SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hjulvinklar för en STi 05

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Lefty
    Deltagare

Tjo!

Ska in och göra en hjulinställning inom kort 🙂

Har sökt men inte hittat någon som har redovisat några vinklar för en STi, gärna lite annat än de som står i boken eller funkar de att köra på de som står i boken + lite mer minus camber bara?

Hur funkar de med ”prodrive-vinklarna” på en STi? De har väl utvärderats att de fungerar ypperligt på en GT. Någon som testat på en STi?

Janne248
      Deltagare

Jag kör med Jerrys vinklar på min STI 04. Tror det är max camber fram toe in = ??

Pedersen
        Deltagare

Prodrives rekomendationer för 05or med Prodrive fjädrar:

2.3 bar fram, 1.9 bar bak (RE070):
          Camber fram: min -0°54′ (-0.9°), max -1°15′ (1.25°)
          Toe in fram total: 0°03′ (0.05°)
          Toe in bak total: 0°03′ (0.05°)
          Thrust vinkel: 0°00′ (0.00°)

Whitelines rekomendationer:

Touring:
          Camber fram: -1.0°
          Toe in fram per sida: 0.0 mm
          Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mm

Sport:
          Camber fram: -1.5°
          Toe in fram per sida: 0.0 mm

Race:
          Camber fram: -2.0° – -3.0°
          Toe OUT fram per sida: 0.0 – 1.0 mm

Whiteline rekomenderar även en halv grad mindre (mindre negativ alltså) camber bak än fram men det är ju inte justerbar som standard…

Bli inte jätte ledsen om du inte lyckas få speciellt mycket camber fram, det är sämre justermån på 05orna än de tidigare modellerna. Prodrives max är nog ungefär vad som är realistiskt med standard pryttlar.

dragster
          Deltagare

Jag kör med Prodrive vinklar på min STi MY03.
            Tänkte prova med den sättningen efter att ha monterat Prodive fjädrarpå bilen.
            Har dock inte jämfört med annat än orginal sättningen på orginalfjädrar.:(
            Om man jämför det är det ju en väldans skillnad.
            Understyr mindre och känns inte lika vinglig när man kör lite inspirerat.:-)

dragster
            Deltagare

Måste även tillägga att jag tycker Prodrive har haft det seriösaste fjäder-kitet jag någonsin stött på.
              Ett litet häfte med färgbilder hur man ska gå till väga, rekomedations vinklar att ställa in bilen på samt vilket luftryck man bör ha.
              Och det ända fjäder-kitet jag känner till som man får med nya genomslags skydd till dämparna.

Ubbe
              Deltagare

Har hört mycket positivt om prodrivekittet och det kommer nog bli den första uppgraderingen för oss!

Ni som kör på detta, ungefär vad har ni fått betala för fjädrarna? Vad ska man räkna med att montering+hjulinställning går på?

//Ubbe

Pedersen
                Deltagare

Köpte direkt av Prodrive i England, betalade 234,48 pund (2005-09-08).
                  Monterade på egen hand och sen runt 500 för en hjulinställning.

Pedersen
                  Deltagare

Köpte direkt av Prodrive i England, betalade 234,48 pund (2005-09-08).
                    Monterade på egen hand och sen runt 500 för en hjulinställning.

dragster
                    Deltagare

Köpte mina också direkt från Prodrive, av Nick Wadeson.
                      Riktigt bra support och service. Fick hem dom på 2-3 dagar.
                      Var riktigt billigt också under £200 har jag för mig, hittar inte kvittot just nu. Montera gjorde jag också själv.:-)

dragster
                      Deltagare

Köpte mina också direkt från Prodrive, av Nick Wadeson.
                        Riktigt bra support och service. Fick hem dom på 2-3 dagar.
                        Var riktigt billigt också under £200 har jag för mig, hittar inte kvittot just nu. Montera gjorde jag också själv.:-)

Lefty
                        Deltagare

Lite sugen på att handla sådana fjädrar till nästa sommar 🙂

Lefty
                          Deltagare

Lite sugen på att handla sådana fjädrar till nästa sommar 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.