› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Hjälp och info angående Impreza wrx
- Detta ämne har 31 svar, 2,917 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Aidin.
-
FörfattareInlägg
-
27 maj, 2010 kl. 12:00 #23429
Aidin
DeltagareSti
27 maj, 2010 kl. 12:17 #203014Gilarski
DeltagareJag kan kolla upp denna lite ikväll & återkomma. Hade själv höga krav men åkte 120 mil för att köpa en skrothög, saker blir inte alltid som man tänkt sig :rolleyes:
27 maj, 2010 kl. 12:30 #203022Aidin
Deltagare…
27 maj, 2010 kl. 12:59 #203009Olaaa
DeltagareDu kan gå in här och skickat ett mail och begära ut beiktningprotokoll från de tre senaste åren.
Lycka till!
27 maj, 2010 kl. 13:34 #203023Aidin
DeltagareTck
27 maj, 2010 kl. 13:36 #203004andreaswrx
Deltagareom du ha tänkt dig och trimma motorn i den och bygga vidare? så köp en sti 02, man tröttnar rätt fort på wrx har haft både en 01 wrx och en 02 sti och det är som natt och dag! kolla hur lådan är på den är väl det stora man bör vara lite observant på!
27 maj, 2010 kl. 14:47 #203024Aidin
DeltagareTack…
27 maj, 2010 kl. 15:41 #203008NickeH
DeltagareKänns konstigt att det är bytt fuelrail det gör man bara när man trimmar ordentligt, sällan nån som byter fuelrail även om det inte skadar vi lättare trim typ EcuTec mappning. Har bilen varit trimmad och delarna(turbo,IC osv) sålda kan tänkas?
Tänk på att du måste få med orginal avgassystem och byta till det(iaf fall delvis) när du ska besikta om det inte siiter nån cat på eftermarknadssystemet.
En dumpventil skadar inte dock går bilen inte bättre utan snarare sämre med en öpen dump.
Men ett öppet luftfilter är ingen bra ide då luftmassemätarn lätt går sönder, den är enkel och byta men kostar några tusenlapar, ger heller ingen effektvinst att tala om.
Provkörbilen och känn efter så växellådan är tight coh kopplingen inte slirar när du drar fullt på 4:an och 5:an. Kör långsamt typ 50 på hög växel och se så bilen även då går vibrationsfritt och mjukt. Kolla ev rost i bakskärmar. Några tips plus alla vanliga saker man bör kolla. Testa att AC:n verkligen fungerar om bilen har en sån.
Kamrem ska bytas var 4:e år eller var 10000 mil, man kan nog slira lite på åren jag tycker det känns overkill men så står det i service boken.
Lycka till
27 maj, 2010 kl. 15:55 #203010Snofi
DeltagareÄgaren till den bilen heter Tyson här på forumet, och han skulle köpa min luffilterbox och luftsnorkel men nu vägrar han svara i telefon eller mail. Paketet ligger i hans hemstad och han hämtar ut det så jag kommer få stå för frakt!
Ville bara tillägga det.
/Stoffe
27 maj, 2010 kl. 16:21 #203005andreaswrx
DeltagareJag hoppas att Gilarski här på forumet kan ge mig ett humm om hur bilen är. Pratade med ägaren precis och han nämde att Kamremmen var bytt vid 10 000mil, när ska den bytas nästa gång? den har gått ca 16100 mil nu.
Det sitter ett meganracing downpipe med decate och ett meganracing catback på bilen enligt ägaren samt fuelrails och BTR som står på 3bar. Är väldigt grön gällande dessa saker och skulle vara tacksam för en förklarning varför man monterar detta och vad det är bra till.
Andreas det jag tänkt göra inom framtiden i effekt väg är väl ett hks panelfilter och om pengar finns eventuellt chippa men inte mer än så.
Jag vill ha en hållbar bil med minimalt meckande då jag har tummen mitt i handen. Har hört att dessa bilar är känsliga när man monterar dumpventil stämmer detta eller gäller det endast vissa dumpventiler Förslag på dumpventil man kan använda! mvh aidinspara ihop till en sti istället då! så kan du köra den orginal och det håller! wrx som trimmas kan bli lite jobb med om växellådor går! dom pengarna du lägger extra på en wrx får du inte ut när du säljer den! mkt lättare och sälja en sti i det läget!
27 maj, 2010 kl. 18:25 #203025Aidin
DeltagareSti
27 maj, 2010 kl. 19:05 #203015Gilarski
DeltagareHär kan du få ännu mera info : http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/
Bilen skall besiktas senast på Måndag, annars är det körförbud på den. Skatten skall betalas i Juni (2490 kr).
Det har varit 7 ägare, där åtminstone den första brukar vara bilfirman men jag tycker personligen att det är 4 för mycket på en så ny bil. Även om serviceboken är välfylld så vet du lite om resp. ägares körstil. Du kan alltid kolla upp de 3 senaste ägarna & snacka med dem. Dessa bilar söndagskörs sällan av 25 åringar, men bilarna är relativt välbyggda för hårdare körstil 😀
Kompletterar med alla de frågor du fått här i tråden och om det känns bra så åker du ner och testar bilen.
Om du ändå ringer honom igen så passa på att fråga om:
Skick på däcken (antal mm. kvar)
När byttes skivor/klossar
Saker som inte fungerar såsom AC, elspeglar, stolsvärme etc.
Ev. andra tillbehörOm den inte är mer preppad är enligt annonsen så kan den inte vara i så himla slitet skicka tror jag men som sagt, du måste testköra den och se om allt verkar ok.
Fråga så mycket du kan, pisstrist att åka ner på en bil som visar sig ha brister du kunde fått veta på telefon.
27 maj, 2010 kl. 19:39 #203011Snofi
DeltagareNickeH : Tack för infon. Orginal downpipe och katalysator följde med. Ska inte montera öppet filter utan ett panel filter från HKS om det blir köp.
Snofi: Låter inte bra. Det numret jag har till honom är 0733242616 och han heter charles.
Andreas: Önskar jag hade råd med en STI men tyvärr så är ekonomin begränsad.Ja han ringade mig en gång men sen har det varit omöjligt att få tag på honom, svarar varken på telefon mail eller sms.
Tycker detta känns suspekt.27 maj, 2010 kl. 20:45 #203026Aidin
DeltagareSti
28 maj, 2010 kl. 14:44 #203027Aidin
DeltagareFick protokollskopior på bilen från tidigare år och det såg bra ut. Blivit underkänd tidigare för för höga avgasvärden och en gång för felaktig regskylt fram.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.