SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hjälp angående hjulvinklar.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Desen
    Deltagare

Vart och skulle få hjulvinklarna ställda.
      Mina planer var max camber fram 1mm toe in runt om.

Enligt vad jag förstått så ska översta bulten på spindeln fram vara excentrisk, men så vart inte fallet? så camber gick inte att ställa.

Ska där inte vara en excenter orginal?

Vidare så önskade jag 1mm toe in runt om, detta blev oxå lite skukt då hans system visade toe i grader och minuter. Toe in blev ställd till 0 grader 12 min alltså 6 min in på varje hjul. Detta var strax utanför systemets ”gröna” område.

Någon som vet om denna inställning är i närheten av 1mm som jag ville ha eller är det för mycket?

/Andreas, Skåne, Kristianstad
      Blå GT -99

camino cielo
      Deltagare

Jo, det ska vara excentrisk bult orig. Kom bara ihåg att släppa lite på den nedersta bulten oxo. Varför vill du ha toe-in?

Desen
        Deltagare

Den översta bulte på min verkade inte vara excentrisk då vi skruvade på denna men inget hände. Får väl skaffa mig ett par bultar.
          Någon som vet vad de kostar?
          Toe in vill jag för det gör att bilen svänger in bättre i skarpa kurvor. Se länk http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Någon som kan det där med graderna?

Blå GT -99

pannan
          Deltagare

Allt beror ju på hur du skall använda bilen. Mera camber sliter mera på däcken. Så om man t ex bara åker på gatan ser jag ingen anledning till att sätta en extrem camber på bilen. Lite mera toe-in är inte fel iallafall inte på new age STI:n då den understyr rejält.

specialized
            Deltagare

Det ska sitta excentriska bultar i övre hålet i spindeln orginal, men ska du åka på max camber så behöver du dem inte. Bara lossa bägge bultarna och bryt/vinkla in överdelen på hjulet/spindeln så mycket det går och drag åt. Blir ungefär – 1,2 till – 1,5 grader med orginalben. En förutsättning för att detta ska funka är ju att övre hålen är ovala och det ska de också vara på orginalbenen 😉

Total TOE IN 1 MM = + 0 grader och 10 minuter, alltså + 0,10 med grader symbol efter första nollan. 0,10 är alltså 1 mm enligt han som förklarade det för mig.

Jag gjorde min hjulinställning nyligen efter ha montetat mina coilovers.

Kör på Camber – 1,7 grader fram, alltså – 2,10 på pappret.
              Inte så svårt att räkna, bara att tänka på klockan ju 🙂

Mvh.Mattias
              —————————————
              Efternamnen på mina flickvänner är
              —————————————
              Jpg ,wmv och mpg 😉
              —————————————

Desen
              Deltagare

enligt mitt papper så har jag 06 minuter på varje hjul blir total toe in på 12 min. Enligt som du förklarar så skulle det vara alldeles för mycket?

Blå GT -99

specialized
                Deltagare

Hmm, det där inlägget ovan skrev jag när jag inte var riktigt vaken 😉 Ändrar det nu !

Bortse från det. 1 mm är 0 grader och 10 minuter alltså 0,10
                  0,12 är alltså helt ok

Åker själv på + 0,09 & + 0,11 Total toe

camino cielo
                  Deltagare

Det är inte camber (inom rimliga gränser) som sliter utan toe, jag har länge kört med -1.6 camber men 0 toe.

Desen
                    Deltagare

Hmm, det där inlägget ovan skrev jag när jag inte var riktigt vaken 😉 Ändrar det nu !Bortse från det. 1 mm är 0 grader och 10 minuter alltså 0,10 0,12 är alltså helt okÅker själv på + 0,09 & + 0,11 Total toe

Tack, då vet jag att min toe e OK.
                      Cambern fram ligger på -0,36 grader. Skulle vilja ha lite till men väntar med det tills jag bytt krängare och droplinks.
                      Att ändra toe gjorde mycket nytta mot understyrningen tycker jag, men den känns lite mer ”orolig” ut ur kurvor. Men förbättrar man en sak försämrar man ju alltid något annat.
                      Fast den mesta understyrningen beror nog mer på mig än på bilen.

Blå GT -99

specialized
                      Deltagare

Med mera camber (negativ då 😉 ) så kommer du få bort ännu mera understyrning.. Sen med andra krängare och solida droplinks, då har du nästan en ny bil 🙂

Fixar du sen coilovers…. ja då har du den nya bilen 🙂

Mvh.Mattias
                        —————————————
                        Efternamnen på mina flickvänner är
                        —————————————
                        Jpg ,wmv och mpg 😉
                        —————————————

Boki
                        Deltagare

Jag har max Camber fram o nästan max bak……….. känns bra i kurvorna men den har blivit mer spårkänlsig o understyrd. Håller med Pannan 😉

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.