› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hjälp mig få saker förtydligade i djungeln
- Detta ämne har 7 svar, 1,169 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
p_ilis.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2005 kl. 17:54 #782
tendency
DeltagareNu är det så att jag funderar på att köpa en GT sedan -99.
Den är lite moddad;
– Annan downpipe, ingen cat
– Blitz slutburk
– Dumpventil
– Apexi öppet luftfilter
– Mappad för dessa moddar av JRMJag tänkte kolla lite saker med er kunniga i förväg, så att jag inte gör ett olyckligt köp. Har sökt i forumen och lite klokare har man blivit, men för mig som fortfarande är nybörjare är det en stor djungel. Att hålla reda på allt är inte det lättaste.
1. Mappning, är det ECUn som programmeras om?
En diskussion om öppet luftfilter är vare sig bra eller inte dras inte igång. Jag skulle vilja veta om man kan byta till original luftburk/filter utan att behöva göra ngt mer.
2. Eller måste ECUn nollställas?
3. Vad händer med mappningen då?
ALienDICE skrev: ”Alla modifieringar på motor och avgas bör följas av en nollning av ECUn för att motorn skall lära sig korrekta värden.”4. Bilen besiktigades precis och fick nedslag på CO-halten. Beror detta enbart på downpipen och avsaknad av cat?
5. Om man nu kör med dessa moddar, vad är då rekommenderat i första hand att man installerar – lambdalink, knocklink? Och vad kostar dessa två?
6. PS. Finns det intresse för en original (förutom 17″, laddtrycksmätare) GT Kombi -99? http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=Min&id=Subaru_Impreza_GT_99_17inch_rims_022_LITEN
/Jerry – håller som bäst på och lär sig, så ha överseende! 😉
–
Blåklumpen7 maj, 2005 kl. 18:06 #40424p_ilis
Deltagare1. Japp, det kan också vara en extra box som sätts mellan givare och ecu (s.k. piggyback).
2,3. Om den är mappad med öppet luftfilter / annat insug så kan den eventuellt behövas justeras in för orginal igen. Enligt folk på detta forum är öppet luftfilter ej att föredra tillsammans med orginal luftmassemätare. Med annan ecu och map-sensor är det däremot helt ok.. 🙂
Ecun kan ställa in sig till en viss del men inte tillräckligt för alla modifikationer.4. Det är nog till största delen beroende på avsaknad av katalysatorn om det saknas sådan.
5. Knock-link rekommenderas vad jag vet.
6. Vet ej 🙂
Lycka till med ditt köp!
/Peter
Ps. Rätta mig gärna om något är felaktigt typ. 😉
Ds.7 maj, 2005 kl. 18:19 #40428tendency
Deltagare2,3. Om den är mappad med öppet luftfilter / annat insug så kan den eventuellt behövas justeras in för orginal igen.
> Dvs en nollställning av ECUn? Mappningen förändras inte?Enligt folk på detta forum är öppet luftfilter ej att föredra tillsammans med orginal luftmassemätare.
> Eller inte rekommenderat överhuvudtaget. Men det är ju väldigt skilda åsikter. Men eftersom jag inte behöver ljudet som blir av öppet filter, så kan jag lika gärna slänga dit original, för att vara på säkra sidan. Dock har han inte haft några som helst problem.Med annan ecu och map-sensor är det däremot helt ok.. :-
> Map-sensor? 🙂/Jerry – tacksam för alla svar
–
Blåklumpen7 maj, 2005 kl. 20:08 #40425p_ilis
Deltagare2,3. Om den är mappad med öppet luftfilter / annat insug så kan den eventuellt behövas justeras in för orginal igen.> Dvs en nollställning av ECUn? Mappningen förändras inte?
Jo, om flödet av luften ändras så kan en eventuellt en mappning behövas för att vara på den säkra sidan. Men det beror på mycket annat också, vilket ladd du kör, om din mapp är moderat eller för race etc. En reset av styrboxen tror jag bara ställer tillbaka tändningen till sina defaultvärden. Bränslet utgår nog från luftmassemätaren och lambdavärden. (tändning av knacksensor).
Enligt folk på detta forum är öppet luftfilter ej att föredra tillsammans med orginal luftmassemätare.> Eller inte rekommenderat överhuvudtaget. Men det är ju väldigt skilda åsikter. Men eftersom jag inte behöver ljudet som blir av öppet filter, så kan jag lika gärna slänga dit original, för att vara på säkra sidan. Dock har han inte haft några som helst problem.Med annan ecu och map-sensor är det däremot helt ok.. :-> Map-sensor? :)/Jerry – tacksam för alla svar-Blåklumpen
Som jag har förstått det så innebär en ”map-sensor” att man läser av spjällets lutning och varvtal och eventuellt något mer istället för den uppmätta luften. Detta gör att den svaga länken (lmm.) försvinner. T.ex. Motec (eftermarknads-ecu) använder detta.
