› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hjulvinklar med R-däck Toyo RA-1 ?
- Detta ämne har 21 svar, 1,434 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av
Subbarist.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2004 kl. 19:13 #5324
Mickef
DeltagareNu har jag bestämt mig för Toyo RA-1 2054017.
Har läst att R-däck ”behöver” mer camber än vanliga däck för att verkligen komma till sin rätt. Kör idag med ”prodrive”-vinklar men tycker fortfarande det understyr för mycket(med de gamla P7000).
Vad ska jag ha för vinklar med RA-1:orna ?Micke
12 september, 2004 kl. 12:25 #71907ExOrdis
DeltagareKör samma vinklar, det funkar bäst så.
Laborera sedan med däckstrycket och körstilen så ska du se…Understyr???? Jag förstår ingenting, eller vad säger Grimlock? 😀
13 september, 2004 kl. 09:15 #71911Subbarist
DeltagareMycket bra däcksval 😉 😀
13 september, 2004 kl. 10:12 #71914griml0ck
Deltagare>Understyr???? Jag förstår ingenting, eller vad säger Grimlock?
>:DHehe 😀 Ne precis som kjella säger så kan man lära bort sig understyrningen i bilen. Att labba med däcktrycket hjälper en del oxo. Började köra superstagen med 2.5 fram 2.4 bak (varm tryck). Provade sedan 2.5 fram 2.6 bak. Men då blev de alldeles för överstyrt, gick brett som tusan. Vilket är väldigt kul 😉 men det gick inge fortare. Förlorade en hel sekund mot reporna innan. Så jag ändrade till 2.5 fram 2.5 bak, då gjorde bilen precis som jag ville. Men allt sån där med däcktryck är väldigt inviduellt. Vill du bara bli av med understyrningen så prova o köra med högre tryck i bak däcken (ca 0,1-0,2 mer i bak) o öva på o ta kurvorna med lite has på rumpan. Försök ta med dig fart in i kurvan istället för o ligga på full gas. Fullgas på 2:an = understyrning om de svänger mycket. Så vida man inte flyttat vikten innan kurvan då blire ställ o hjulspinn o däckrök 😛
Lägga i 3:an o hålla en 80-100 km/h (beror på hur mycket du ska svänga), så ska du se de inte understyr längre. Skandinavian flick funkar rätt bra oxo, då haru redan svängt me bilen innan du ens har passerat konen. Och så ska man alltid svänga lite förre man egentligen tänkte svänga då gåre oftast lättare.
Testa icke detta i trafiken! Flygfält o konbane träffar rekommenderas! Övning ger färdighet 🙂
13 september, 2004 kl. 11:47 #71920nisse
DeltagareScandinavian flick?
13 september, 2004 kl. 11:53 #71915griml0ck
DeltagareJa, du drar fort till i ratten dit du ska svänga redan innan apex. Så när bilen är i halva kurvan har du redan svängt allt du behöver svänga. Bilen pekar redan dit du ska så de är bara o hålla fullgas då.
Fast bilen är ju som sagt understyrt i grund o botten men de går o träna sig förbi det. Vill man ha en överstyrd bil kan man ju alltid handla bmw annars 😉 Cusco diffar ska väl göra bilen mer överstyrt oxo va jag förstått. Men dom kostar ju $$$ ;(
13 september, 2004 kl. 12:05 #71906Strat
DeltagareScandinavian flick är väl ändå ett förställ? Dvs 4-hjulssläpp åt fel håll och returen in i kurvan 😉
13 september, 2004 kl. 13:10 #71916griml0ck
Deltagarehmm, inte som jag har fattat det :o. Ordis får nog klara upp de hära 😉
13 september, 2004 kl. 13:23 #71903SecretAgentMan
DeltagareJag håller lite på Claes här, men det behöver inte vara fyrhjulssläpp, det räcker med att bakdäcken kasar lite.
Men teorin är i alla fall ett knyck med förställ åt fel håll, och att kurvan tas på returen.
/J
13 september, 2004 kl. 13:39 #71917griml0ck
DeltagareJag har som för mig de bara var ”knycket” 🙂 Nåväl, den metoden funkar oxo va den nu heter.. men man behöver inte förställa nått då 😉 En väldigt kort o snabb ratt rörelse.
13 september, 2004 kl. 15:05 #71921nisse
Deltagarekungar, ni som verkar ha koll på detta efter helgens bravader(någon får gärna pm:a mig lite tider)!!! jag ska göra hjulinställning om en vecka och är lite lur på 1mm toe out i bakvagn(max camber och 1mm toe in fram). vad tror ni om det?
13 september, 2004 kl. 15:35 #71908ExOrdis
DeltagareBilen blir väldigt instabil, men kommer runt snabbare
i tighta långsamma kurvor. Typ 180 vändningen i SS.
Inget för allmän väg enligt min mening.Skandinavian flick är inget annat än en provocerad sväng i ”fel” riktning så att man bedömer/känner att returrörelsens maxgrepp ligger mitt i apex dit man egentligen ska, oavsett sladd eller ej. Detta kräver mycket träning och med fördel på kantstensfria ytor. Jag försökte få till det i ”slutporten” 90 vänster vid några tillfällen utan att lyckas något vidare. Klart klurig slinga den där SS.
Var det några fler än jag som testade att vända 180 grader åt höger istället?
>kungar, ni som verkar ha koll på detta efter helgens
>bravader(någon får gärna pm:a mig lite tider)!!! jag ska göra
>hjulinställning om en vecka och är lite lur på 1mm toe out i
>bakvagn(max camber och 1mm toe in fram). vad tror ni om det?13 september, 2004 kl. 15:50 #71918griml0ck
DeltagareJag provade me handbromsen på Lunda så jag for helt i sidleds genom sista porten men ja körde nog för sakta för de blev mer som en parking :+ Jag höll stumpt på gasen men den orkade inte spinna hjulen så de sakta ner en hel del sedan kom jag frammåt till slut 😀
13 september, 2004 kl. 16:18 #71919griml0ck
Deltagare>kungar, ni som verkar ha koll på detta efter helgens
>bravader(någon får gärna pm:a mig lite tider)!!! jag ska göra
>hjulinställning om en vecka och är lite lur på 1mm toe out i
>bakvagn(max camber och 1mm toe in fram). vad tror ni om det?Jag kör max minus camber och 0 toe fram o bak. 3 tider finns på:
http://rejsa.nu/superstage/index.asp?Bil=impreza&Gullabo=0&Sort_order=SSImponerande hur fort de gick för ulrik o jerry me original effekten
😛 😉 😀13 september, 2004 kl. 16:21 #71904SecretAgentMan
DeltagareMan kunde ju inte lämna fälten blanka – såhär i efterhand kanske ett mellanslag kunnat fungera – Thomé har ett PM angående saken.
Det blev de siffrorna efter lite överläggande med K&N idag. 😀
/J – gissar inte gärna officiellt på effekt och vrid
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.