SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp höga avgasvärden :(

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227251
    Mrpowwer
    Deltagare

      Kan vara intressant om jag inte får till det, men jag vill ju helst köpa ett nytt helsystem men rejs kisse 🙂 men vill ju ha genom den på bilprovningen först!
      Mvh Jonas

      #227233
      Adam K
      Deltagare

        TGV = thumble generator valve, spjäll som sitter mellan insuget och toppen och som ska göra att luften virvlar mer och ger bättre förbränning, står öppen i full fart, plockas bort av de msom trimmar rejält för att de är motstånd även öppen…
        Om den står helt öppen, eller helt stängd (fast det borde den inte göra) så borde det påverka lite.
        fel 31 är som sagt främre lambdan, men eftersom du har en wrx (uttytt rån att du har tgv, det står ingenstans i tråden?) med katt i up-pipen så kanske den sitter, inte bakom turbon, utan i undre delen av up-pipen?

        #227252
        Mrpowwer
        Deltagare

          TGV = thumble generator valve, spjäll som sitter mellan insuget och toppen och som ska göra att luften virvlar mer och ger bättre förbränning, står öppen i full fart, plockas bort av de msom trimmar rejält för att de är motstånd även öppen…
          Om den står helt öppen, eller helt stängd (fast det borde den inte göra) så borde det påverka lite.
          fel 31 är som sagt främre lambdan, men eftersom du har en wrx (uttytt rån att du har tgv, det står ingenstans i tråden?) med katt i up-pipen så kanske den sitter, inte bakom turbon, utan i undre delen av up-pipen?

          Ja det r en WRX -02:a, men jag hänger inte riktigt va du menar, sitter det ett spjäl mellan insuger o toppen? Sitter det det änna uppe vid spjälhuset vi gummislangen som sitter i intercoolern?
          Mvh Jonas

          #227240
          TomK
          Deltagare

            TGV sitter väl inte på en -02?

            Ja det sitter mellan insug och topparna.
            http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTc9NQ0SChNoomfreBX8FOPJYGQhh9wk6QT0SmKBxdBdx6oT-NI
            Där har du med och utan.

            #227237
            Gilarski
            Deltagare

              Lmm var helt klart en delmängd i felet. Det är viktigt att Lmm är korrekt
              Lmm som du testar med annars finns risk att motorstyr luras att tror att
              att ett viss Lmm output motsvarar ett visst luftflöde men outputten kan skilja
              mellan olika Lmm (om det är olika art# det vill säga på dem)

              Lambda koden indikerade att det va nått tjall med uppvärmningen, man värmer
              upp sensorn för att få den att fungera så tidigt som möjligt i en körcykel. Om den
              inte värms upp tar det lite längre tid innan den har full funktion från det att du startar.

              Kolla så du inte har läckge före lambda, vilket som du är inne på skulle kunna
              lura lambdasensorn.

              #227253
              Mrpowwer
              Deltagare

                Lmm var helt klart en delmängd i felet. Det är viktigt att Lmm är korrekt
                Lmm som du testar med annars finns risk att motorstyr luras att tror att
                att ett viss Lmm output motsvarar ett visst luftflöde men outputten kan skilja
                mellan olika Lmm (om det är olika art# det vill säga på dem)

                Lambda koden indikerade att det va nått tjall med uppvärmningen, man värmer
                upp sensorn för att få den att fungera så tidigt som möjligt i en körcykel. Om den
                inte värms upp tar det lite längre tid innan den har full funktion från det att du startar.

                Kolla så du inte har läckge före lambda, vilket som du är inne på skulle kunna
                lura lambdasensorn.

                Lmm som jag testat är en med samma numer på som sitter där original. Men tyvärr hjälpte inte detta för värdena:( men bilen går mycket bättre men värdena är fortfarande skit. Kommer att lämna i den på en verkstad nästa vecka så dom får felsöka och kolla om dom hittar felet, om jag inte löser det under helgen då jag har tillgång till en avgasmätare under helgen. Man vill ju ha den riktig så när man trimmar den sen att det blir bra värden då.
                Mvh Jonas

                #227238
                Gilarski
                Deltagare

                  Kan vara problem med EGR (om sådan finnes).

                  Det ’sista’ som man kan ha är annars problem med ventilsätena (tror det heter så) så att olja rinner ned i förbränningsrummet och höjer värdena på oförbränt bränsle, men detta är oerhört ovanligt.

                  Hoppas de hittar felet 🙂

                  #227254
                  Mrpowwer
                  Deltagare

                    Hej igen!
                    I dag fick jag igenom bilen på besiktningen 😀 Tror att följande fel som orsaka felaktiga avgasvärden va att Lmm inte va riktigt kry samt att jag så att dumpen stod öppen på tomgång 😮 så antagligen så har den fått mycket soppa och göttat igen katen lite så när jag tanka i lite k-sprit i tanken plus att jag byggde en insats till ljuddämparen så fick jag upp lite högre temp på katen och lyckas bränna den rent det är det jag har gjort och i dag hade den 0.2 i Co och hc på 39 😀 Så jag vill bara tacka alla här som har kommit med tips och råd o hjälpt till….TACK 😀
                    Mvh Jonas

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.