Generellt kan man väl sammanfatta det hela med: Subarus diffmitt är överkänslig mot skillnader i hjulomkretsen. Hur stor % differansen får vara kanske nån annan vet?
Det blir ju inte bara friktion i diffen… utan även på däcket mot asfalten 🙂
så hälften av energin(värmen) som utvecklas blir ju på däcket. Men däcket kyls ju snabbt ner av asfalten den rullar på, samt att däcket till skillnad från diffen slits ner ganska raskt.
MEN, har man 2 däck som är olika stora. Så vill ju det ena snurra lika mycket mer som det andra vill snurra mindre. Så de borde ju aldrig slitas jämna ???
Låna dena tråd lite.. Frågan är det skillnad på drivlinan på kombin och sedan? Har en -99 Tänkte om det sitter nån diff på kombin`? Är bilarna diffad fram o bak lr hur är det?
Då dom byter ut ett av däcken efter min krock …
Så bör jag alltså vänligt men bestämt be dom svarva ner det nya däcket till de andras dimension eller kräva 3 extra däck ?