SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp byta turbo?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33163
    MagnussoN1
    Deltagare

      Hallå.

      jag har en Subaru impreza wrx -01.

      Jag undrar va jag ska byta ut här näst för o få upp den i mer hk?

      Motor byggd av Jobpart:
      2.1 liters, smidd strokad vev, smida kolvar och stakar, racelager ,stålpackningar, öppen dump mm Ska väl tåla lite effekt iallafall.

      växellåda: org

      avgas: 3″ system

      tacksam för svar då jag ska plocka ut motorn ur bilen och uppgradera 🙂

      #273845
      Igge
      Deltagare

        Kanske läge att fundera på att åtgärda lådan först, eller?

        #273844
        Christian S
        Deltagare

          Hallå.

          jag har en Subaru impreza wrx -01.

          Jag undrar va jag ska byta ut här näst för o få upp den i mer hk?

          Motor byggd av Jobpart:
          2.1 liters, smidd strokad vev, smida kolvar och stakar, racelager ,stålpackningar, öppen dump mm Ska väl tåla lite effekt iallafall.

          växellåda: org

          avgas: 3″ system

          tacksam för svar då jag ska plocka ut motorn ur bilen och uppgradera 🙂

          är det bara avgassystemet som är bytt? 3″ hela vägen eller bara ifrån katten?
          om den är orginal i övrigt kan du börja med att byta soppapump och tändstift och sen mappa den, då får du ca 300Hk och 400Nm enligt JRM http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2001-2005/trim/jrm-steg-1-impreza-wrx-01-05-ej20 att det blir så jävla dyrt hos dom beror på att dom använder HKS grejer, om du köper och monterar allt själv så blir det betydligt billigare då du bara behöver betala för mappningen http://www.jrm-racing.se/mitsubishi/evo-4-6/trim/ecutek-programmering

          kan vara läge att montera en steg 1 koppling (förslagsvis ifrån exedy) när du ökar effekten.

          Kanske läge att fundera på att åtgärda lådan först, eller?

          beror väll på hur mycket effekt han tänkt plocka? vanligt steg 1 ska den palla med om man inte kör som en biltjuv och gör raggar starter vid varje rödljus.

          #273846
          Igge
          Deltagare

            Fast han skriver ju i rubriken att han ska byta turbo, då tänkte jag att man siktar högre än steg 1 🙂

            #273842
            Kvarnis
            Deltagare

              Hello

              Första frågan är ju om du har ett mål på effekt etc du vill uppnå?
              Andra frågan är att tänker du se över din org.växellåda?

              Finenessen med en 2.1l är bla tidigare spool och mer vrid vilket är mindre bra för lådan.

              Vilken soppa tänker du köra med, spridare m.m?

              Under 350Bhp funkar en trubo från en STI

              Annars är ex 18G/20G trevliga turbo agg

              #273847
              MagnussoN1
              Deltagare

                har blivit något krongel med bilen imorse när jag körde iväg så börja jag höra några knackningar o bilen tväg dog har sökt o sökt men har fått fram att det kan vara kamaxel givaren… eller har ni några förslag jag ska kolla upp ?

                #273843
                Kvarnis
                Deltagare

                  Låter som kamremen kuggat…om det knackade innan bilen dog…

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.