Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38146
    hogmark
    Deltagare

      fan, måste ändå kännas ruttet att köpa skivor som håller i 3 månader.
      speciellt om du kört snällt med dem…

      vad kostar det att svarva 2 skivor då ?

      ta dén ett par skivor går rätt fort ändå,
      så det är ju värt ett försök.

      men oj vad du kommer att koka inombords om 3 månader, när bilen börjar studsa fram på 2 hjul igen }(

      #38158
      Niklas
      Deltagare

        Det kostar 250kr/skiva så svarvningen är jag inte bekymrad över. Det var av- och påmonteringen som kostade lite väl mycket. Nu fick tjejen besked från Volvo att Clions service skulle gå på 6100kr pga att bromsarna ligger emot och glapp i styrlederna. Så nu har jag definivt en anledning att ta hand om Subaru själv. Måste ju hjälpa tjejen lite när det blev 4000kr dyrare än planerat…

        #38160
        Niklas
        Deltagare

          När jag inte fick bort dem då jag avlägsnat två 14mm så trodde jag att jag var tvungen att ta bort de andra två också. Bli inte arg på mig nu, jag har aldrig sagt jag kan sånt här.

          Ingen som har en bild hur det ser ut på baksidan av oket och kan markera vilka skruvar det är som skall lossas?

          Är det dessa skruvarna ni menar?
          http://www.jolie.nu/aliendice/bult.jpg

          #38138
          Subbahenke
          Deltagare

            Den du har ringat in samt den under är de du skall ta bort. Allt annat skall skruvas tillbaka… Du har lossat HELA oket vilket inte är meningen, det skall sitta fast i bromslangen ;-)Du kommer att bli tvungen att lufta bromsarna nu milt uttryckt… Från början

            1 Lossa hjulet
            2 Lossa bulten du ringat in samt den under (dessa håller fast oket)
            3 Bänd bort oket från skivan med mejsel (oket skall hänga i bromslagen så att säga)
            4 Ta bort skivan
            5 Svarva skivan
            6 Sätt tillbaka skivan
            7 Sätt tillbaka bromsoket med de två bultarna
            8 Sätt tillbaka hjulet
            9 I ditt fall lufta bromssystemet och fyll på bromsvätska

            Mvh Henke

            #38161
            Niklas
            Deltagare

              Är du säker på att jag måste lufta hela systemet?

              Vad händer om jag inte gör det?

              #38139
              Subbahenke
              Deltagare

                >Är du säker på att jag måste lufta hela systemet?
                >
                >Vad händer om jag inte gör det?

                Luftning är ett måste, annars kommer det att gå på tok.

                Se föregående inlägg

                Mvh Henke

                #38162
                Niklas
                Deltagare

                  Bromsskivorna är av efter hjälp från Jerry som är räddaren i nöden…ännu en gång! Bad honom flytta till Göteborg men han ville inte! 😛

                  När man väl visste vilka bultar man skulle skruva av var det ju skitenkelt. Det svåra var att skruva fast oket igen så det inte hänger i slangen. “MEN FÅ GREPP I GÄNGERNA DÅ SKRUVAJÄVEL!” x( 😀

                  goofy: Lite sent, men tack ändå… skulle behövt den bilden i eftermiddags! 😉

                  #38163
                  Niklas
                  Deltagare

                    Skivorna är klara på verkstan och skall hämtas idag. Svarven hade ätit lite på dem (vi snackar hundradelar men ändå) så nu var de enligt killarna “perfekta”. Det återstår att se hur det blir när de sitter på bilen. 500kr landade det på, lär vara svart och lär gå till kaffebröd till fredagen! 😀

                    #38159
                    Niklas
                    Deltagare

                      Det gick åt helvete kan vi säga.

                      Palla upp bilen gick fint tillslut. Få av däcken gick fint. Men sen började problemen när jag skulle få av bromsoken. Jag skruvade av den översta och understa 14mm bulten så oket skulle lossna men det gjorde det fan i heller. Såg på bilderna att oket inte såg ut som mitt så jag skruvade av de andra två där också satt. Då började bromsvätskan att droppa!!! Jag får panik och upptäcker att bultarna inte går i längre. Dropp dropp dropp på golvet och jag svär så det hörs över halva Göteborg. Till slut upptäcker jag att jag kan dra rätt okets två delar med en smal kruvmejsel och får i bultarna igen vilket medför att vätskan slutar droppa. Fan helvete och satan!

