SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp ang. urtrampningslager/koppling

• Detta ämne har 16 svar, 1,446 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av OscarHagglund.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Fredrik_gt
    Deltagare

Har satt i motorn och nu när urtrampningslagret ska klickas i kopplingen med hjälp av gaffeln så får jag inte med kopplingen tillbaka, alltså låsringen verkar inte gripa tag om urtrampningslagret:(.

Innan kopplingen sattes på plats så hade jag på aluminiumpasta och spände in lite så att den skulle gripa tag bättre. Så nu undrar jag om det finns något knep för att få låsringen (som verkar tappa taget på väg bakåt) att gå i lås om urtrampningslagret utan att lyfta ur motorn igen?

Går det att köpa själva låsgrejen som sitter i centrum av kopplingen? Om jag nu måste ta isär grejerna igen.

BVS-Robban
      Deltagare

Ta bort kopplingscylindern och kläm till ordentligt har haft liknande och tyvärr var det våld som löste det ! 😉

lunkan
        Deltagare

Precis som Robban säger så måste man ta i ganske bra för att få på ringen för när den väl sitter där så glider den inte av! Säker på att ringen inte sitter på gaffeln? Det misstaget gjorde jag en gång:+ var inte helt nöjd då kan jag säga:D

Fredrik_gt
          Deltagare

Precis som Robban säger så måste man ta i ganske bra för att få på ringen för när den väl sitter där så glider den inte av! Säker på att ringen inte sitter på gaffeln? Det misstaget gjorde jag en gång:+ var inte helt nöjd då kan jag säga:D

när jag kopplar ur så stannar plattan i mattan

Fredrik_gt
            Deltagare

Ta bort kopplingscylindern och kläm till ordentligt har haft liknande och tyvärr var det våld som löste det ! 😉

trött och står still i huvudet, kopplingscylindern?

BVS-Robban
              Deltagare

För att ringen ska fastna ordentligt i tryckplattan så behövs ju gaffeln dras bakåt så att säga mot torpedväggen. Om koplingscylinder avlägsnas kan man vålda bak gaffeln ytterligare lite. Kan bli lite tricky att få dit cylindern igen men visst går det !

Fredrik_gt
                Deltagare

För att ringen ska fastna ordentligt i tryckplattan så behövs ju gaffeln dras bakåt så att säga mot torpedväggen. Om koplingscylinder avlägsnas kan man vålda bak gaffeln ytterligare lite. Kan bli lite tricky att få dit cylindern igen men visst går det !

Har testat det, även tagit i ganska hårt med ett ko-ben. Så antar att ringen är för slapp att greppa i spåret på urtrampningslagret. Går det att köpa de grejarna löst som sitter i mitten av kopplingen,(alltså den som låser fast urtrampningslagret)?

Subarumicke
                  Deltagare

hmm låter som värsta folkrace meckandet 😮 har man sabbat tryckplattan pga.. att man våldat ihopp allt för att vissa anser att man meckar så, jag tycker att du ska köpa en ny tryckplatta, och be någon som kan göra jobbet. att hålla på att mickla med tryckplattan och byta ut korkiga saker, bushmeck av hög nivå x(

BVS-Robban
                    Deltagare

Vad gör man inte när man bara har snikgrejer 😉
                      När min ring inte fastna var även tryckplattan kaputt kan kanske ha nåot att gör med det ! Tryckplattan var en aning skev !

Fredrik_gt
                      Deltagare

hmm låter som värsta folkrace meckandet 😮 har man sabbat tryckplattan pga.. att man våldat ihopp allt för att vissa anser att man meckar så, jag tycker att du ska köpa en ny tryckplatta, och be någon som kan göra jobbet. att hålla på att mickla med tryckplattan och byta ut korkiga saker, bushmeck av hög nivå x(

Har inte våldat ihop något och inte våldat isär något. Någon som vet om låsningen i mitten på kopplingen bara förljer med om man köper ny tryckplatta? Lär inte fälja med om man köper urttrampningslager va?

b20mannen
                        Deltagare

Låsningen är en integrerad del av tryckplattan. Har du tagit bort den från tryckplattan så är det hejdå tryckplatta. Många gör så.

Annars ska det bara vara att klicka i den mot urtrampningslagret. (Innan man monterar dit kopplingscylindern).

BVS-Robban
                          Deltagare

Låsringen går att ta bort separat och sedan montera tillbaka finns speciella spår att sätta fast den i. För att få ur urtrampningslagret ur tryckplattan om man tex skall sära på motor och låda men INTE byta koppling går denna att släppa loss samt montera tillbaka !
                            Sen dom gånger jag har bytt koppling har det aldrig gått genom smekning utan lite måste man allt röra i kopplingsgaffeln för att den ska fastna ordentligt !

SecretAgentMan
                            Deltagare

…finns ju en busenkel metod att få ur urtrampningslagret ur låsringen med, in med en flatmejsel mella lager/låsring och vrid till (skall gå utan våld, behöver du ta i, så gör du fel).

Man skall absolut inte smörja och dona till att börja med.

/J – har nog bytt sådana låsringar när ovana meckat sönder saker…men då har jag knyckt bitar från gamla förverkade tryckplattor.

Fredrik_gt
                              Deltagare

Låsningen är en integrerad del av tryckplattan. Har du tagit bort den från tryckplattan så är det hejdå tryckplatta. Många gör så.Annars ska det bara vara att klicka i den mot urtrampningslagret. (Innan man monterar dit kopplingscylindern).

den har ej varit bort från tryckplattan. men vad kan det vara för galet då det känns som att den drar med låsringen in bit men liksom inte kilar fast sig som den ska. är det att trycka trixa lite för att den ska följa med helt? Skulle vara skönt att slippa beställa ny tryckplatta

OscarHagglund
                                Deltagare

Hej,
                                  jag har precis monterat i min ”nya” motor och när allt var på plats så skulle jag testa koplingen och platan gick i botten… Jag har monterat ett helt nytt koplingskitt dvs. ny lamell, tryck platta och urtrampningslager. Kan det vara så som det står skrivet ovan att urtrampningslagret släppt från tryckåplattan?! Måste jag lyfta ur motorn igen för att få rätt på det igen utan att ta sönder något eller ska jag bara försöka ”vålda” dit det igen genom att trycka gaffeln mot torped väggen?

/Oscar

GT Kombi -99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.