SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp med kat placering på ner rör (DP)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Mrpowwer
    Deltagare

Hej!
      Skulle vilja ha lite hjälp av någon kunnig inom detta område med vilken placering jag ska välja, fattar dok inte hur jag ska lägga upp en bild på det hittar inte någon knapp för upp laddning av fil:(
      Mvh Jonas

Mrpowwer
      Deltagare

Ha nu fick jag med en bild :)Jo så här är placeringarna som jag funderar på….Plats 1 vet jag att en racekat får plats gott och väl, hjälpte en kille för många år sen med att svetsa dit en men vet dok inte om det är bästa alternativet Plats 2 går nog att få ditt då det är 28-29 cm men det sitter ett fäste på undersidan, men det kan man kanske ta bort?? Plats 3 kan funka också om man tar bort fästet under där den vita pilen är. Dok vet jag inte vad fästena är till då jag ej varit under bilen. Men om man väljer plats 3 är risken då att det blir för varmt i mot torpedplåten eller andra saker där?? Så jag skulle behöva få lite hjälp med vilket alternativ till placering som ni tror är den bästa! Jätte tack på förhand!
        Mvh Jonas

Christian S
        Deltagare

plats 3 är klart det bästa alternativet då den snabbast blir varm där och det är också där den brukar sitta om man köper en DP med katt på. vet inte vad det är för fäste där men det är inget som behövs.

plats 2 funkar också bra och det finns plats under bilen där. fästet är till för fastfättningen mot växelllådan och är väll rekomenderad att ha kvar så om du sätter katten där så svetsa tillbaka fästet.

plats 1 är klart sämst då det sitte långt bak och det tar längre tid för katten att bli varm.

du bör linda in DP med avgasbandage så att du syddar drivaxeldamasken mot värme.

goffemannen
          Deltagare

som christian skriver så sitter katen på plats 3 om man köper en downpipe med kat. Så de är klart ett bra ställe då katen blir varm snabbt.

Ja kör utan kat på min bil och byter bara ut mellanröret vid besiktning. På mellanrörer så har jag monterat en kat längst fram. Alltså strax efter din ”plats 1”. Katen är en orginal kat från nån nyare Toyota. Utseendemässigt och storleksmässigt så ser den ut som en racekat.

rigdab
            Deltagare

En av de bättre dp:s som finns, se kat placering: http://www.cobbtuning.com/products/?id=2248

Mrpowwer
              Deltagare

Tackar för svaren grabbar…. Plats 3 får det nog bli, det va min tanke också att katen måste bli varmare snabbare. Då är det frågan vad ska jag välja för kat?? En 100 cells dom finns ju från 1200 kr och uppåt och dom ser lika dana ut allihopa eller ska jag välja 200 eller 300 cells? Mitt mål är väl typ 275-300 hk så smånigom!
                Mvh Jonas

goffemannen
                Deltagare

Ja säger såhär. Bygg så du bara byter ut en liten del av röret mot katen vid bes. Så kör du utan kat när du besiktigat bilen.

/ David J – Superior Media

Turbovin
                  Deltagare

Det beror ju på vilken effekt man tänkt köra med, under 400 hk skulle jag aldrig krångla med att byta till bes då en bra 100 cells racekatt tar så lite effekt. Min sitter precis efter första böjen och hade inga problem med att bromsa 370 hk på E85 ur en liten VF28.

Mrpowwer
                    Deltagare

Det beror ju på vilken effekt man tänkt köra med, under 400 hk skulle jag aldrig krångla med att byta till bes då en bra 100 cells racekatt tar så lite effekt. Min sitter precis efter första böjen och hade inga problem med att bromsa 370 hk på E85 ur en liten VF28.

Okej men vilken kat är bra? Kolla man runt lite så har jag hittat katar från 1195 på blocket och sen har jag hittat anra som kostar 3995 och alla ser exakt lika dana bara att dom dyraste står det Fia/sbp och det är det ända som är skillnaden som som man ser. Är det någon större skillnade på dessa mer än priset??
                      Mvh Jonas

Christian S
                      Deltagare

jag kör med en sån här fast köpt på ett annat ställe och till lite bättre pris http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Motor/Avgassystem/Racekatalysator/

den här verkar ju billig och bra http://shop.klracing.se/sv/artiklar/race-katalysator-100cell.html

Mrpowwer
                        Deltagare

jag kör med en sån här fast köpt på ett annat ställe och till lite bättre pris http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Motor/Avgassystem/Racekatalysator/

den här verkar ju billig och bra http://shop.klracing.se/sv/artiklar/race-katalysator-100cell.html

Ja den på kl har jag kollat på och tänkte faktist köpa en sådan det kan ju inte var 1200 kr bättre som dom säljer på biltema. Eller vad tror ni? Innan mätet på dessa katar är väl säkert exakt lika dana säkert samma maskin som spottar ut dom;)
                          Mvh Jonas

Jocke.T
                          Deltagare

En sån har jag på min bruksbil, den har riktigt bra avgasvärden så visst kommer bilen bli godkänd med den 🙂

Turbovin
                            Deltagare

Jag kör med Biltema-katten. Fast jag kommer byta ut den då den är specad till ca 350 Hk egentligen. Vet inte om jag kommer köpa den största katten jag hittar och svetsa på V-band-anslutningar ifall det skulle visa sig att den stryper effekten trots allt.

http://www.hova.com/universal-25-tum-metallisk-p-6144-c-257.aspx

Synd att det är så tight undertil på Imprezorna, på Suprorna kan man ju köra med dubbla racekattar parallelt med y-rör.

Mrpowwer
                              Deltagare

Så här blev resultatet:) Vad tycks??
                                Mvh Jonas

Christian S
                                Deltagare

blir kanon det där:)
                                  då är det bara att linda i det i avgasbandage nu då:D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.