SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt hjälp trimma type-r

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Snofi
    Deltagare

http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67455

Såhär löste jag det, jag har en GT2 från harvey. funkar kannoners.

Turbovin
      Deltagare

okej. kanske ska lägga pengar på en FMIC då =). Köpte du din av Harvey på scoobynet eller vart va det du köpte den?

Har du nån bild på hur du löst det med dumpventilen?

Jag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.

Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.

http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg

SecretAgentMan
        Deltagare

En liten komplettering: Kvaliteten på ett 95 oktanigit vs. 100 oktanigt bränsle är ’av exakt samma, så även värmtalet. Det som skiljer dem är att det 100 oktaniga är bättre ur knackningssynpunkt.

Så om bilen du äger inte är standard, dvs. du kör med högre ladd (säg orginal +0,4 bar eller mer) samt aggressivare tändning då ökar du risken för att Subarus ingenjörers marginal är förbrukad, om de optimerat för 100 oktan.

Kör du däremot orginal har jag personligen svårt att tro att bilen nånsin haft knackningkstendeser pga 95 oktanigt bränsle även om den är optimerad för 100 från fabrik.

(Jag vet inte vad JDM betyder dock… 😮 )

Jag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.

Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…

Gilarski
          Deltagare

Jag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.

Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…

Herrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮

Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!

SecretAgentMan
            Deltagare

Herrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮

Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!

Tilläggas bör att det satt ett 3″ avgassystem utan katt på den bilen vid tillfället, men laddtrycket hölls i schack som det skulle, men en varm dag, antagligen liiiite mer flöde samlat med halvdant bränsle tog livet av den.

Jag satt och kikade på knocklinken och frågade polarn’ om den skulle lysa som en julgran precis innan…. *poff* 😀

goffemannen
              Deltagare

Jag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.

Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.

http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg

okej då vet jag. Saab dump har jag nog flera stycken liggandes sen ja åkte saab =). Och iom ja ska köra utan LMM så går det väl lika bra att köra den som öppen?

Kvarnis
                Deltagare

Ja utan lmm går det bra att köra dumpen till atmo.

yojne
                  Deltagare

va trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket

min ide är alltså

fmic
                    3” downpipe+sportkatt
                    simtek+mappa
                    och då öppet luftfilter
                    och även byta dump

nått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???

Christian S
                    Deltagare

va trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket

min ide är alltså

fmic
                      3” downpipe+sportkatt
                      simtek+mappa
                      och då öppet luftfilter
                      och även byta dump

nått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???

en walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.

goffemannen
                      Deltagare

Nån som kan svara på två frågor kanske?

Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
                        http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
                        http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0

Och vilka stift är det man ska köra med ??

yojne
                        Deltagare

en walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.

pump okej check

stift kommer det bli nya då en service skall utföras ska även byta tändkablar..

Christian S
                          Deltagare

Nån som kan svara på två frågor kanske?

Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
                            http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
                            http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0

Och vilka stift är det man ska köra med ??

vet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
                            jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7B

goffemannen
                            Deltagare

vet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
                              jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7B

Kolla på de andra bilden de har till de olika pumparna.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.