- Detta ämne har 9 svar, 1,265 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 7 månader sedan av christopher.
-
FörfattareInlägg
-
26 maj, 2003 kl. 15:49 #4693christopherDeltagare
LAST EDITED ON May-26-03 AT 05:50PM (GMT)
fraSSeTänkte ställa in hjulvinklarna i morgon och var först innne på Prodrivevinklar men efter att ha kollat lite på olika vinklar så vet jag inte riktigt.
Jag vill att bilen ska styra in bra och hellre bli överstyrd än understyrd, men vill samtidigt bli av med lite nervös bak vid inbromsning. Vissa rekomenderar toe in och vissa toe out, vad händer vid toe out fram / bak? Alla rekomenderar lite olika camber så det är väl en smaksak, så det är toe in och out som år frågan?Åkte för några år sen med toe out fram på volvon, läskit på motorväg när det var lite spårigt, men toe out bak borde ju bli mer “sladdbenägen” bil, men kanske mer nervös vid inbromsning?
Någon som är insatt och provat lite olika?
/
fraSSemer vinklar http://WWW.geocities.com/subman2001nz/alignment_specs_subaru.html
26 maj, 2003 kl. 15:53 #67119ImpDeltagareLAST EDITED ON May-26-03 AT 05:54PM (GMT)
bor du i stockholm kan du åka till solna däck center å fråga efter Oskar han kan nog hjälpa dig.skulle jag tro iallafall.
26 maj, 2003 kl. 16:00 #67112SecretAgentManDeltagareLAST EDITED ON May-26-03 AT 06:01PM (GMT)
Styra in mer, men bli lugnare i rumpan rimmar inte sådär jättebra. 😉Understyrningen beror till stor del på “bumpsteer”, att hjulets pekar ut när bärarmen rör sig uppåt. Man motar detta genom lite toe-in fram.
Den nervösa baken kommer av att bilen blir lätt bak (stor lastväxling, och “mjuk” fjädring).
Jag skulle rekommendera prodrivevinklarna, och långsamt in / fort ut principen till dig. 😉 Går det fort in i böjen kommer det alltid att understyra.
Nästa steg är att styva upp bilen…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen26 maj, 2003 kl. 16:01 #67115christopherDeltagarefraSSe
Har tid på ett ställe i Haninge i morgon efermiddag. Var på Solna däck med firma bilen i våras och dom verkar duktig. Men har inte bilen i jobbet så vi får se hur det går på TKBM-bil. Firman ligger i Solna vid Elfa i industriområdet vid kyrkogården.
/
fraSSe med nya Toyo /tack Risto för bra klubbrabatt26 maj, 2003 kl. 16:04 #67116christopherDeltagare>LAST EDITED ON May-26-03 AT
>06:01 PM (GMT)
>
>Styra in mer, men bli lugnare i rumpan rimmar inte sådär jättebra. 😉
>
>Understyrningen beror till stor del på “bumpsteer”, att hjulets pekar
>ut när bärarmen rör sig uppåt. Man motar detta genom lite toe-in fram.
>
>Den nervösa baken kommer av att bilen blir lätt bak (stor lastväxling,
>och “mjuk” fjädring).
>
>Jag skulle rekommendera prodrivevinklarna, och långsamt in / fort ut
>principen till dig. 😉 Går det fort in i böjen kommer det alltid att
>understyra.
>
>Nästa steg är att styva upp bilen…
>
>/J
>
>
>Banträffsansvarig SSI
>Stolt ägare till SilverpilenfraSSe
Styva upp?
Tänkte inte sänka bilen utan bussningar och ev. ställbar krängh.bak, kanske på rätt väg eller?
/
fraSSe26 maj, 2003 kl. 16:09 #67113SecretAgentManDeltagareStyvare krängare bak kommer att göra så bilen styr in bättre, men de jobbar bara när bilen lastas i sidled, nervösheten under inbromsning kommer att vara kvar.
Där behöver du pyssla med fjädrar och dämpare.
Grabbarna med breda hängslen använder krängningshämmare som en sista utväg att finjustera med. Man börjar med fjädrar och dämpare.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen26 maj, 2003 kl. 16:19 #67117christopherDeltagare>Styvare krängare bak kommer att göra så bilen styr in bättre, men de
>jobbar bara när bilen lastas i sidled, nervösheten under inbromsning
>kommer att vara kvar.
>
>Där behöver du pyssla med fjädrar och dämpare.
>
>Grabbarna med breda hängslen använder krängningshämmare som en sista
>utväg att finjustera med. Man börjar med fjädrar och dämpare.
>
>:)
>
>/J
>
>Banträffsansvarig SSI
>Stolt ägare till SilverpilenfraSSe
Efter att ha kört med Öhlin på tidigare rally bil så vet jag vad bra väg hållning kostar, nu är det nog lite enklare på asfalt och billigare 😉
Prisbild på Leda eller vad det nu heter?
Dom däringa konstiga plast/gummi öglorna bak vid kränghämmaren ser ut som man vill byta, något som rekomenderas?På våran nuvarande rally bil sitter det Sellhomben och angående hjulvinklar så kollar vi ibland att grejerna står rakt fram 😀 Vi kör inte SM direkt 😉
/
fraSSe26 maj, 2003 kl. 16:23 #67114SecretAgentManDeltagareLedas “gatprylar” till Imprezan landar runt 20 för 4:a kompletta ben.
Ruskig förbättring…till priset av minskad åkkomfort (man kan iofs speca själv styvheten på fjädrarna, men skall det åkas fort på asfalt finns inga genvägar).
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen27 maj, 2003 kl. 12:52 #67120FyhrDeltagarelite trådkapning här…
vad är rimlig förstaåtgärd för att “försämra åkkomforten” (och gärna förbättra väghållningen lite) på en GT -99? bussningar eller?har inte direkt råd att fixa något just nu då jag just köpt den men det kunde ju vara bra att veta… 🙂
27 maj, 2003 kl. 13:12 #67118christopherDeltagarefraSSe
Hjulvinklarna ställda och har inte hunnit testa fullt ut(flat out).
Men det gick inte att justera mer än -1 grad camer fram, killen sa att jag skulle sänka bilen för att kunna justera mer alt. byta så att fjäderbenen går att vinkla mer. Bak gick det att få 1.18 grader. Sen var det lite toe in både fram och bak.
Innan justering stog det toe out både fram och bak.Åter kommer med en komentar när jag fått gasa lite 😀
/
fraSSe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.