› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hjälp med 1000frågor
- Detta ämne har 20 svar, 1,950 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2009 kl. 14:23 #10935
Rockhound
DeltagareHej!
Första gången jag skriver här, men har hängt här till och från sedan mailinglistan.
Impreza har varit en drömbil sedan läänge 🙂Vet inte vart jag ska börja.
Jag har en MC som jag tänkt byta mot en Impreza.http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_impreza_GT_21843764.htm?ca=14&w=3&last=1
Ägaren säger att kamremmen är bytt av den förra ägaren. Den förra ägaren ska ha gjort det själv. Om jag fattat det rätt så ska det inte vara dokumenterat i boken. All annan service ska vara stämplad enligt boken.
Kan man kolla upp det? märks det på bilen? Någon som känner igen bilen?
Jag har regnr, men vill inte skriva det här eftersom säljaren suddat ut det i annonsen.En annan fråga. Jag har tänkt o använda bilen till och från jobbet, ca 7mil/dag. Har sökt och letat och det verkar som att bränsleförbrukningen varierar en hel del, allt från 0,82-1,5.
Finns det andra här som pendlar med bilen? Är det försvarbart att pendla med en så ”dyr” bil? Vet inte hur jag ska övertala min sambo att vi visst kan köra barnet och hunden i en Impreza.:-)Försöker övertala henne om att detta är min enda hobby och SSI verkar vara en klubb med mycket aktiviteter och träffar.
Därför undrar jag även om en original Impreza duger till att köra på bana någon gång under året? Eller bör man uppgradera bromsar, effekt, väghållning, mm direkt?Alternativet är att köpa en Octavia RS, men vill hellre han en Impreza…
Hoppas att mitt första inlägg inte blev alldeles för långrandigt.
Jag har försökt söka i forumet men inte hittat svar på alla mina frågor.//Raine
28 juli, 2009 kl. 19:11 #120042storfiskarn
DeltagareDu kommer ångra dig om du inte köper imprezan,köp ingen grävling. Har en wrx och pendlar med den,går jätte bra. Kan köras på 0,85milen men är ju som sagt en väldigt rolig och körglad bil så min ligger på 1,0liter till jobbet! Allt beror på foten,kan dra mycket mer än så om man vill,sen åker man betydligt säkrare på vinter oxå..
28 juli, 2009 kl. 19:15 #120033Manor
DeltagareHej och välkommen Raine :-).
Jag har haft min Impreza kombi sedan ny februari 1999 och använt den sedan dess som enda bil i familjen (2 vuxna, 2 barn och en greyhound). Vidare så pendlar jag 7 mil tur & retur jobbet varje dag, vilket även du verkar göra. Det har fungerat mycket bättre än vad jag hade hoppats på måste jag säga. Bränsleförbrukningen ligger runt litern för mig, visserligen inte så lite men inget större problem. Mitt lägsta rekord ligger på 0.75 l/mil med lugn landsvägskörning och som värst närmare 2 l/mil med husvagn bakom och storm (= rejäl motvind).
Imprezan är en mycket hållbar bil och de problem jag har haft under dryga 20000 mil är (förutom rena slitagedelar) i princip bara en LMM som gav upp vid ungefär 10000 mil.
Jag har tyvärr ingen aning om man kan kolla om kamremmen är bytt. Inget kvitto och stämpel om detta skulle jag själv räkna som ”icke bytt” och pruta 5000:- på. För mig är en stämplad servicebok från en auktoriserad verkstad något positivt, sen får ”hemma meckare” säga vad de vill.
Imprezan fungerar i ur och skur och året om, vilket man inte kan säga om alla (roliga) bilar. Prismässigt så ligger de väl på runt 80000 – 100000:- nu, och det kan man väl inte kalla för ”dyr bil” direkt. Prestandamässigt så står den sig fortfarande bra, och kvalitetsmässigt så är det också ett smart val.
