› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp! Vev samt ramlager
- Detta ämne har 9 svar, 1,045 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
Troberg.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2006 kl. 14:21 #3366
Troberg
DeltagareHej, jag köpte för en tid sedan en Impreza GT -99 som jag hade oturen att rasa ett vevlager redan efter någon vecka
Nu har jag & en vän plockat isär motorn & skickat vevaxeln till Pelganders Motorslip i Örebro & dom vill ha standardmåtten på vev samt ramlagren för att de ska kunna fortsätta, Subaruhandlaren i Örebro kan inte/vill inte uppge dessa uppgifter och jag har ringt till generalagenten idag & det verkade som de gav mig fel uppgifter.
Så min fråga är om det finns någon vänlig skäl här som kan sitta på dessa uppgifter.
Har haft bilstackaren i garaget allt för länge nu 🙁 ;(
16 juni, 2006 kl. 14:30 #58207SecretAgentMan
Deltagare…om det är så att 99:an har samma-lika som senare wrx (och det antar jag) så är standardintervallet på veven (vid lagerläge för stake) 51,984-52,000 mm standard, första underdimensionen 51,954-51,970.
Frigång mellan lager-vev skall vara 0,017-0,045 mm, gränsen är 0,050.
Men jag lär snegla på’t lite närmare för att kunna säga att det är så till 100%…just om det är samma-lika på tidiga phase 2 som senare phase 2.
/J
16 juni, 2006 kl. 15:10 #58211Troberg
DeltagareEn vänlig skäl 🙂
Dom hade något mått som liknade det du sade samt ett på över 60 mm.
Det ända jag vet är att det är en GT -99 218 hk/160 kw o det ska väl vara samma motor 99 & 00 tror den heter något som EJ20 eller liknande.
Jag har åkt Mazda i alla år så helt ny på Subaru hehe.
MVH
Daniel
Blivande medlem16 juni, 2006 kl. 16:05 #58210specialized
DeltagareHaha..det är här man hittar alla gamla GT-R rävar 😉
Mattias – körde GT-R mellan 96-01….HNK XXX
17 juni, 2006 kl. 17:06 #58212Troberg
DeltagareTjenare 🙂 Jo efter att ha spakat ett par 323 GT-R & då även den snabbaste GAT-GTR:en i Sverige så är det dags för något nytt men sen blev det ju tyvärr ett missöde direkt & det är ett riktigt helvete att få tag på dessa uppgifter tyvärr.
Fick tag på en riktigt snygg Impreza, mörkgråmet med blå alcantaraklädsel som tyvärr bara står i garaget nu o samlar damm, jag vill ju ut o köra på träffarna med er grabbar hehe o en massa godis har jag ju handlat till den :9
19 juni, 2006 kl. 12:10 #58213Troberg
DeltagareSecretAgentMan: Har du hunnit titta något mera 🙂
19 juni, 2006 kl. 18:39 #58208SecretAgentMan
DeltagareHäpp, har kört i ett från halv sex i morse till nu…det får räcka för idag, får se ifall man får en stund över att bläddra i verkstadsmanualen imorgon.
/J
22 juni, 2006 kl. 14:22 #58214Troberg
DeltagareHar löst sig tack vare hjälp ifrån en mycket god väns letande på webben 🙂
51,984-52,000 mm det måttet stämde samt att jag behövde ha ett mått på 60,008 mm också 🙂
23 juni, 2006 kl. 09:27 #58209SecretAgentMan
DeltagareRamlagerlägena – veven skall ligga på 59,992-60,008.
Första underdimension är 59,962-59,978.Allt enl. senare wrx, men det verkar vara samma som tidiga phase2.
/J
26 juni, 2006 kl. 08:16 #58215Troberg
DeltagareJättetack för hjälpen, det stämmer bra med de måttn jag fick ja. Min vev behövdes inte slipas heller 🙂 utan det räckte tydligen att polera den (tur man stängde av motorn direkt då ljudet uppkom)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