                      Vad har jag gjort för fel?

                      IT-människor skall ge fan i att pilla på fysiska saker!!! 😮

                      Det kanske skall rinna lite från bromsoken när man skruvar loss dem…eller inte. Vad vet jag. Vill ha hjälp, tröst och visdomsord från de som tyckte det var så himla enkelt att byta bromsar själv!

                      /A – nere av skiten med bilen!

                      #38151
                      Niklas
                      Deltagare

                        800kr för avmontering, kunde blivit kompispris när allt var gjort men det var priset vi sa. 500-1000kr för påmontering. Dock sa han 1h och jag tvivlar på att det skulle ta så lång tid att ta loss skivorna. En timme är väl vad det kommer ta för mig…ungefär. 🙂

                        #38142
                        ADDE.H
                        Deltagare

                          >Det gick åt helvete kan vi säga.
                          >
                          >Palla upp bilen gick fint tillslut. Få av däcken gick fint.
                          >Men sen började problemen när jag skulle få av bromsoken. Jag
                          >skruvade av den översta och understa 14mm bulten så oket
                          >skulle lossna men det gjorde det fan i heller. Såg på bilderna
                          >att oket inte såg ut som mitt så jag skruvade av de andra två
                          >där också satt. Då började bromsvätskan att droppa!!! Jag får
                          >panik och upptäcker att bultarna inte går i längre. Dropp
                          >dropp dropp på golvet och jag svär så det hörs över halva
                          >Göteborg. Till slut upptäcker jag att jag kan dra rätt okets
                          >två delar med en smal kruvmejsel och får i bultarna igen
                          >vilket medför att vätskan slutar droppa. Fan helvete och
                          >satan!
                          >
                          >Vad har jag gjort för fel?
                          >
                          >IT-människor skall ge fan i att pilla på fysiska saker!!! 😮
                          >
                          >Det kanske skall rinna lite från bromsoken när man skruvar
                          >loss dem…eller inte. Vad vet jag. Vill ha hjälp, tröst och
                          >visdomsord från de som tyckte det var så himla enkelt att byta
                          >bromsar själv!
                          >
                          >/A – nere av skiten med bilen!

                          Du ska ENDAST låsa dom två bultarna på baksidan som håller oket!!!
                          Vad skulle du på dom andra bultarna för?
                          Lossa bultarna på baksidan som jag hade för mig var 17mm och bänd sedan bort oket men en stor skruvmejsel eller koben.

                          Edit:Har konstaterat att det är 17mm nyckel som jag skrev förut.

                          /Adde

                          #38141
                          ADDE.H
                          Deltagare

                            >800kr för avmontering, kunde blivit kompispris när allt var
                            >gjort men det var priset vi sa. 500-1000kr för påmontering.
                            >Dock sa han 1h och jag tvivlar på att det skulle ta så lång
                            >tid att ta loss skivorna. En timme är väl vad det kommer ta
                            >för mig…ungefär. 🙂

                            Det som tar tid är att få av bultarn från hjulet(låsbultar:D )
                            Ta bort oken går fort.Som jag skrev två bultar 17mm.
                            Det där klara du själv.Tänk på att det finns pengar att känna;)

                            /Adde

                            #38140
                            ADDE.H
                            Deltagare

                              Det där fixar du själv:-)
                              Byte mina skivor och belägg nyligen utan problem.
                              Bara palla upp bilen på pallbockar,ta bort hjulet,fram med en 17mm nyckel,låsa dom två bultarna som håller oket,dra av oket från skivan(stor skruvmejsell eller koben till hjälp)Häng upp oket så inte bromsslangen blir skadad.Ta bort skivan (kan behövas en hammare om den sitter fast)men det borde dom inte göra då du nyligen bytt skivor.Svårare än så är det inte;) och du har sparat en massa pengar(vet ioförsig inte vad det kostar)

                              /Adde

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.