› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp ! oljelekage vid oljepumpen.
- Detta ämne har 6 svar, 1,430 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2013 kl. 18:02 #30108
kleinis
DeltagareJa som kompisen sa det ska inte gå för lätt att bygga en motor.
Till problemet
Svårt att se vart det läcker ifrån men här är en bild nedanför.
det är där jag få syn på oljan först och sedan rinner det ner under fästet till servopumpen och ner på kammremskåpan och kommer landa på grenröret om det börjar rinna ner.Så till det jag gjort.
börja läcka först, då plocka jag ner allt, täta om vänta 10-15 min och montera ihop lite försiktigt, vänta en stund till ca 30 min och klämde ihop allt ordentligt.men läcker lika mycket igen,
Vad kan det komma ifrån?
är det svårt att få oljepumpen tät där ?
kan man göra en egen packning och sätta dit eller bler det fel avstånd med något eller hur serriöst är det med gummipackningen till oljesumpen ?kom med ider ! mappning på torsdag ! 🙁
20 mars, 2013 kl. 14:31 #254689kleinis
DeltagareIgår tog vi isär det igen,
Rugga upp ytorna (Block och pump) med sandpapper
Gjorde en packning av packnings papp.
Kleta på ett tunt lager packnings silicon på båda sidorna av papp packningen (VersaChem High temp Red RTV Silicon som är köpt på Swedol)
Vänta en stund (10) min och montera ihop.
starta bilen idag och läckte på samma ställe fast lite mindre .hum dags att ta fram svetsen ? 🙁
21 mars, 2013 kl. 09:48 #254688FeA
DeltagareHar du insexpluggen som sitter alldeles bredvid (bakom nedre fästet till servopumpen) åtdragen?
Jag glömde skruva dit den efter en motorrenovering, gissa om det rann olja?! xD
21 mars, 2013 kl. 21:11 #254690kleinis
DeltagareHar du insexpluggen som sitter alldeles bredvid (bakom nedre fästet till servopumpen) åtdragen?
Jag glömde skruva dit den efter en motorrenovering, gissa om det rann olja?! xD
äntligen någon som skriver något, tack 🙂 !
ja tänkte på den också men skruva bort den också och täta med silicon och det kommer ju fortfarande olja där omkring. 🙁Fått reda på att det finns Sprickindikator att köpa men vet inte vart än så länge,
här finns det en film om hur det funkar om någon vill se,
http://www.youtube.com/watch?v=SYTGwG5iJmk21 mars, 2013 kl. 21:50 #254692Gyver
DeltagareHmm… spontant känns det fel att ha en packning där, eftersom det inte är det original (du menar runtom ytterkant på pumphuset va?) Det enda som skall täta är packningsklister…
Sen sitter väl styrpinnen i den hörnan också? Har du kollat så det inte är skit i botten på hålet i pumpen eller runt kragen på styrpinnen? Tar den stopp pga att den inte går hela vägen in så blir man ju lurad till att tro att det är tätt då alla skruvar är dragna med lika kraft, även om dem skruvar i den hörnan inte har dragit ihop pumpen mot blocket tillräckligt för att få full kontakt.22 mars, 2013 kl. 07:27 #254691kleinis
DeltagareHmm… spontant känns det fel att ha en packning där, eftersom det inte är det original (du menar runtom ytterkant på pumphuset va?) Det enda som skall täta är packningsklister…
Sen sitter väl styrpinnen i den hörnan också? Har du kollat så det inte är skit i botten på hålet i pumpen eller runt kragen på styrpinnen? Tar den stopp pga att den inte går hela vägen in så blir man ju lurad till att tro att det är tätt då alla skruvar är dragna med lika kraft, även om dem skruvar i den hörnan inte har dragit ihop pumpen mot blocket tillräckligt för att få full kontakt.ja det känns lite fel, packningen sitter på alla ytor som ligger ann mot blocket, annars hade det inte blivit tätt vid gummipackningen som sitter till oljepickuppen,
just där det läcker så är det väll bara dränering till ramlagret ?
Styrpinnen är 1-2 mm kortare och finns inget som kan ta emot tyvärr.
jobbiga är att ingen värkar ha haft detta problem, även sökt på googel för engelska sidor utan någon träff
22 mars, 2013 kl. 07:44 #254693Gyver
DeltagareMjo, surt… Du får nog helt enkelt ta bort den igen. Kolla om pumpens kontaktyta är plan, och om den inte är det, kanske skaffa en ny pump eller planfräsa kontaktytorna en tiondel (med alla kanaler rejält igenpluggade såklart).
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.