SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt hjälp trimma type-r

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202584
    Snofi
    Deltagare

      http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67455

      Såhär löste jag det, jag har en GT2 från harvey. funkar kannoners.

      #202583
      Turbovin
      Deltagare

        okej. kanske ska lägga pengar på en FMIC då =). Köpte du din av Harvey på scoobynet eller vart va det du köpte den?

        Har du nån bild på hur du löst det med dumpventilen?

        Jag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.

        Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.

        http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg

        #202576
        SecretAgentMan
        Deltagare

          En liten komplettering: Kvaliteten på ett 95 oktanigit vs. 100 oktanigt bränsle är ’av exakt samma, så även värmtalet. Det som skiljer dem är att det 100 oktaniga är bättre ur knackningssynpunkt.

          Så om bilen du äger inte är standard, dvs. du kör med högre ladd (säg orginal +0,4 bar eller mer) samt aggressivare tändning då ökar du risken för att Subarus ingenjörers marginal är förbrukad, om de optimerat för 100 oktan.

          Kör du däremot orginal har jag personligen svårt att tro att bilen nånsin haft knackningkstendeser pga 95 oktanigt bränsle även om den är optimerad för 100 från fabrik.

          (Jag vet inte vad JDM betyder dock… 😮 )

          Jag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.

          Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…

          #202590
          Gilarski
          Deltagare

            Jag har själv åkt med en bekant på en banträff i England – i en 22b 😀 – som rasade motorn pga spikning, den kördes på SUL (98) och oktanbooster…så, japanspecialarna är väl hett ställda på tändningen för våran sunksoppa, det är ett faktum det.

            Klart odramatisk upplevelse, men dyrt blev det…

            Herrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮

            Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!

            #202577
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Herrejössus, så j@vla tight tändning alltså, otroligt men uppenbarligen sant! 😮

              Känns som de verkligen pressat ut det sista då, räcker väl med att det blev lite varmt en dag så riskerade bilen att spika, grymt tight marginal!

              Tilläggas bör att det satt ett 3″ avgassystem utan katt på den bilen vid tillfället, men laddtrycket hölls i schack som det skulle, men en varm dag, antagligen liiiite mer flöde samlat med halvdant bränsle tog livet av den.

              Jag satt och kikade på knocklinken och frågade polarn’ om den skulle lysa som en julgran precis innan…. *poff* 😀

              #202594
              goffemannen
              Deltagare

                Jag köpte min direkt från Hybrid på Ebay då de hade lagerrensning.

                Har bara en bild när jag hade insuget löst inför pulverlackning. Dumpventilen är en Saab/Bosch. Billig och med utmärkt funktion. Håller tätt till 1,5bar + att den dumpar som den ska även vid låga tryck så man slipper kvitter.

                http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/20090329002.jpg

                okej då vet jag. Saab dump har jag nog flera stycken liggandes sen ja åkte saab =). Och iom ja ska köra utan LMM så går det väl lika bra att köra den som öppen?

                #202578
                Kvarnis
                Deltagare

                  Ja utan lmm går det bra att köra dumpen till atmo.

                  #202600
                  yojne
                  Deltagare

                    va trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket

                    min ide är alltså

                    fmic
                    3” downpipe+sportkatt
                    simtek+mappa
                    och då öppet luftfilter
                    och även byta dump

                    nått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???

                    #202585
                    Christian S
                    Deltagare

                      va trevligt att alla använder min tråd 🙂 har fått lite ider nu när ni skriver så mycket

                      min ide är alltså

                      fmic
                      3” downpipe+sportkatt
                      simtek+mappa
                      och då öppet luftfilter
                      och även byta dump

                      nått mer passande utan att byta delar i motor eller byta turbo???

                      en walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.

                      #202595
                      goffemannen
                      Deltagare

                        Nån som kan svara på två frågor kanske?

                        Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
                        http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
                        http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0

                        Och vilka stift är det man ska köra med ??

                        #202601
                        yojne
                        Deltagare

                          en walbro bränsle pump och ett par nya sjysta stift är väll också att rekomendera.

                          pump okej check

                          stift kommer det bli nya då en service skall utföras ska även byta tändkablar..

                          #202586
                          Christian S
                          Deltagare

                            Nån som kan svara på två frågor kanske?

                            Vilken av dessa pumpar är det som passar min GC8 STI Type R?
                            http://www.raidopower.se/walbro-gss341-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-341/53-0
                            http://www.raidopower.se/walbro-gss342-255lph-drankpump-bensinpump-intank-gss-342/923-0

                            Och vilka stift är det man ska köra med ??

                            vet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
                            jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7B

                            #202596
                            goffemannen
                            Deltagare

                              vet inte vad det är för skillnad på dom pumparna för man ser ju ingen skillnad på dom samt att det står ju samma i texten.
                              jag och välldigt många andra kör med NKG PFR7B

                              Kolla på de andra bilden de har till de olika pumparna.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.