger att bilen blir okörbar i högre hastigheter är helt fel ute.Vingen gör nytta som stabilisator, men i hastigheter långt över svenska begränsningar.
Du kan lugnt ta bilen till Autobahn utan vinge och toppfartstesta 😉
Med vänlig hälsning
Mikael R10 juni, 2004 kl. 18:40 #36969ExOrdis
DeltagareLåter som en kombination av kraftiga vindbyar, spårig väg och mindre lyckade hjulinställningar tycker jag. Om bilen har gått långt kan det spela in med slitage i bussningar och sämre prestanda på stötdämparna, då blir tidigare nämnda förhållande ändå mera påtagligt. Men givetvis kan det vara helt andra saker oxå…
/K
10 juni, 2004 kl. 18:40 #36970ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Jan-19-03 AT 02:49AM (GMT)
Glömde att du saknade vingen, den är visserligen av betydelse för stabiliteten i bakvagnen i högre fart men knappast av det slaget som du beskrev.
Du kollade lufttrycket, vilket kör du med fram resp bak och vilka fälgar och däck sitter på? Om du kör standard fälg/däck/tryck, testa att öka lufttrycket i däcken 0,2 bar runtom, och se till att du INTE har toe-out fram eller bak. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.