› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp! Mappning open source!
- Detta ämne har 44 svar, 2,801 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av
regashi.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2014 kl. 22:38 #271494
Javiisst
DeltagareKontakta Edward och bolla lite med honom. Det kostar inget. Dessutom lär han svara inom några minuter 🙂
jo man får göra det då det är öppet hos dem igen 🙂
ska göra ganska mycket med bilen och vill köra från grund och då skräddarsy mappen för bilen för som andra sagt jag vågar inte bara ladda ner och flasha. bilen är redan ecutek mappad från England.
1 augusti, 2014 kl. 22:52 #271483regashi
Deltagarejo man får göra det då det är öppet hos dem igen 🙂
ska göra ganska mycket med bilen och vill köra från grund och då skräddarsy mappen för bilen för som andra sagt jag vågar inte bara ladda ner och flasha. bilen är redan ecutek mappad från England.
Isåfall måste du köpa ecuedit för att kunna flasha över ecutek. Men det vet du säkert. Det bästa är att göra en mapp för just den bilen man har. Kan man inte själv så är det helt klart värt att leja bort det. Visst kan man köra en ”grundmapp” men vill man få ut max så är det proffs som får göra det enligt min mening.
1 augusti, 2014 kl. 23:01 #271495Javiisst
DeltagareIsåfall måste du köpa ecuedit för att kunna flasha över ecutek. Men det vet du säkert. Det bästa är att göra en mapp för just den bilen man har. Kan man inte själv så är det helt klart värt att leja bort det. Visst kan man köra en ”grundmapp” men vill man få ut max så är det proffs som får göra det enligt min mening.
nej faktiskt jag hade ingen aning om köpa något och enligt dem i USA och England som jag tagit kontakt med att köra E-tuning har inte sagt något om ta bort även om man kör med open s. men jag är helt ny i det här och ingen aning vad som ska göras osv och han som startade tråden har PPP (prodrive performance pack) vilket i sig själv är en ecutek mapp. men jag vill köra en mapp specificerad för min bil och dem utrustning jag ska ha på den och den som är händig och är hemma på det får nog hjälpa mig, självklart betalar jag 🙂 kollat som sagt med några bolag och finns några som kan det med open s. eller ecutek och inte så dyrt alls.
1 augusti, 2014 kl. 23:35 #271484regashi
Deltagarenej faktiskt jag hade ingen aning om köpa något och enligt dem i USA och England som jag tagit kontakt med att köra E-tuning har inte sagt något om ta bort även om man kör med open s. men jag är helt ny i det här och ingen aning vad som ska göras osv och han som startade tråden har PPP (prodrive performance pack) vilket i sig själv är en ecutek mapp. men jag vill köra en mapp specificerad för min bil och dem utrustning jag ska ha på den och den som är händig och är hemma på det får nog hjälpa mig, självklart betalar jag 🙂 kollat som sagt med några bolag och finns några som kan det med open s. eller ecutek och inte så dyrt alls.
Nackdelen med ecutek förutom att det är sjukt dyrt är att ecu blir låst. Med openecu är den olåst efter mappningen och du kan själv bestämma över DIN egen ecu. Lite som Android vs Apple…
Med ecuedit som kostar ca 1000sek kan du låsa upp ecutek och sen flasha med ecuflash dvs. openecu!
2 augusti, 2014 kl. 00:00 #271496Javiisst
DeltagareNackdelen med ecutek förutom att det är sjukt dyrt är att ecu blir låst. Med openecu är den olåst efter mappningen och du kan själv bestämma över DIN egen ecu. Lite som Android vs Apple…
Med ecuedit som kostar ca 1000sek kan du låsa upp ecutek och sen flasha med ecuflash dvs. openecu!
jaha okej okej så nu det går inte flasha ecun? har kunnat läsa av och logga iaf. du är nog mer hemma på det här än mig.
mvh
2 augusti, 2014 kl. 05:59 #271485regashi
Deltagarejaha okej okej så nu det går inte flasha ecun? har kunnat läsa av och logga iaf. du är nog mer hemma på det här än mig.
mvh
Om du kan läsa ecu, dvs ladda ner rom image till datorn med ecuflash så kanske den inte har ecutek allternativt är det en äldre ecutek innan dom började låsa mjukvaran. Isåfall är det bara flasha 🙂
2 augusti, 2014 kl. 08:05 #271497Javiisst
DeltagareOm du kan läsa ecu, dvs ladda ner rom image till datorn med ecuflash så kanske den inte har ecutek allternativt är det en äldre ecutek innan dom började låsa mjukvaran. Isåfall är det bara flasha 🙂
jag ska titta närmare på det innan jag säger något fel 🙂
2 augusti, 2014 kl. 08:51 #271477Igge
DeltagareEcuEdit som krävs för att ändra ecutek kostar lite mer, med dåvarande valutakurs blev det drygt 2k
2 augusti, 2014 kl. 10:51 #271498Javiisst
DeltagareEcuEdit som krävs för att ändra ecutek kostar lite mer, med dåvarande valutakurs blev det drygt 2k
om det visar dig att jag behöver det för att flasha då kommer jag köra med ecutek istället finns massa företag som gör e-tuning för ca 250 usd/8 mapp
2 augusti, 2014 kl. 22:25 #271467Patrick P931
DeltagareDu råkar inte ha en mapp för 2.5l forester turbo som funkar till en JDM forester STI på svensk soppa?
Inte en som bara är att flasha. Det finns en hel del att optimera på dessa, även med orginal avgas och ic.
Hade den på Dropbox, funkar länken?
Länka hellre till RomRaider så jag kan se ungefär hur många som har laddat ned mina roms.
3 augusti, 2014 kl. 21:27 #271499Javiisst
DeltagareInte en som bara är att flasha. Det finns en hel del att optimera på dessa, även med orginal avgas och ic.
Länka hellre till RomRaider så jag kan se ungefär hur många som har laddat ned mina roms.
jag försökte läsa ecun men får error hela tiden har testat utan green kontakten med och utan jump startern och med men verkar inte komma in i ecun och tror då att det är för att den är ecutek mappad och är låst. så antingen får man fortsätta med ecutek mappning eller ecueditor och ta bort skitet och köra något annat.
3 augusti, 2014 kl. 21:32 #271468Patrick P931
DeltagareGröna kontakterna ihop och byglad flashkontakt. Sedan gäller det att tajma klicket på read samtidigt som man vrider om tändningen.
Är ecu låst kommer EcuFlash att börja läsa men avbryta.
🙂
4 augusti, 2014 kl. 06:00 #271478Igge
DeltagareÄr den låst räcker inte gratisprogrammet, och har den ecutek är den med stor sannolikhet låst
4 augusti, 2014 kl. 10:08 #271500Javiisst
DeltagareGröna kontakterna ihop och byglad flashkontakt. Sedan gäller det att tajma klicket på read samtidigt som man vrider om tändningen.
Är ecu låst kommer EcuFlash att börja läsa men avbryta.
🙂
ja precis det är det som sker. den läser sen bryts den och kommer meddelande upp error read the log etc.
4 augusti, 2014 kl. 10:11 #271501Javiisst
DeltagareÄr den låst räcker inte gratisprogrammet, och har den ecutek är den med stor sannolikhet låst
det är vad jag misstänker med. För jag har gjort allt som ska göras men funkar inte ändå.
Ska skicka sakerna till han startade tråden och få se om han kan läsa.
PPP (prodrive performance pack) är ifs ecutek det med. så det blir kul o se om det går.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.