Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Det är lugnt…detta kommer aldrig att hamna i rätten. Det är på tok för jobbigt att driva ett sådant här ärende.

edbe
      Deltagare

Det är lugnt…detta kommer aldrig att hamna i rätten. Det är på tok för jobbigt att driva ett sådant här ärende.

Dessutom när bilen har så pass lågt värde…och när det gäller fel som du nämner…behåll pengarna eller ge dom till någon du tycker om. Gubben har ju köpt bilen och fått det han betalat för. Nästa gång kanske han köper en besiktad bil 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kvarnis
        Deltagare

Drivknut lär man ju kontrollera själv, och för den låga summan av24k så är det rätt liten menning att driva något till tingssak.

adam.b.w
          Deltagare

Hade jag märkt eller upplevt problem med drivknuten skulle jag talat om detta.
            jag vet ju inte ens om surgubben talar sanning

Turbovin
            Deltagare

Irriterande med folk som tror de kan förvänta sig en ny bil när den är 13 år gammal. Jag har nog lagt lika mycket pengar i reparationer som jag köpte BMW:n för men inte fan ringer jag och lipar hos förra ägaren för det. Bara att acceptera att det kan bli så här om man väljer att åka gammalt skrot 😉

Gilarski
              Deltagare

Kan bara hålla med alla andra, du har gjort vad du kunnat.

Kolla här:

http://www.konsumentverket.se/bilar/Salja-bil-som-privatperson/

Om han drar dig till tingsrätten så är detta en långdragen process (1-3 år) och eftersom beloppet understiger ett halvt basbelopp är jag 99% säker på att respektive part står för sina egna kostnader. I detta fallet kommer du knappast behöva en advokat, man siter ned med två nämndemän och disktuerar ärendet med motparten, nämndemännen agerar som ‘diplomater’ (typ grannfejden med Robert Aschberg) och därefter kommer ni fram till nåt vettigt. Det kan dock vara så att ärendet inte ens tas upp i rätten eftersom båda parter skall delge sin version inför den eventeulla förhandlingen.

I detta fallet är det ju köparen som skall skriva en uppsats & skicka in till Tingsrätten som sen kollar på det hela. Du kommer ombedas att svara, typ mailkorrespondans. (har jag för mig :o)

Som sagt, meddela honom att han får dra det till tingsrätten om han inte är nöjd då du påtalat allt du var medveten om.

En advokat kostar bara en jävla massa pengar och i slutändan är det först i rätten som de eventeullt gör nån nytta, men den risken lär inte köparen vara beredd att ta Jag har själv anlitat advokat så jag vet 😉

OM det blir förhandling så kommer det med all sannolikhet i sämsat fall bli förlikning, dvs. du får pröjsa honom nån slant men hans advokatkostnad får han själv stå för, troligen 30-50 ksek, beroende på hur länge processen pågår. En advokat tar 1500kr per påbörjad timme om han inte är shysst. Så jag skulle säga att du skall stå på dig, du har väldigt lite att oroa dig för då du ej heller uppträtt ‘svikligt’ (ljugit).

Subarumicke
                Deltagare

Be gubben dra åt H*lve*e vill man ha garatier mm.. så bör man köpa NYA bilar

TomK
                  Deltagare

Be gubben dra åt H*lve*e vill man ha garatier mm.. så bör man köpa NYA bilar

1+ på den! 🙂

adam.b.w
                    Deltagare

Tack så otroligt mycket för alla råd och hjälp de finns bara bra saker med att äga en impreza sen är de ju ett klart plus att detta är de bästa forumet med bästa tips och trevligaste människorna:D

STORT TACK TILL ALLA 🙂

abacus
                      Deltagare

med ett pris på starx över 20 k så är det väl nästan i mina ögon en “gör det själv” bil att den inte är 100% kan man väl nästan kulura ut med baksidan.
                        Vem hade köpte en impreza för samma pris och trott att allt var 100% knappast någon på detta forumet skulle jag tro, kanske mera som donator/resvervdels bil i detta fallet….

Taggen
                        Deltagare

Ville bara flika in. Grannen här köpte en bil på blocket privat efter två veckor rasade motorn. Han kollade upp allt med konsumentverket mm. och säljaren har ingen skykdighet alls till att betala något. Hade man köpt den genom en bilfirma så kan man kräva lite.