Negativt då…ja, den är väl inte att betrakta som bränslesnål trots att det går att få ner förbrukningen. Den har nu 10 år på nacken och rostmässigt så kan det nu börja synas runt de bakre skärmkanterna. Det finns inte så många finesser på den…det är väl bara eltaklucka, elhissar samt A/C (på de flesta) i övrigt i princip ingenting. Det kanske också kan anses vara positivt då det inte direkt ”finns något som kan gå sönder” (som en kollega uttryckte det ;-)).
Personligen så tycker jag att en Impreza GT spelar i en helt annan division än Skoda, därmed inte sagt att Skoda är en dålig bil. Om du gillar den så är det bara att göra slag i saken, men leta runt lite först…det finns både ”pärlor och svin” därute. Det är ju redan nu en kultbil och de blir inte fler…
Hoppas att du hittar vad du söker, familjen kommer att jubla :D.
Edit: Försäkringskostnaden kan också vara något negativ, det kan vara värt att kolla upp innan du gör slag i saken.
28 juli, 2009 kl. 19:53 #120047Rockhound
DeltagareTack för svaren!
Det jag menar med ”dyr bil” är framförallt bränsleförbrukningen.
Jag har kollat upp försäkringen och den skulle kosta 6600:- helår helförsäkrat med ”mer”-försäkring på LF.
Det tycker jag är överkomligt.Grejen varför jag är intresserad av just den bilen är att han är intresserad av att byta mot min MC.
Annars måste jag vänta tills jag sålt MC’n, o det vet man inte hur lång tid det tar. Fast den e billigast på blocket för de milen och årsmodell.Man blir inte mindre sugen på en Impreza när man hänger här och läser, ni gör verkligen bra reklam för Imprezan!
Vi har även en Ford Focus kombi som fungerar till hund och barn. Så Imprezan skulle vara en rolig/snabb ”färgklick” i vardagen.
Är det någon annan som är sugen på att byta mot en M?!
Hör av er!http://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_ER_6n_plus_utrustning_22695335.htm?ca=14&w=1
//Raine
29 juli, 2009 kl. 07:10 #120043TKarlsson
DeltagareHej Rockhunden 🙂
För lite Impreza tittande, fakta blandat med humor, så kan jag rekomendera att titta efter ett avsnitt med det japanska bilprogrammet ”Best Motoring”. Där får man följa Keiichi Tsuchiya när han jämför Impreza mot Evo:n. Där tar han upp fördelar och nackdelar med båda bilarna när det gäller just ban- åka.
Kan återkomma i den här tråden ikväll och ta reda på vilken sesång och avsnitt som man ser detta i..29 juli, 2009 kl. 09:57 #120048Rockhound
DeltagareLysande.
Hoppas bara att det är text eller engelskt tal:)29 juli, 2009 kl. 11:00 #120034Adam K
DeltagareTycker bilen i annonsen verkar lite dyr…
Annars är det klart att du kan ta den till banträffar som den är.
Vad som gäller då är mest att ha ny fräsh (och bra!) romsvätska i, och att gatdäck blir varma o hala väldigt fort (R-däck är egentligen ingen extra kostnad, utan ett sätt att få gatdäcken att hålla längre 😀 )Eftersom du redan har en bruksbil behöver du knappast en kombi, men det är annars ett bra sätt att göra 2 flugor på smällen!
29 juli, 2009 kl. 11:28 #120044TKarlsson
DeltagareSom Adam säger. Du kan köra bana med vilken bil som hälst, men du behöver verkligen inte skämmas om du spakar en Impreza.
Med lite tid och pengar får du ju en riktig dräpare också.
29 juli, 2009 kl. 13:03 #120039abacus
DeltagareJag rattar en Impreza alá -97 kombi modell,
Har aldrig varigt besviken på lasutrymme, med fällda säten så sväljer den en hel del, och sedan har man lyckan att piska den del BWM bilar vid rödjusen.
