› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hjulvinklar för en STi 05
- Detta ämne har 11 svar, 1,459 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2006 kl. 14:28 #4854
Lefty
DeltagareTjo!
Ska in och göra en hjulinställning inom kort 🙂
Har sökt men inte hittat någon som har redovisat några vinklar för en STi, gärna lite annat än de som står i boken eller funkar de att köra på de som står i boken + lite mer minus camber bara?
Hur funkar de med ”prodrive-vinklarna” på en STi? De har väl utvärderats att de fungerar ypperligt på en GT. Någon som testat på en STi?
21 augusti, 2006 kl. 14:37 #68556Janne248
DeltagareJag kör med Jerrys vinklar på min STI 04. Tror det är max camber fram toe in = ??
21 augusti, 2006 kl. 15:42 #68563Pedersen
DeltagareProdrives rekomendationer för 05or med Prodrive fjädrar:
2.3 bar fram, 1.9 bar bak (RE070):
Camber fram: min -0°54′ (-0.9°), max -1°15′ (1.25°)
Toe in fram total: 0°03′ (0.05°)
Toe in bak total: 0°03′ (0.05°)
Thrust vinkel: 0°00′ (0.00°)Whitelines rekomendationer:
Touring:
Camber fram: -1.0°
Toe in fram per sida: 0.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmSport:
Camber fram: -1.5°
Toe in fram per sida: 0.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmRace:
Camber fram: -2.0° – -3.0°
Toe OUT fram per sida: 0.0 – 1.0 mm
Toe in bak per sida: 0.0 – 1.0 mmWhiteline rekomenderar även en halv grad mindre (mindre negativ alltså) camber bak än fram men det är ju inte justerbar som standard…
Bli inte jätte ledsen om du inte lyckas få speciellt mycket camber fram, det är sämre justermån på 05orna än de tidigare modellerna. Prodrives max är nog ungefär vad som är realistiskt med standard pryttlar.
22 augusti, 2006 kl. 20:48 #68559dragster
DeltagareJag kör med Prodrive vinklar på min STi MY03.
Tänkte prova med den sättningen efter att ha monterat Prodive fjädrarpå bilen.
Har dock inte jämfört med annat än orginal sättningen på orginalfjädrar.:(
Om man jämför det är det ju en väldans skillnad.
Understyr mindre och känns inte lika vinglig när man kör lite inspirerat.:-)22 augusti, 2006 kl. 20:55 #68560dragster
DeltagareMåste även tillägga att jag tycker Prodrive har haft det seriösaste fjäder-kitet jag någonsin stött på.
Ett litet häfte med färgbilder hur man ska gå till väga, rekomedations vinklar att ställa in bilen på samt vilket luftryck man bör ha.
Och det ända fjäder-kitet jag känner till som man får med nya genomslags skydd till dämparna.25 augusti, 2006 kl. 13:37 #68566Ubbe
DeltagareHar hört mycket positivt om prodrivekittet och det kommer nog bli den första uppgraderingen för oss!
Ni som kör på detta, ungefär vad har ni fått betala för fjädrarna? Vad ska man räkna med att montering+hjulinställning går på?
//Ubbe
25 augusti, 2006 kl. 13:51 #68564Pedersen
DeltagareKöpte direkt av Prodrive i England, betalade 234,48 pund (2005-09-08).
Monterade på egen hand och sen runt 500 för en hjulinställning.25 augusti, 2006 kl. 13:51 #68565Pedersen
DeltagareKöpte direkt av Prodrive i England, betalade 234,48 pund (2005-09-08).
Monterade på egen hand och sen runt 500 för en hjulinställning.25 augusti, 2006 kl. 15:04 #68561dragster
DeltagareKöpte mina också direkt från Prodrive, av Nick Wadeson.
Riktigt bra support och service. Fick hem dom på 2-3 dagar.
Var riktigt billigt också under £200 har jag för mig, hittar inte kvittot just nu. Montera gjorde jag också själv.:-)25 augusti, 2006 kl. 15:04 #68562dragster
DeltagareKöpte mina också direkt från Prodrive, av Nick Wadeson.
Riktigt bra support och service. Fick hem dom på 2-3 dagar.
Var riktigt billigt också under £200 har jag för mig, hittar inte kvittot just nu. Montera gjorde jag också själv.:-)25 augusti, 2006 kl. 15:09 #68557Lefty
DeltagareLite sugen på att handla sådana fjädrar till nästa sommar 🙂
25 augusti, 2006 kl. 15:09 #68558Lefty
DeltagareLite sugen på att handla sådana fjädrar till nästa sommar 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.