SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Höga värden hos Bilprovningen!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    nossnoJ
    Deltagare

Hej alla.

Har idag varit hos Bilprovningen och CO. värdena och LAMBDA var för höga.

CO. Låg på 1,2 (0,5)
      LAMBDA låg på 1,24 (0,90-1,10)

Kan oxå säga att den är possumlink 3″ downpipe 225l pump i tanken.

Kan man sänka värdena på ett bra sätt?

pettsun
      Deltagare

När du har bytt avgassystem och downpipe så har du ju inga kattar. Bränn på en eftermarknadskatt eller släng på orginal system så ska du se att du får bra värden.

nossnoJ
        Deltagare

Katten sitter kvar.

Turbovin
          Deltagare

Låter som trasig lambdasond.

Antonol
            Deltagare

50/50 etanol i tanken gör susen

nossnoJ
              Deltagare

LAMBDAsonden kanske är lika bra att byta.

Vågar man slänga i etanol i tanken? Känns lite riskabelt?

Steewe
                Deltagare

LAMBDAsonden kanske är lika bra att byta.

Vågar man slänga i etanol i tanken? Känns lite riskabelt?

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90704 😉

nossnoJ
                  Deltagare
                    nossnoJ
                    Deltagare

Märker man på typ en lambda mätare att den sonden är kass?

Fricke.w
                      Deltagare

Märker man på typ en lambda mätare att den sonden är kass?

De är olika från gång till gång, samt bil om man märker nå stora skillnader,
                        själv hade jag dåligt på alla avgas värden sist jag besiktigade min caddy, bytte då givet vis lambda, samt körde standard hus kuren 😉 typ 5-10L bensin blandat med redline soppa system rengöring, som får stå på tomgång en bra stund allterna tivt en tur med väldigt försiktig gasning, sedan får bilen stå typ ett dygn, för de är när medlet står i soppa system samt spridare de verkligen börjar tvätta upp, sen i med ful tank och ta en liten tur, för att sedan varm köra till besiktning och VOLA!! blanka papper och de var de inte föra året på den bilen när lambdan var hel kan jag meddela.

nossnoJ
                        Deltagare

De är olika från gång till gång, samt bil om man märker nå stora skillnader,
                          själv hade jag dåligt på alla avgas värden sist jag besiktigade min caddy, bytte då givet vis lambda, samt körde standard hus kuren 😉 typ 5-10L bensin blandat med redline soppa system rengöring, som får stå på tomgång en bra stund allterna tivt en tur med väldigt försiktig gasning, sedan får bilen stå typ ett dygn, för de är när medlet står i soppa system samt spridare de verkligen börjar tvätta upp, sen i med ful tank och ta en liten tur, för att sedan varm köra till besiktning och VOLA!! blanka papper och de var de inte föra året på den bilen när lambdan var hel kan jag meddela.

Okej kanon bra. Skall provas. Tack.

pettsun
                          Deltagare

Har du avgasläcka? man brukar få hög lambda samt CO då.

OM du misstänker lambdasonden så kan du testa mäta upp den först. Ta en multimeter och mät först att förvärmningen fungerar(dom vita kablarna) ska va 12 till sonden, mät sedan motsåndet mellan kablarna till sonden.

Om du har tillgång till ett oscilloskop så kan du mäta mellan dom två andra kablarna(signalen, vet ej vilken färg dom är på imprezorna) du ska ha en fin kurva som pendlar mellan 1-0V på tomgång

nossnoJ
                            Deltagare

Har du avgasläcka? man brukar få hög lambda samt CO då.

OM du misstänker lambdasonden så kan du testa mäta upp den först. Ta en multimeter och mät först att förvärmningen fungerar(dom vita kablarna) ska va 12 till sonden, mät sedan motsåndet mellan kablarna till sonden.

Om du har tillgång till ett oscilloskop så kan du mäta mellan dom två andra kablarna(signalen, vet ej vilken färg dom är på imprezorna) du ska ha en fin kurva som pendlar mellan 1-0V på tomgång

Hehe lät avancerat. Har inget av dom två hemma. 😉 skall gå igenom avgassystemet imorgon tänkte jag och kolla.

nossnoJ
                              Deltagare

Bytte lamdasonden som jag köpte av Stefan och efter de så har är lamda värdena bra men alla andra värden är skyhöga, nästan höjts med 100% vilket känns konstigt. Måste man göra något när man bytt sonden?

Nu funderar jag på om man ska dra bilen till JRM och mappa om skiten eller försöka få tag på en orginal ecu med luftfilterbox med LMM! någon som kanske har att låna ut i några dagar?

tycker allt känns konstigt eftersom den gick igenom bilprovningen förra året utan problem enligt förra ägaren. Kan ECUn ställa om sig själv?

HJÄLP MIG det är ju snart dags att få bilen igenom bilprovningen så man kan vara med i sommar och åka lite med er!!!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.