Det ska tilläggas om man bara sköter oljebyten och kamm remen, så torde dessa motorer gå väldigt långt, nackdel på GT är väl allmänt känt med lite svaga bromsar… annars borde allt hålla mot 300 hk, beroende på hur man behandlar det mekaniska… Rätta mig om fel…..29 juli, 2009 kl. 15:10 #120032LegacyLarsa
KeymasterSedan finns det en annan trevlig sak med imprezan, och det känner du igen från hojåkandet, vi hejar på varandra när vi mötts ute i trafiken.
En annan sak är att du kan fortfarande använda din underbart sköna hojväg, med imprezan. Enda skillnaden är nu, att du kan åka ifrån dom(mc) i kurvorna..
Sedan har du ljudet, imprezan har ju som Porsche(och bubblan) boxermotor, vilket låter mycket trevligare än en rak fyra..
/Larsa – som åkt subaru sedan -97
29 juli, 2009 kl. 18:15 #120040.zip
Deltagareimprezan har ju som Porsche
Nej nej nej…… Porsche har som Impreza 😀
//.zip
30 juli, 2009 kl. 22:53 #120049Rockhound
DeltagareTack för alla svar.
Nu har operation ”övertala sambo” inlett.
Hoppas på att få MC’n såld och en Impreza inhandlad.
Då kan ni räkna med ytterligare en medlem i klubben.//Raine
31 juli, 2009 kl. 06:33 #120045TKarlsson
DeltagareDet är säkert fler än jag som håller tummarna nu då 🙂
Jag är ju ännu en ganska ny medlem, men kan berätta att detta är en väldigt trevlig klubb att vara med i. Det är massor med både trevligt och kunnigt folk, som dessutom gärna hjälper till med vad det än må vara.
Glömmer aldrig när jag i vintras hade slut på glykol, och stockholms regionen skulle upp till Sala för att åka lite is.
Jag hann inte mer än att köpa en flaska innan en person satt inne i min bil och öppnade huven, en annan lyfte huven, en tredje skruvade av korken dit glykolen skulle.
Av chocken stod jag bara och gapade då ytterliggare någon tog flaskan ur min hand och slutförde påfyllningen.
Det var som om jag hade ett eget depå team.Nu är det kanske inte så svårt att hälla i lite glykol, men ändå. Hjälpsamma som sagt!
Det här var min andra eller tredje träff i klubben, och jag kände mig redan som Petter Solberg 🙂
Säger bara att om du nu kommer med i SSI, så räkna med ett varmt välkomnande.2 augusti, 2009 kl. 14:02 #120036roadtip85
KeymasterHej!
Jag och en polare var och kollade på den bilen, åt polaren, för knappt 2 månader sen. Den kändes väldigt bra i motor och låda enligt mig men det som gjorde att polaren ej ville ha den var att det var ganska mycket lack-släpp på kjolar och front/bakspoiler, ett jätte fult hemma-lagat dörrupplag på ena framdörren och fälgarna såg ut som dom misshandlats mot trottoarkanter väldigt många gånger. Den hade ingen AC heller som polaren önskade. Fast detta har du väl koll på om du kollat på bilen redan… 🙂Om jag minns rätt så konstaterade jag även att det var Janne248 (Vice Ordförande i klubben) gamla bil. http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=album246
2 augusti, 2009 kl. 15:30 #120050Rockhound
DeltagareHaha, sitter och ler när jag läser inläggen.
Precis vad jag trodde om SSI.Nu har jag iaf sålt hojjen och övertalningen av flickvän har påbörjats 🙂
Även letandet har börjat.
Eftersom jag har hund och barn är det kombi som står högst på önskelistan.
Vågar man köpa en bil som varit trimmad? Tex:http://www.blocket.se/vastmanland/Subaru_Impreza_GT_billigt_21848630.htm?ca=14&w=3
Gällande första bilen så har även jag ett krav på AC och helst inte så mkt rost. Mekar gärna men lagar inte rost! 🙂
Tack för alla bra/roliga svar. Återkommer så fort jag hittat något roligt…
//Raine
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.