SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hjulvinklar !!!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Om jag nu hittar ett bra ställe för att göra hjulinställningen på så kommer nästa fråga…vilka hjulvinklar gäller för mig.

Jag har aldrig gjort någon hjulinställning, och har alltid varit nöjd med väghållningen och däckslitaget (alltså ett jämnt slitage). Jag kör inte bana, utan mestadels motorväg. Jag vill inte att bilen ska spåra och kännas orolig, men inte heller äta däck på in- eller utsidan.

Vilka hjulvinklar gäller då för mig?

Det känns också svindyrt att göra hjulinställningen…mellan 1100 — 2000:- är de bud jag har fått. F-n att inte Freddan hade tid att fixa detta nu (för en 500 spänn) :-(.

Vågar man lite på den lokala gummisnubben, som enligt uppgift har modern utrustning…och är ”auktoriserad” av VAG. Där kunde jag få tid imorgon.

mvh Mats N
      PS. Tas hjulen av vid justeringen, eller sitter de kvar?

SecretAgentMan
      Deltagare

De kan behöva plocka av hjulen för att lossa på bultarna (de som satt en smula). 🙂

En halv till en grad camber fram, lite toe-in både bak och fram skulle jag rekommendera, men det där har gubbarna koll på.

/J

Janne248
        Deltagare

..vilka hjulvinklar gäller för mig.Jag har aldrig gjort någon hjulinställning, och har alltid varit nöjd med väghållningen och däckslitaget (alltså ett jämnt slitage). Jag kör inte bana, utan mestadels motorväg. Jag vill inte att bilen ska spåra och kännas orolig, men inte heller äta däck på in- eller utsidan.Vilka hjulvinklar gäller då för mig?

De som står i instruktionsboken bör väl funka om man inte vill ha något ”hårigare” än std?

Manor
          Deltagare

De kan behöva plocka av hjulen för att lossa på bultarna (de som satt en smula). :)En halv till en grad camber fram, lite toe-in både bak och fram skulle jag rekommendera, men det där har gubbarna koll på./J

Vågar man lita på den lokala gummisnubben då? De tillhör Däckteam-kedjan och har väl en hyfsad omsättning på däck och bra övrig utrustning (jag har dock inte sett hjulinställningsprylarna).

Det verkade hyfsat lätt att få tid.

mvh Mats N

Manor
            Deltagare

..vilka hjulvinklar gäller för mig.Jag har aldrig gjort någon hjulinställning, och har alltid varit nöjd med väghållningen och däckslitaget (alltså ett jämnt slitage). Jag kör inte bana, utan mestadels motorväg. Jag vill inte att bilen ska spåra och kännas orolig, men inte heller äta däck på in- eller utsidan.Vilka hjulvinklar gäller då för mig?

De som står i instruktionsboken bör väl funka om man inte vill ha något ”hårigare” än std?

I min instruktionsbok så står det:
              Toe Fram 0 +/-1mm
              Toe Bak 0 +/-1mm

Camber Fram -0grader 25′
              Camber Bak -1grad 10′

Är camberrekommendationen ungefär en halv grad (som väl är 30′), och om lite toe in önskas…är det då ett minusvärde (typ -1mm)?

mvh Mats N

Manor
              Deltagare

I min instruktionsbok så står det:
                Toe Fram 0 +/-1mm
                Toe Bak 0 +/-1mm
                Camber Fram -0grader 25′
                Camber Bak -1grad 10′

Jag körde på ovanstående grundvärden under hjulinställningen idag.

mvh Mats N
                PS. Firman som låg snett över hjulinställningsfirman var Supramannen racing…RESPEKT :).

Manor
                Deltagare

vart det bra mats ?

Jag har bara tagit en kort provtur och det kändes ok. Det var ganska bra beläggning på min provsträcka, så man måste väl testa på lite sämre vägar också innan man kan säga något bestämt.

mvh Mats N

jenza
                  Deltagare

vart det bra mats ?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.