SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hjulvinklar med R-däck Toyo RA-1 ?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Vad gäller vinklar – jag kör med 1 mm toe-in fram och bak, max camber fram (1,5-2 grader beroende på höjd, fjäderben etc), aka ”Prodrivevinklarna”.
      För mig fungerar det mycket bra, och ger en stabil lätt* överstyrd gång vid gassläpp, speciellt med rdäck.

Som det redan sagts, däcktryck gör mer skillnad än man tror, börja med det, det kostar som bekant inget att labba med.

/J

* Ruskigt överstyrt innan bakdäcken kommer upp i temp.

simo
      Deltagare

Själv så kör jag med ”min” camber fram (ca 2.5 grader) 😀
        Inget att rekomendera till vardags, men det funkar väldigt bra på bana 🙂

Mickef
        Deltagare

Ha, ha ja det var ju många bra tips !

Jag kanske bara ska lägga på R-däck fram, så blir jag ju av med understyrningen så fort jag fått upp tempen ordentligt i bakdäcken.;-)

Tack Jerry, det var väl ett tips som var användbart.

Speciellt vill jag tacka alla för tipsen om att träna mer. Jag brukar ligga på en sådär 15 mils bankörning på våra banträffar plus lite körning på Sviestad ibland.

Seriöst tycker jag det enda problemet med Imprezan är att den är trög i turn-in och visst går det att fixa med vänsterbroms eller en liten retursladd, men det blir ju oftast lite för mycket och då tappar man fart. Även efter apex när jag går på gas börjar den oftast glida på framhjulen först, oootroligt irriterande.

Micke

ExOrdis
          Deltagare

Testa med annat lufttryck bak, som Johan skriver så ska du se.

Subbarist
            Deltagare

>Jag kanske bara ska lägga på R-däck fram, så blir jag ju av
              >med understyrningen så fort jag fått upp tempen ordentligt i
              >bakdäcken.;-)

Om du vill skjuta din drivlina så är det bara att köra på… AWD mår INTE bra av olika däckstommar på bilen, sen vet jag inte om du skrev det som ett skämt, men om du menar allvar så säger jag bara: GLÖM DET GRABBEN!

Mickef
              Deltagare

Ja, det var ett skämt.

Testar 0,2 högre tryck bak då.
                Hur lågt i tryck funkar bra med Toyo RA-1 ? 2.0 ?

Micke

Subbarist
                Deltagare

Om det är en Gt vi snackar om så rekomenderar TOYO 2,0 vid torrt väglag och 2,1 vid blött och på wrx och sti´n så är det 2,1 eller 2,2 vid regn. Men som sagt det där med däcksdryck är väldigt individuellt.
                  Så det är ju bara att pröva dig fram.

/Risto

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.