Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Tribbe
    Deltagare

Hej, tänkte jag skulle byta olja i bilen men det finns ju så sjukt mycket oljor att välja mellan..

Har läst i användarmanualen att 5W-30 är rekommenderat så antar att man ska köra på det.

En olja jag funderat på är Castrol Magnatec 5W-30 körde denna oljan i min förra saab och var nöjd med den.

Undrar även om man ska köpa filtret på subaru eller någon annanstans? Oljepluggen vet jag att man skulle byta på min gamla saab ska man det även på subarus motorer?

Har en EJ205 motor i bilen(den som sitter i WRX modellerna 225hk)

/Tobias.

TomK
      Deltagare

Är det en standard\vardags bil så kör på den oljan.
        Filter kan du köpa på tex mekonomen.

Tribbe
        Deltagare

Ja det är en vardagsbil. Hur är det med pluggen då? Ska den bytas?

/Tobias.

Pedersen
          Deltagare

Nej, du behöver inte byta pluggen. Däremot ska du ha en ny krosspackning.

Christian S
            Deltagare

Undrar även om man ska köpa filtret på subaru eller någon annanstans? Oljepluggen vet jag att man skulle byta på min gamla saab ska man det även på subarus motorer?

filtret kan du som sagt köpa på mekonomen , meca eller liknande.
              jag kör med ett bosch filter som är lite större än orginal på min.

att man ska byta oljepluggen varje gång man byter olja har jag aldrig hört talas om men därimot så byter man ju packningen till den varje gång man byter olja då det sitter en aluminium eller koppar bricka där (vilket det är beror på bilmärke & modell).

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.