› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Höga CO och HC värden!!
- Detta ämne har 13 svar, 1,149 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
volvosnubbe.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2006 kl. 19:01 #3569
anden__z
DeltagareVar o besiktade pärlan idag men fick nerslag på för dåliga värden på HC och CO . HC-värdet var 115 ( 100 ) och CO-värdet var 0,7 (0,5).
CO 2500 varv var 0,6 ( 0,3) Gränserna är inom parantes. Lambda värdet var ok , låg på 1.0.
Vad kan detta bero på ? Katalysatorn dålig? luftmängdmätaren? Dåliga ventilpackningar? Lambda? Har ett 3-tums avgassystem från turbon med en racekatt .Även uppipe och grenrör är bytt till grövre grejer nvidia . Det som är gjort annars är att jag har en öppen dump , kör med orginalfilter , vet dock ej om bilen är chipad.
Nån som har nån ide på vad det kan vara o tillvägagångsätt för att hitta felet? Ska jag testa med E85 och V-power och chansa på att det blir bättre värden ?
Tackar på förhand Andreas.19 december, 2006 kl. 19:05 #59792Twinturbo
DeltagareVarmkör bilen ORDENTLIGT nästa gång du åker in så klarar det sig säkert. Är antagligen din racekatt som ställer till det (speciellt om den har några år på nacken) 😉
19 december, 2006 kl. 19:07 #59782anden__z
DeltagareFick åka en extrasväng med bilen när besiktningsmannen såg att värdena var lite dålig , piskade på den rejält ett par minuter , men det hjälpte inte , ytterst lite.
19 december, 2006 kl. 19:08 #59783anden__z
DeltagareAvgassystemet är av märket BPM , vet ej hur många år det har på nacken , men minst 4 iaf.
19 december, 2006 kl. 20:15 #59784anden__z
DeltagareInga ideer?
19 december, 2006 kl. 20:35 #59781MDE
Deltagarebyt till org kat så borde de ordna sej, det skulle jag pröva iallafall.
/MDE
19 december, 2006 kl. 20:54 #59785anden__z
DeltagareLite svårt att få dit den när varken orginalavgassystem eller katt finns kvar=) , men annars skulle det funka=) . Funderar på att testa med en universalkatt 3 tums . Finns från 1750kr . Nått att testa?
Göra en adapter emellan19 december, 2006 kl. 22:58 #59789volvosnubbe
Deltagareja bes utan katt!
du får tanka i etanol då funkar de! ju mer desto bättre men bilen kommer gå skit dock 🙁
men eftersom de verkade vara så lite kan du testa halv tank.. ja körde me nästan bara etanol .. fick co 0 hc 10019 december, 2006 kl. 23:50 #59786anden__z
DeltagareNe utan katt lär det ju inte funka så bra=) , tänkte åka o tanka 98oktan , har snålat med 95 ett tag=) , och blanda det med e85 , hur mycket e85 kan jag ha i utan att det blir motorstörningar?
20 december, 2006 kl. 15:17 #59787anden__z
DeltagareIngen som testat o blanda i e85 för att få ner avgasvärdena?
20 december, 2006 kl. 15:52 #59780simo
DeltagareKöp en katt istället alt byt till ett orginal system.
/U – som inte tror på patchlösningar
20 december, 2006 kl. 16:07 #59790volvosnubbe
DeltagareIngen som testat o blanda i e85 för att få ner avgasvärdena?
Jo ja sa just att ja gjorde det !
MEN ja hade 12lit etanol och cikus 5-6lit soppa
Dock så tändes chek engine efter ett bra tag men de va bara o radera. Men eftesom ja hade bra mkt högre värden än du hade på vanligt bränsle så räcker de med att du kanske tar i 50/50 blandning eller ngt högre 😀
Hoppas de går bra för dig !
OBS innan du bes i tankar i etanol piska bilen så katten blir riktigt varm 😉21 december, 2006 kl. 17:51 #59788anden__z
DeltagareVar o tankade E85 idag , hade 12 liter vanlig bensin i tanken och hade i 6 liter etanol , 30% . Körde hårt med bilen 30 min sen åkte jag o provade värdena utanför besiktningen , CO var på 0,0 och HC på 45 . Svängde runt hörnet på besiktningen o tog en drivein tid direkt . Värdena var sämre när jag kom in o gjorde provet , sa åt besiktningsmannen att gasa ur den rejält en sväng , han flinade o gjorde som jag sa=) . Värdena skönk o jag kom igenom , otroligt hur känslig sportkatten verkar vara på bilen , måste köra stenhårt med bilen precis innan annars verkar det som om den inte funkar .
Tack för hjälpen med förslag , slipper man oroa sig för kattbyte den här vintern iaf=)24 december, 2006 kl. 01:22 #59791volvosnubbe
DeltagareVar o tankade E85 idag , hade 12 liter vanlig bensin i tanken och hade i 6 liter etanol , 30% . Körde hårt med bilen 30 min sen åkte jag o provade värdena utanför besiktningen , CO var på 0,0 och HC på 45 . Svängde runt hörnet på besiktningen o tog en drivein tid direkt . Värdena var sämre när jag kom in o gjorde provet , sa åt besiktningsmannen att gasa ur den rejält en sväng , han flinade o gjorde som jag sa=) . Värdena skönk o jag kom igenom , otroligt hur känslig sportkatten verkar vara på bilen , måste köra stenhårt med bilen precis innan annars verkar det som om den inte funkar .Tack för hjälpen med förslag , slipper man oroa sig för kattbyte den här vintern iaf=)
gött 😀 tänk mig som ingen katt har o kom igenom 😀 värdena stack iväg som f*n utan etanolen. Fick ha i så mkt så bilen gick skit o misstände:D
Men den kom igenom ! 😀 slapp köpa en katt o dessutom svetsa på eländet 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.