› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp impreza gt -00 :-(
- Detta ämne har 40 svar, 2,549 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av
nothinfancy.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2015 kl. 16:10 #275826
nothinfancy
DeltagareStort tack men la en beställning hos JRM nu så hoppas ha en ny i veckan 🙂 Lite onödigt dyrt jämfört med utlandet kanske men förhoppningsvis är det en engångskostnad sen är det ju aldrig fel att stödja en butik här i sverige och bidra till utvecklingen 🙂
23 mars, 2015 kl. 18:26 #275827nothinfancy
DeltagareDet som förbryllar mig lite dock är att tre felkoder var loggade i historiken men inga ”nya”.
Mass air flow sensor
Knock sensor
Starter circuitNågon som har koll på vad den sistnämnda är/beror på? Verkstadskillen visste inte på rak arm och då han utförde gratiskoll ville jag inte tvinga honom att rota djupare i det snål som man är 😛
Knock sensor kom vi överens om att det troligen låg från när tidigare ägare körde på högre ladda iaf och inget att bry sig om nu.
24 mars, 2015 kl. 10:58 #275828nothinfancy
DeltagareHaha ironi på hög nivå, beställde ny LMM igår (1900kr) och idag har bilen funkat som en gud hela jävla dagen 😛 jaja får väl se hur det utvecklas men kanske bra att ha en extra även om det fortsätter funka 🙂
25 mars, 2015 kl. 19:41 #275812Qvirren
DeltagareSkönt att du löste problemet, hade annars en lmm i fagersta som du hade kunnat få pröva och ta den helt gratis haha 🙂 aja är man seg på att svara så får man kanske skylla sig själv 🙂
Mvh Andreas
25 mars, 2015 kl. 19:52 #275798whitestripe
DeltagareImprezorna har ingen ventilation till tanken, vakuum ska uppstå vill jag minnas. Undrar om inte det till och med står bak vid tanklocket eller i instruktionsboken.
Har du provat att rycka kabeln till LMM och ser om det blir skillnad? Hade en lambdamätare på min impreza, var guld värd att se hur luft/bränsle var fördelat, så fort LMM:en gick så fettade den på nåt grymt. =)
26 mars, 2015 kl. 20:38 #275829nothinfancy
DeltagareFick och monterade ny LMM från JRM idag och nu verkar ordningen vara återställd i motorn 🙂
Enda jag reagerat på nu efter någon timmes testkörning är att vid urkoppling efter gaspådrag så dippar varvet ner till ca 200 – 300 rpm innan det kommer upp till normal tomgång. Kan det ha med 3″ och/eller öppen dump att göra? Tänkte om den har lågt ”mottryck” på något sätt efter gaspådrag? Inget som stör mig nämnvärt då det som sagt bara är ner och vänder där men kändes som det inte bör vara så i vanliga fall.26 mars, 2015 kl. 20:43 #275830nothinfancy
DeltagareQvirren: Haha där ser man, får hålla det i minnet om den havererar igen 😉 Just nu är jag bara sjukt glad att ha en bil som vrålar igen istället för blödder och unkna avgassmällar 😛
26 mars, 2015 kl. 20:55 #275810Igge
DeltagareKan vara att ECUn behöver lära om sig lite med nya LMMen, nolla ECUn, kör ett tag och se om det kvarstår. Skulle jag göra iaf 🙂
Alternativt bara köra ett tag, tar lite längre tid för den att lära sig men mindre pillande 😛
26 mars, 2015 kl. 22:15 #275831nothinfancy
DeltagareKör nog på det senare alternativet ett tag nu, hehe. Ska in och besikta snart så kanske blir tillräckligt med pillande framöver ändå om man har otur 😛
26 mars, 2015 kl. 22:24 #275802Fladric
DeltagareÖppen dump brukar kunna ge det fenomen du beskriver på tomgång! 🙂
De ligger ofta och smygläcker lite på tomgång så då tappar ECU:n lite av den uppmätta luften från LMM:en och måste kompensera, därav varvtalsdippen 🙂27 mars, 2015 kl. 10:37 #275832nothinfancy
DeltagareAhhh då förstår jag, tack! Tror att det är dags att byta den ändå då jag misstänker att den läcker under tryck också pga ett mystiskt pysljud under färd 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.