SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor HKS avgas och passform på GDB

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    GDB2003
    Deltagare

Hej,
      Får hem ett ”HKS Silent Hi-Power” imorgon. Artikelnumret är ”31019-AF023” och listas hos JRM som passande WRX Sti mellan år 2001 och 2004 (min är 2003). På eBay UK säger man dock att ett extra rör / del måste inhandlas om systemet skall passa en icke-Japansk bil. Har även sett att vissa forummedlemmar behövt svetsa avgas alt. dp för att kunna installera. Fick inget 100% svar från JRM om det skulle passa rakt av heller…

Så: Är det ngn som vet om detta system passar till en orginal 2003 WRX Sti (GDB)?

Vill helst inte få några överaskningar i göd-det-själv hallen i helgen.

Tack så mycket!

lurius
      Deltagare

Köpte ett Ebay 3″ Cat-back till min STi-03 Prodrive och det passade helt bolt on på downpipen. Skulle inte tro att det är det är någon skillnad med HKS systemet.

Tänk på att bultarna som systemet sitter fast i brukar sitta så inåt helvete så förbered dig med stora rörtången 🙂

Där har du en lista på

http://www.hkseurope.com/exhaust/apps/subaru.htm

GDB2003
        Deltagare

Tänk på att bultarna som systemet sitter fast i brukar sitta så inåt helvete så förbered dig med stora rörtången 🙂

Jodå, jag har bytt avgas förr så jag har en ide om hur jobbigt det kan bli utan luftverktyg.

Där har du en lista på

http://www.hkseurope.com/exhaust/apps/subaru.htm

På sidan du länkar till (längst ned):

”*PLEASE NOTE THAT THE ABOVE FITMENTS ARE FOR JAPANESE SPECIFICATION VEHICLES. EUROPEAN OR UK SPECIFICATION VEHICLES MAY NOT BE COMPATIBLE WITH THE ABOVE PARTS. PLEASE CONTACT YOUR LOCAL DEALER FOR INFORMATION.”

lurius
          Deltagare

IMPREZA GDB EJ20(TURBO) 00/10-04/05 HP silent Hi-Power TYPE-S 31019-AF023

Vet inte om jag är ute och cyklar men model code GDB och Part number 31019-AF023 verkar stämma.

GDB2003
            Deltagare

IMPREZA GDB EJ20(TURBO) 00/10-04/05 HP silent Hi-Power TYPE-S 31019-AF023

Vet inte om jag är ute och cyklar men model code GDB och Part number 31019-AF023 verkar stämma.

Jovisst, men för en Japansk bil. Frågan kvarstår: passar den en Europeisk bil utan anpassning.

Descooby
              Deltagare

Har HKS Silent Hi-Power mot ett helix downpipe, och det sitter fint, inte sett några xtra rör. sti 03 sv såld

GDB2003
                Deltagare

Har HKS Silent Hi-Power mot ett helix downpipe, och det sitter fint, inte sett några xtra rör. sti 03 sv såld

Okej, tack.

GDB2003
                  Deltagare

Försökte idag att installera avgassystemet men det passar inte. Tror det är för kort etersom orginal midpipe sitter kvar. Bild nedan:

TypeR
                    Deltagare

Normally you would change the centre section as well Doc most after market systems have a different size centre section 😉

GDB2003
                      Deltagare

Normally you would change the centre section as well Doc most after market systems have a different size centre section 😉

Sorry but a misunderstanding (my bad). It seems the HKS catback, built for the JP spec Sti, is too long on a EU spec car. Its not the mid pipe as I put it, and I found a UK site stating the HKS ”33006-DF001” link pipe would be required. I googled this and its just the SKU for the HKS downpipe. I figure then that what I need is an aftermarket dp and I should be good again. Assuming the HKS downpipe is as long and short as any other downpipe…

Thanks for the help!

GDB2003
                        Deltagare

According to HKS the only do to fit is the HKS old mild steel one which isn’t even 3″. I will have to cut the dp or exhaust if I want to use anything else. That sucks.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.