Som dom andra skrev ge dig för fan inte han har inget att komma med

Taggen
                          WRX STI -08

adam.b.w
                          Deltagare

skönt att höra =)

EvoPeter
                            Deltagare

Beror ju på hur man driver ärendet. Min kompis köpte en S4 utav en bekant. Hade tvättat upp motorn och allt och sa till min kompis som inte kan något om bilar att den va i “toppskick”. Polaren körde några dagar och märkte att den drog olja och va helt blöt runt hela motorn. Visade sig att turbon va slut, läckte olja runt hela motorn, drog onormalt mycket soppa och viss misständning. Han tog den till verkstad för att få allt på papper och visade sig även att avgasvärden inte stämde.

Han ville att killen skulle köpa tillbaka bilen för 55.000kr som han hade sålt den för någon dag senare. Men killen skratta åt han och sa att han inte hade pengar då han köpt en ny bil. Polaren skaffade Advokat och sa det till killen att han va så förbannad för bemötandet och att det va en princip sak (polaren har pengar och kände sig lurad) gick till rätten och killen blev skyldig att betala en hemlig summa.

När vi öppnade motorn visade sig att kolvarna va sönderspikade, toppen va åt helvete, turbo fick åka in på renovering, blocket borras till 2:öd för att få bort alla repor.

Nu kanske det skiljer sig ifrån ditt ärende då detta handlade om en kille som “ljög” om bilen, taskig attityd efter han sålt bilen och hade haft den länge. Han hade faktiskt sagt att det suttit ett chip/box i bilen och den följde med vid köp.

Detta är då det mest extrema i bilaffärer jag varit med om och trodde inte ens att han skulle lyckas.

Manor
                              Deltagare

Beror ju på hur man driver ärendet. Min kompis köpte en S4 utav en bekant. Hade tvättat upp motorn och allt och sa till min kompis som inte kan något om bilar att den va i “toppskick”. Polaren körde några dagar och märkte att den drog olja och va helt blöt runt hela motorn. Visade sig att turbon va slut, läckte olja runt hela motorn, drog onormalt mycket soppa och viss misständning. Han tog den till verkstad för att få allt på papper och visade sig även att avgasvärden inte stämde.

Han ville att killen skulle köpa tillbaka bilen för 55.000kr som han hade sålt den för någon dag senare. Men killen skratta åt han och sa att han inte hade pengar då han köpt en ny bil. Polaren skaffade Advokat och sa det till killen att han va så förbannad för bemötandet och att det va en princip sak (polaren har pengar och kände sig lurad) gick till rätten och killen blev skyldig att betala en hemlig summa.

När vi öppnade motorn visade sig att kolvarna va sönderspikade, toppen va åt helvete, turbo fick åka in på renovering, blocket borras till 2:öd för att få bort alla repor.

Nu kanske det skiljer sig ifrån ditt ärende då detta handlade om en kille som “ljög” om bilen, taskig attityd efter han sålt bilen och hade haft den länge. Han hade faktiskt sagt att det suttit ett chip/box i bilen och den följde med vid köp.

Detta är då det mest extrema i bilaffärer jag varit med om och trodde inte ens att han skulle lyckas.

Det låter helt otroligt…
                                Den hemliga summan kanske var på 1:-.

Jag tycker absolut inte att man ska ljuga som säljare, och än mindre till en bekant, men köparen måste ju ha ett ansvar också. Motorn i denna bil verkade ju vara helt sopslut…och med läckande turbo och sönderspikade kolvar så lär det ju ha varit missljud på den. Om man inte kan något själv så måste man väl för jösse namn ta hjälp av någon!!?

EvoPeter
                                Deltagare

Det låter helt otroligt…
                                  Den hemliga summan kanske var på 1:-.

Jag tycker absolut inte att man ska ljuga som säljare, och än mindre till en bekant, men köparen måste ju ha ett ansvar också. Motorn i denna bil verkade ju vara helt sopslut…och med läckande turbo och sönderspikade kolvar så lär det ju ha varit missljud på den. Om man inte kan något själv så måste man väl för jösse namn ta hjälp av någon!!?

Det blev förlikning och han fick en summa av den där killen. Nu kan jag inte säga något om summan då jag inte sett någon “överföring” och hans kommentar va -“täckte advokatkostanden och lite till”. Har känt killen sedan barnsben och skulle inte tänka att han skulle ljuga inför sina närmaste. Har det inte på papper så ni får gärna ta detta med en nypa salt.

Just ja, blev komptestad också och visade inte så roliga siffror. Nu va detta länge sedan men jag tycks inte minnas att det va några direkt missljud men en person som hållit på med bilar märkte ju direkt.

Han hade med sig en kompis vid köpet som inte heller kan något om bilar och han hade sagt att han inte skulle köpa. Jag skällde ut min kompis ivarjefall för köpet och fick bygga en ny motor med smidda saker och uppgraderad turbo.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.