SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Höga avgastvärden med Ecu Tek 2.2GT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Splatter
    Deltagare

Tjena!

For in och besiktade min Impreza GT för ett tag sen men det gick inge vidare… Sitter som sagt Ecu Tek 2.2GT på den och vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att komma igenom besiktningen med det, men så var inte fallet för mig. Lambda värdet var bra men alla andra värden var ungefär dubbelt så höga än tillåtet.

Förra ägaren brukade byta avgassystem innan besiktningen men jag testade att köra in den som den var. Har originalsystemet också men det är rostigt och jävligt. Kan det ha nånting med det att göra eller har ni nån annan idé? Kan tillägga att motorn totalrenoverades för några månader sen om det har nån betydelse.

Tack på förhand: Jonas

Gilarski
      Deltagare

Sitter i ungefär samma situation. Svaret på din fråga kan tyvärr inte göras kort:

Låt oss utgå från att luftmängdsmätare & lambdasond fungerar.

Mängden luft som motorn drar in under en förbränningcykel är mer eller mindre konstant när man kör utan ladd. Detta är en sanning med modifikation då det beror på spjällets position givetivs. 🙂

Varje cylinder fylls med en halv liter luft, för att få en stochumetriskt förbränning (Lambda 1) tillförs en viss mängs bränsle (kvoten är 1 del bränsle och 14,7 delar luft). Du har ju ungefär Lambda 1 så då har du en balanserad luft/bränslemix.

Lite beroende på hur motorstyr hanterar informationen från Lambda och luftmängdsmätaren så kan följande inträffa.

Om du har en läcka på grenröret, uppipen eller precis efter turbon men innan lambdan, så kommer syre att sugas in, ja det sugs in eftersom gaserna inne i röret rör sig fortare och det bildas ett undertryck vid läckan. Så, detta syret sugs nu in och blandas upp med avgaserna i röret som därefter passerar Lambda sensorn. Sensorn mäter nu avgaserna + det tillsatta syret, så den säger till motorstyr att bilen går snålt, varpå motorstyr pytsar in mer bränsle för att upprätthålla en stochmetrisk mix. Detta extra bränsle kommer inte förbrukas eftrsom mängden syre i cylindern inte ökat (var ju konstant), varpå du får en fet blandning -> allt bräsle kan inte förbrännas -> sämre avgasvärden. Åter igen, detta är lite avhängt på hur mycket motorstyr lyssnar på luftmängdsmätaren vid låg last (tomgång).

Alla motorer drar olja. En nyare Audi får dra 1 liter per 100 mil. Vart tar då denna olja vägen, om den inte läcker ut under bilen, den förbränns eller åker ut genom avgas systemet förståss. En viss del far in via vevhusventialtionen, in genom spjället och ned i förbränningsrummet. Det är inte alls säkert denna olja förbränns, olja är mer svårantändligt än bensin. Denna olja far ut med avgaserna och förenar dina värden.

VIKTIGT: Det är främst HC som sticker om du får in olja under eller efter förbränningsfasen. Tips: Se över vevhusventilationen.

sJälvklart kan du har mer alvarliga problem som medför att olja kommer in i förbränningsrummet men utgå inte från det värsta 😉

Om du har dåligt bränsle så kan du få problem med att man inte kan förbränna allt, varpå en mängd oförbrända restprodukter kommer ut i avgasröret. Detta bör dock påverka Lambda till stor del som då skall kompensera till viss del men det kan nog bli lite konstiga effekter här. Problemet med gammlat bränsle bör dock inte vara lika stort på bensin som på Diesel.

Om du kör med kalla stift så kan detta påverka temperaturen under förbränningen varpå du får en sämre förbränning. Även detta bör dock Lambda till stor del kunna reglera.

Om du inte har bytt olja nyligen kan detta påverka smörjningen, jag vågar dock inte gå i god för detta men vissa menar på att bränslet diffunderar ut i oljan och gör att oljan blir mer lättflyktig och då kan påverka avgasvärdena.

