SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp, hittar inte soppapumpen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    larsallan
    Deltagare

Står i ett lånat garage och tänkte byta soppapump på min wrx -95:a. Problemet är att jag inte hittar vart man lyfter upp pumpen från tanken. På nyare imprezor är det väl under baksätet men på min verkar det inte vara där. Gärna ett snabbt svar så jag slipper åka hit igen någon annan dag.

larsallan
      Deltagare

My bad. Efter att ha använt den fina sökfunktionen såg jag att det är i bagaget, inte under baksätet och mycket riktigt i bagaget var den.

larsallan
        Deltagare

Jaja då kan jag berätta om mitt misslyckade försök till soppapumps byteri. Hade 20 liter i tanken enligt mätarn. Kopplade ur kontakten och startade motorn tills den dog, det tog ca 2 sekunder för den att dö så jag startade den 2 ggr till.

Sen kopplade jag lös den minsta slangen, det sprutade bensin både från röret och från slangen i ca en halv minut sen gav jag upp och satte tillbaks slangen. Då gav jag mig på nästa slang istället, den näst största. Den satt helt fast, helt omöjlig att få lös. Provade bända och trycka med mejslar och dra i slangen samtidigt men den vägrde lossna.

Såg ingen mening med att försöka mig på den största slangen så jag skruvade ihop och åkte hem. Är det någon som har nåt knep eller är det bara att låta det spruta och ringa Bob Sapp och be honom dra lös den andra slangen?

RXY430
          Deltagare

När jag bytte pump på min gt99 så hade jag bara haft bilen stående över natten och det kom inte speciellt mycket bensin… Eftersom det var bensin i slangarna kom det ju ut lite men det var inget tryck att tala om.

En liten elektronikmejsel att trycka in mellan röret och slangen fungerar rätt bra för att få slangen att släppa, eller en liten svetstång att lirka loss slangen med. Och sen en blocknyckel av lämplig storlek för att hjälpa till att trycka av slangen samtidigt som man drar i slangen.

Kan det vara så att du hade övertryck i tanken så att det var därför som det var tryck i returledningen? Kanske räcker att öppna tanklocket innan i så fall?

larsallan
            Deltagare

Det var säkert övertryck i tanken för jag hade inte skruvat lös tanklocket. Ska prova med elektroikmejsel, svetstång och blocknyckel nästa gång. Då borde jag ju få lös den. Hoppas att jag inte tar sönder någon slang bara för en sån byter man nog inte på en kafferast.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.