/Peter
7 maj, 2005 kl. 22:10 #40423moken
DeltagareMAP sensor betyder Manifold Absolute Pressure och känner alltså av trycket i plenum. Arbetar oftast tillsammans med en lufttempsensor och vattentempsensor.
Orginal på imprezan sitter det både en Luft Masse Mätare (LMM) och MAP sensor, så installerar man link kan man tydligen åka endast med std mapsensor sägs det.Sen finns väl sprut som går på spjällvinkelgivare, men det känns inte stabilt att köra med på en överladdad motor då laddtrycket kan variera ganska mycket på samma spjällvinkel.
Troligen är spjällägesgivaren vi har på prezan av modellen som indikerar stängt spjäll och kanske fullt spjäll, men detta låter jag vara osagt och understryker att det är min personliga tro.8 maj, 2005 kl. 01:40 #40429tendency
DeltagareJo, om flödet av luften ändras så kan en eventuellt en mappning behövas för att vara på den säkra sidan. Men det beror på mycket annat också, vilket ladd du kör, om din mapp är moderat eller för race etc. En reset av styrboxen tror jag bara ställer tillbaka tändningen till sina defaultvärden. Bränslet utgår nog från luftmassemätaren och lambdavärden. (tändning av knacksensor).
Jag har ingen aning om vad laddtrycket ligger på, om mappen är moderat eller för race. Undrar om ägaren ens vet det.
Jag säger då det, det är en djungel för mig 😉 Jag vill bara få en förtida uppfattning om vad som skulle behöva göras materiellt & kostnadsmässigt vid byte till original filter&burk innan jag köper bilen. Så att det inte blir en massa oförutspådda utgifter!Helst vill jag byta, då många verkar övertygade om att det öppna filtret orsakar problem. ”Säkra före det osäkra”. Låt oss säga att bilen hamnar i min ägo och att jag fortsätter köra med det öppna filtret, då är det rekommenderat att åtminstone köpa en Knocklink från Motornord för 1250kr?
8 maj, 2005 kl. 12:46 #40426p_ilis
DeltagareMoken
MAP sensor betyder Manifold Absolute Pressure och känner alltså av trycket i plenum. Arbetar oftast tillsammans med en lufttempsensor och vattentempsensor.Orginal på imprezan sitter det både en Luft Masse Mätare (LMM) och MAP sensor, så installerar man link kan man tydligen åka endast med std mapsensor sägs det.Sen finns väl sprut som går på spjällvinkelgivare, men det känns inte stabilt att köra med på en överladdad motor då laddtrycket kan variera ganska mycket på samma spjällvinkel.Troligen är spjällägesgivaren vi har på prezan av modellen som indikerar stängt spjäll och kanske fullt spjäll, men detta låter jag vara osagt och understryker att det är min personliga tro.Aha, då vet jag hur det är. Alltid kul att lära sig nått nytt. 🙂
8 maj, 2005 kl. 12:51 #40427p_ilis
DeltagareJo, om flödet av luften ändras så kan en eventuellt en mappning behövas för att vara på den säkra sidan. Men det beror på mycket annat också, vilket ladd du kör, om din mapp är moderat eller för race etc. En reset av styrboxen tror jag bara ställer tillbaka tändningen till sina defaultvärden. Bränslet utgår nog från luftmassemätaren och lambdavärden. (tändning av knacksensor).Jag har ingen aning om vad laddtrycket ligger på, om mappen är moderat eller för race. Undrar om ägaren ens vet det.Jag säger då det, det är en djungel för mig 😉 Jag vill bara få en förtida uppfattning om vad som skulle behöva göras materiellt & kostnadsmässigt vid byte till original filter&burk innan jag köper bilen. Så att det inte blir en massa oförutspådda utgifter!Helst vill jag byta, då många verkar övertygade om att det öppna filtret orsakar problem. ”Säkra före det osäkra”. Låt oss säga att bilen hamnar i min ägo och att jag fortsätter köra med det öppna filtret, då är det rekommenderat att åtminstone köpa en Knocklink från Motornord för 1250kr?
Såg att det var jrm som gjort den. Det är säkert bra gjort då, antagligen med Ecutek (borde förre ägaren kunna svara på). En knocklink är alltid bra.
Annars kan du ju alltid låta killarna på JRM kolla ifall bilen är schysst. De kan ju också ställa om bilen för orginal luftfilterbox igen, förutsatt att det är Ecutek så blir det nog inte alls farligt dyrt. Nån timmes jobb kanske?/Peter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.