Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    killer
    Deltagare

Tjena

Ska lämna in bilen på hjulinställning till veckan och tänkte höra om ni har nå tips på vilka vinklar jag ska köra med.

Tror att jag har koll på prodrive vinklarna, max camber fram och 1mm toe-in fram och bak.

Å med max camber, visst menas det max negativ camber?

Är det bra eller rekomenderar ni nått annat?

killer
      Deltagare

Kan det här vara nått?

Whiteline Recommendation – Touring

Front toe Zero
        Front camber -1.0 degrees
        Rear toe 1mm toe-out per side

simo
        Deltagare

Gör en sökning på Prodrivevinklar så kommer du att se mycket tankar o ideer om hur det ska vara.

Själv kör jag med toe out fram för att få bättre instyrning.
          Fördel/nackdel är att bilen blir nervös vid inbromsning, inte alla som är kompis med detta

/U

Mats
          Deltagare

Jag kör också med liite toe out fram, för att som simo säger få bättre instyrning. Tycker inte den blivit så nervös.

Om man ställer toe out bak så kan ni få en mycket (o)rolig bil på vintern. Det kommer gå brett direkt när det gasas lite. Många gillar ju detta, men var beredd på det.

Mats GBG
            Type R ’99

killer
            Deltagare

Ok, tackar för tipsen

b20mannen
              Deltagare

Mitt (generella) tips är:

Fram:
                Toe 0 mm
                Camber 3-5 grader negativt.

Bak:
                Toe 1 mm in
                Camber 3-5 grader negativt.

Mycket negativ camber fram (>5) i kombination med toe-out ger kraftigt däckslitage och klart nervös styrning. Men fantastiska styregenskaper.

Ökad negativ camber bör kompenseras med toe-in för att minska på däckslitaget.

På vintern kör man med toe-in, eller nollat. Annars blir bilen helt livsfarlig.

Camber hänger mycket ihop med hur stabila stommar man har på däcken. Exempelvis Yokohama R-däck kräver lite mer negativ camber för att bli optimalt.

Tänk också på att om du har mycket downforce av en vinge på bakluckan så ska du minska på den negativa cambern nån eller två grader jämfört med utan vinge.

killer
                Deltagare

Då min bil har orginal dämpare så tror jag inte det går att ställa så mycket camber fram och bak har jag fått för mig att det inte går att justera alls.

b20mannen
                  Deltagare

Jodå. Det går att justera camber både fram och bak även med originalbenen. Men kanske inte så mycket direkt.

Jag kan ställa -9 grader om jag vill. Och det har hänt. :+

SecretAgentMan
                    Deltagare

Nåja…bak kan man ”ställa” med glappet vid bultarna på spindeln, men det är inte överdrivet exakt. 😀

/J

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.