En väl fungerande katalysator reducerar CO och HC med 90-95% -> om du har HC 200 utan cat så bör du hamna på ~20 med en fullt fungerande kat.

Kvarnis
        Deltagare

Byt till org.system problem solved 😀

Så vida du inte hade lambda under 1.0 dvs, då är antaligen sonden paj.

Splatter
          Deltagare

Tack för ett otroligt bra svar Gilarski!
            Men den kommer nog inte besiktas om ändå… Växellådan pajjade idag när jag for till jobbet, en månad efter förra renoveringen. Jag blir helt jävla tokig på den här bilen nu! Har kostat på den 82 000 på enbart renoveringar sen jag köpte den i April förra året. Köpte bilen för 81 000… Bra affär?

Nya vinterdäck, sommardäck, bromskivor + belägg fram, totalrenovering av motor, en original koppling, en steg 1 koppling och nu är jag inne på andra växellådan.

Nu kommer jag nog plocka ur allt av värde och sälja den i delar. Orkar verkligen inte se aset igen och jag vill inte att nån annan ska behöva laga bilen lika mycket som jag gjort så det är nog bäst så. Plus att jag kan ta ut alla mina aggressioner på det som blir kvar av den!

Första och sista trimmade bilen. Nu blir det en gammal ORIGINAL S4!

Kvarnis
            Deltagare

Ett av problem med trimmade bilar är just hur själva jobbet gjorts tyvärr…

Jag har kört trimmade subarus i 10år, har rasat en gammal legacy som hade ett chip vissade det sig,
              1 låda ha rykt. men jag har väl haft lite koll på vad jag har sysslat med.
              En 2.5l maskin sägs ju tom hålla bättre om dom är mappade vs. orginal.

Gilarski
              Deltagare

Ajjajj, trist med lådras. 🙁

Alltså, om du känner för att åka Audi så ska du ju köpa en, en polare hade en S4 och den är mer komplett & har lite bättre komfort. Subban erbjuder andra kvaliteer, som jag personligen föredrar 😉

Om du har en nybyggd motor, torde vara mer pulver än en orginal. GT lådan fixar effekter strax över 300 på veven skulle jag tro, så är det nog i tuffaste laget i så fall.

Fixa en beggad GT låda för 10 loppor och sälj bilen, du får mer för den än om du kränger den i delar. 🙂

matte555
                Deltagare

tråkigt med problem… 🙁

Säljer du bilen i delar så köper jag gärna din styrbox med ecutek om den är till en -99 el -00 😀

Splatter
                  Deltagare

Vill inte sälja den med en originallåda, då kommer den bara rasa för nästa ägare också och jag vill inte lura på folk nå skit. Plus att dom lär skita inälvorna ur sig och dra iväg i 300 om jag berättar allt som har hänt med bilen. Men har kommit på nya idéer nu 🙂

Ställde av Imprezan idag för jag har inte råd att laga den längre. Då får jag tillbaka lite skattepengar och försäkringspengar som jag kan köpa en billig bil för.

Ska köpa en polares Bmw 325 92:a imorgon för 10 000. Lära mig skruva ordentligt och fixa till det lilla som är dåligt på den och sälja den för en hyffsad slant. Sen spara ihop till en STI-låda till Imprezan och försöka laga den själv. Om alla pajasmekaniker som jag har träffat nu kan laga bilar så ska nog jag kunna göra det också bara jag ger mig fan på det.

Känner tammefan varenda mekaniker i Sverige nu känns det som, så jag lär ju kunna få ett och annat råd och på internet kan man få svar på det mesta. Tänkte även fråga folk om jag får jobba lite gratis till dom så jag lär mig nåt. Ska vara med och lyfta ur en motor imorgon. Går inte att ha leksaker om man inte kan skruva, har jag lärt mig den hårda vägen. Och jag kan ju inte svika Imprezan <3

matte555
                    Deltagare

joo skruva isär han och sälj trimdelarna billigt till mig sen går du loss med yxan på det som blir över 😀

Kvarnis
                      Deltagare

Det är inte så svårt att skruva subabru.

