SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Höga CO och HC värden!!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    anden__z
    Deltagare

Var o besiktade pärlan idag men fick nerslag på för dåliga värden på HC och CO . HC-värdet var 115 ( 100 ) och CO-värdet var 0,7 (0,5).
      CO 2500 varv var 0,6 ( 0,3) Gränserna är inom parantes. Lambda värdet var ok , låg på 1.0.
      Vad kan detta bero på ? Katalysatorn dålig? luftmängdmätaren? Dåliga ventilpackningar? Lambda? Har ett 3-tums avgassystem från turbon med en racekatt .Även uppipe och grenrör är bytt till grövre grejer nvidia . Det som är gjort annars är att jag har en öppen dump , kör med orginalfilter , vet dock ej om bilen är chipad.
      Nån som har nån ide på vad det kan vara o tillvägagångsätt för att hitta felet? Ska jag testa med E85 och V-power och chansa på att det blir bättre värden ?
      Tackar på förhand Andreas.

Twinturbo
      Deltagare

Varmkör bilen ORDENTLIGT nästa gång du åker in så klarar det sig säkert. Är antagligen din racekatt som ställer till det (speciellt om den har några år på nacken) 😉

anden__z
        Deltagare

Fick åka en extrasväng med bilen när besiktningsmannen såg att värdena var lite dålig , piskade på den rejält ett par minuter , men det hjälpte inte , ytterst lite.

anden__z
          Deltagare

Avgassystemet är av märket BPM , vet ej hur många år det har på nacken , men minst 4 iaf.

anden__z
            Deltagare

Inga ideer?

MDE
              Deltagare

byt till org kat så borde de ordna sej, det skulle jag pröva iallafall.

/MDE

anden__z
                Deltagare

Lite svårt att få dit den när varken orginalavgassystem eller katt finns kvar=) , men annars skulle det funka=) . Funderar på att testa med en universalkatt 3 tums . Finns från 1750kr . Nått att testa?
                  Göra en adapter emellan

volvosnubbe
                  Deltagare

ja bes utan katt!
                    du får tanka i etanol då funkar de! ju mer desto bättre men bilen kommer gå skit dock 🙁
                    men eftersom de verkade vara så lite kan du testa halv tank.. ja körde me nästan bara etanol .. fick co 0 hc 100

anden__z
                    Deltagare

Ne utan katt lär det ju inte funka så bra=) , tänkte åka o tanka 98oktan , har snålat med 95 ett tag=) , och blanda det med e85 , hur mycket e85 kan jag ha i utan att det blir motorstörningar?

anden__z
                      Deltagare

Ingen som testat o blanda i e85 för att få ner avgasvärdena?

simo
                        Deltagare

Köp en katt istället alt byt till ett orginal system.

/U – som inte tror på patchlösningar

volvosnubbe
                          Deltagare

Ingen som testat o blanda i e85 för att få ner avgasvärdena?

Jo ja sa just att ja gjorde det !
                            MEN ja hade 12lit etanol och cikus 5-6lit soppa
                            Dock så tändes chek engine efter ett bra tag men de va bara o radera. Men eftesom ja hade bra mkt högre värden än du hade på vanligt bränsle så räcker de med att du kanske tar i 50/50 blandning eller ngt högre 😀
                            Hoppas de går bra för dig !
                            OBS innan du bes i tankar i etanol piska bilen så katten blir riktigt varm 😉

anden__z
                            Deltagare

Var o tankade E85 idag , hade 12 liter vanlig bensin i tanken och hade i 6 liter etanol , 30% . Körde hårt med bilen 30 min sen åkte jag o provade värdena utanför besiktningen , CO var på 0,0 och HC på 45 . Svängde runt hörnet på besiktningen o tog en drivein tid direkt . Värdena var sämre när jag kom in o gjorde provet , sa åt besiktningsmannen att gasa ur den rejält en sväng , han flinade o gjorde som jag sa=) . Värdena skönk o jag kom igenom , otroligt hur känslig sportkatten verkar vara på bilen , måste köra stenhårt med bilen precis innan annars verkar det som om den inte funkar .
                              Tack för hjälpen med förslag , slipper man oroa sig för kattbyte den här vintern iaf=)

volvosnubbe
                              Deltagare

Var o tankade E85 idag , hade 12 liter vanlig bensin i tanken och hade i 6 liter etanol , 30% . Körde hårt med bilen 30 min sen åkte jag o provade värdena utanför besiktningen , CO var på 0,0 och HC på 45 . Svängde runt hörnet på besiktningen o tog en drivein tid direkt . Värdena var sämre när jag kom in o gjorde provet , sa åt besiktningsmannen att gasa ur den rejält en sväng , han flinade o gjorde som jag sa=) . Värdena skönk o jag kom igenom , otroligt hur känslig sportkatten verkar vara på bilen , måste köra stenhårt med bilen precis innan annars verkar det som om den inte funkar .Tack för hjälpen med förslag , slipper man oroa sig för kattbyte den här vintern iaf=)

gött 😀 tänk mig som ingen katt har o kom igenom 😀 värdena stack iväg som f*n utan etanolen. Fick ha i så mkt så bilen gick skit o misstände:D
                                Men den kom igenom ! 😀 slapp köpa en katt o dessutom svetsa på eländet 😀

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.