› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › hjälp trimma type-r
- Detta ämne har 27 svar, 4,908 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2010 kl. 16:15 #202584
Snofi
Deltagarehttp://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67455
Såhär löste jag det, jag har en GT2 från harvey. funkar kannoners.
20 maj, 2010 kl. 22:02 #202583Turbovin
Deltagareokej. kanske ska lägga pengar på en FMIC då =). Köpte du din av Harvey på scoobynet eller vart va det du köpte den?
Har du nån bild på hur du löst det med dumpventilen?
Jag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.
Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.
http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg
21 maj, 2010 kl. 15:03 #202576SecretAgentMan
DeltagareEn liten komplettering: Kvaliteten på ett 95 oktanigit vs. 100 oktanigt bränsle är ’av exakt samma, så även värmtalet. Det som skiljer dem är att det 100 oktaniga är bättre ur knackningssynpunkt.
Så om bilen du äger inte är standard, dvs. du kör med högre ladd (säg orginal +0,4 bar eller mer) samt aggressivare tändning då ökar du risken för att Subarus ingenjörers marginal är förbrukad, om de optimerat för 100 oktan.
Kör du däremot orginal har jag personligen svårt att tro att bilen nånsin haft knackningkstendeser pga 95 oktanigt bränsle även om den är optimerad för 100 från fabrik.
(Jag vet inte vad JDM betyder dock… 😮 )
Jag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.
Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…
21 maj, 2010 kl. 15:30 #202590Gilarski
DeltagareJag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.
Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…
Herrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮
Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!
21 maj, 2010 kl. 15:44 #202577SecretAgentMan
DeltagareHerrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮
Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!
Tilläggas bör att det satt ett 3″ avgassystem utan katt på den bilen vid tillfället, men laddtrycket hölls i schack som det skulle, men en varm dag, antagligen liiiite mer flöde samlat med halvdant bränsle tog livet av den.
Jag satt och kikade på knocklinken och frågade polarn’ om den skulle lysa som en julgran precis innan…. *poff* 😀
22 maj, 2010 kl. 10:13 #202594goffemannen
DeltagareJag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.
Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.
http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg
okej då vet jag. Saab dump har jag nog flera stycken liggandes sen ja åkte saab =). Och iom ja ska köra utan LMM så går det väl lika bra att köra den som öppen?
22 maj, 2010 kl. 10:20 #202578Kvarnis
DeltagareJa utan lmm går det bra att köra dumpen till atmo.
23 maj, 2010 kl. 20:04 #202600yojne
Deltagareva trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket
min ide är alltså
fmic
3” downpipe+sportkatt
simtek+mappa
och då öppet luftfilter
och även byta dumpnått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???
23 maj, 2010 kl. 20:32 #202585Christian S
Deltagareva trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket
min ide är alltså
fmic
3” downpipe+sportkatt
simtek+mappa
och då öppet luftfilter
och även byta dumpnått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???
en walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.
24 maj, 2010 kl. 07:12 #202595goffemannen
DeltagareNån som kan svara på två frågor kanske?
Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0Och vilka stift är det man ska köra med ??
24 maj, 2010 kl. 17:50 #202601yojne
Deltagareen walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.
pump okej check
stift kommer det bli nya då en service skall utföras ska även byta tändkablar..
26 maj, 2010 kl. 03:27 #202586Christian S
DeltagareNån som kan svara på två frågor kanske?
Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0Och vilka stift är det man ska köra med ??
vet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7B26 maj, 2010 kl. 12:44 #202596goffemannen
Deltagarevet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7BKolla på de andra bilden de har till de olika pumparna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.