Man lär sig emd tiden, men ett gäng manualler och gott om tid + div verktyg klara det det flesta att byta delar.

Det är om man ska renovera lådor och motoorer det blir lite kinkigare.

Varken jag eller Jerry som och kan ett och annat om dessa bilar är mekaniker, vi hadde dock ett hyfsat intresse så vi lärde oss ett och annat under årest lopp.

volvosnubbe
                        Deltagare

Tack för ett otroligt bra svar Gilarski!
                          Men den kommer nog inte besiktas om ändå… Växellådan pajjade idag när jag for till jobbet, en månad efter förra renoveringen. Jag blir helt jävla tokig på den här bilen nu! Har kostat på den 82 000 på enbart renoveringar sen jag köpte den i April förra året. Köpte bilen för 81 000… Bra affär?

Nya vinterdäck, sommardäck, bromskivor + belägg fram, totalrenovering av motor, en original koppling, en steg 1 koppling och nu är jag inne på andra växellådan.

Nu kommer jag nog plocka ur allt av värde och sälja den i delar. Orkar verkligen inte se aset igen och jag vill inte att nån annan ska behöva laga bilen lika mycket som jag gjort så det är nog bäst så. Plus att jag kan ta ut alla mina aggressioner på det som blir kvar av den!

Första och sista trimmade bilen. Nu blir det en gammal ORIGINAL S4!

82papp?! vafan har du guld i motorn eller ?
                          GTns lådor e skit dock höll mig gt låda när jag hade gt.
                          Allt beror ju på hur man sköter dem. dock börjar gt bli gamla till åren nu.
                          Att lite tuffare koppling rasar lådor på gt e ju standard.
                          Du skulle köp 6pet sti grejer från början istället för o renovera. Hade varit billigare i slutändan och hållbarare.
                          Eller bara 5pet sti låda+ bakaxel. Håller för något mer.
                          Angående motorn, pyst? spikat sönder ? vevlagerras?

Splatter
                          Deltagare

Har ändrat mig igen. Ska spara ihop till en Sti-låda istället och fixa upp den till pedantskick. Har köpt tvättgrejer för 1000:- och rivit ur all inredning utom stolarna. Sen ska det köpas MASSA nya grejer till den. 1200 väger den nu med halvtank 😉 Går som ett skållat troll!

Gilarski
                            Deltagare

Har ändrat mig igen. Ska spara ihop till en Sti-låda istället och fixa upp den till pedantskick. Har köpt tvättgrejer för 1000:- och rivit ur all inredning utom stolarna. Sen ska det köpas MASSA nya grejer till den. 1200 väger den nu med halvtank 😉 Går som ett skållat troll!

Lite OT: Damn, 1200 kg! Min Type R vägde 1300 när SBP vägde så jag siktar på att få ned den till 1200, då skall det på glasfiberdörrar samt alla rutor utom vindrutan bytas om Lexan, AC åker ut + ’all’ inredning ska ut & in åker en Sparco Evo/Corsa stol :rolleyes: Jag har ej ABS samt aluhuv, så hur fasiken har du lyckats få ned den till 1200? Jag vill också ! 🙂

Splatter
                              Deltagare

Slet ut det mesta jag såg, har bara förarstolen kvar 😉 Finns några kilo till att ta bort men det blir senare projekt, men förarstol ska in igen så det lär bli +/-noll. Vill ha en ny växellåda först och främst.

Kan bli lite klurigt med besiktningen bara 😛 Men men, det går nog att lösa.

abacus
                                Deltagare

lite bilder hade alltid kryddat upp tråden, som nu verkar gå över till en projekt tråd 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.