› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp höga avgasvärden :(
- Detta ämne har 22 svar, 5,292 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av
Mrpowwer.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2011 kl. 20:43 #227251
Mrpowwer
DeltagareKan vara intressant om jag inte får till det, men jag vill ju helst köpa ett nytt helsystem men rejs kisse 🙂 men vill ju ha genom den på bilprovningen först!
Mvh Jonas11 augusti, 2011 kl. 08:11 #227233Adam K
DeltagareTGV = thumble generator valve, spjäll som sitter mellan insuget och toppen och som ska göra att luften virvlar mer och ger bättre förbränning, står öppen i full fart, plockas bort av de msom trimmar rejält för att de är motstånd även öppen…
Om den står helt öppen, eller helt stängd (fast det borde den inte göra) så borde det påverka lite.
fel 31 är som sagt främre lambdan, men eftersom du har en wrx (uttytt rån att du har tgv, det står ingenstans i tråden?) med katt i up-pipen så kanske den sitter, inte bakom turbon, utan i undre delen av up-pipen?11 augusti, 2011 kl. 10:28 #227252Mrpowwer
DeltagareTGV = thumble generator valve, spjäll som sitter mellan insuget och toppen och som ska göra att luften virvlar mer och ger bättre förbränning, står öppen i full fart, plockas bort av de msom trimmar rejält för att de är motstånd även öppen…
Om den står helt öppen, eller helt stängd (fast det borde den inte göra) så borde det påverka lite.
fel 31 är som sagt främre lambdan, men eftersom du har en wrx (uttytt rån att du har tgv, det står ingenstans i tråden?) med katt i up-pipen så kanske den sitter, inte bakom turbon, utan i undre delen av up-pipen?Ja det r en WRX -02:a, men jag hänger inte riktigt va du menar, sitter det ett spjäl mellan insuger o toppen? Sitter det det änna uppe vid spjälhuset vi gummislangen som sitter i intercoolern?
Mvh Jonas11 augusti, 2011 kl. 10:55 #227240TomK
DeltagareTGV sitter väl inte på en -02?
Ja det sitter mellan insug och topparna.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTc9NQ0SChNoomfreBX8FOPJYGQhh9wk6QT0SmKBxdBdx6oT-NI
Där har du med och utan.11 augusti, 2011 kl. 22:14 #227237Gilarski
DeltagareLmm var helt klart en delmängd i felet. Det är viktigt att Lmm är korrekt
Lmm som du testar med annars finns risk att motorstyr luras att tror att
att ett viss Lmm output motsvarar ett visst luftflöde men outputten kan skilja
mellan olika Lmm (om det är olika art# det vill säga på dem)Lambda koden indikerade att det va nått tjall med uppvärmningen, man värmer
upp sensorn för att få den att fungera så tidigt som möjligt i en körcykel. Om den
inte värms upp tar det lite längre tid innan den har full funktion från det att du startar.Kolla så du inte har läckge före lambda, vilket som du är inne på skulle kunna
lura lambdasensorn.12 augusti, 2011 kl. 16:04 #227253Mrpowwer
DeltagareLmm var helt klart en delmängd i felet. Det är viktigt att Lmm är korrekt
Lmm som du testar med annars finns risk att motorstyr luras att tror att
att ett viss Lmm output motsvarar ett visst luftflöde men outputten kan skilja
mellan olika Lmm (om det är olika art# det vill säga på dem)Lambda koden indikerade att det va nått tjall med uppvärmningen, man värmer
upp sensorn för att få den att fungera så tidigt som möjligt i en körcykel. Om den
inte värms upp tar det lite längre tid innan den har full funktion från det att du startar.Kolla så du inte har läckge före lambda, vilket som du är inne på skulle kunna
lura lambdasensorn.Lmm som jag testat är en med samma numer på som sitter där original. Men tyvärr hjälpte inte detta för värdena:( men bilen går mycket bättre men värdena är fortfarande skit. Kommer att lämna i den på en verkstad nästa vecka så dom får felsöka och kolla om dom hittar felet, om jag inte löser det under helgen då jag har tillgång till en avgasmätare under helgen. Man vill ju ha den riktig så när man trimmar den sen att det blir bra värden då.
Mvh Jonas13 augusti, 2011 kl. 08:51 #227238Gilarski
DeltagareKan vara problem med EGR (om sådan finnes).
Det ’sista’ som man kan ha är annars problem med ventilsätena (tror det heter så) så att olja rinner ned i förbränningsrummet och höjer värdena på oförbränt bränsle, men detta är oerhört ovanligt.
Hoppas de hittar felet 🙂
31 augusti, 2011 kl. 18:29 #227254Mrpowwer
DeltagareHej igen!
I dag fick jag igenom bilen på besiktningen 😀 Tror att följande fel som orsaka felaktiga avgasvärden va att Lmm inte va riktigt kry samt att jag så att dumpen stod öppen på tomgång 😮 så antagligen så har den fått mycket soppa och göttat igen katen lite så när jag tanka i lite k-sprit i tanken plus att jag byggde en insats till ljuddämparen så fick jag upp lite högre temp på katen och lyckas bränna den rent det är det jag har gjort och i dag hade den 0.2 i Co och hc på 39 😀 Så jag vill bara tacka alla här som har kommit med tips och råd o hjälpt till….TACK 😀
Mvh Jonas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.