SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Höga värden hos Bilprovningen!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27281
    nossnoJ
    Deltagare

      Hej alla.

      Har idag varit hos Bilprovningen och CO. värdena och LAMBDA var för höga.

      CO. Låg på 1,2 (0,5)
      LAMBDA låg på 1,24 (0,90-1,10)

      Kan oxå säga att den är possumlink 3″ downpipe 225l pump i tanken.

      Kan man sänka värdena på ett bra sätt?

      #233315
      pettsun
      Deltagare

        När du har bytt avgassystem och downpipe så har du ju inga kattar. Bränn på en eftermarknadskatt eller släng på orginal system så ska du se att du får bra värden.

        #233307
        nossnoJ
        Deltagare

          Katten sitter kvar.

          #233304
          Turbovin
          Deltagare

            Låter som trasig lambdasond.

            #233314
            Antonol
            Deltagare

              50/50 etanol i tanken gör susen

              #233308
              nossnoJ
              Deltagare

                LAMBDAsonden kanske är lika bra att byta.

                Vågar man slänga i etanol i tanken? Känns lite riskabelt?

                #233306
                Steewe
                Deltagare

                  LAMBDAsonden kanske är lika bra att byta.

                  Vågar man slänga i etanol i tanken? Känns lite riskabelt?

                  http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90704 😉

                  #233309
                  nossnoJ
                  Deltagare
                    #233310
                    nossnoJ
                    Deltagare

                      Märker man på typ en lambda mätare att den sonden är kass?

                      #233305
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Märker man på typ en lambda mätare att den sonden är kass?

                        De är olika från gång till gång, samt bil om man märker nå stora skillnader,
                        själv hade jag dåligt på alla avgas värden sist jag besiktigade min caddy, bytte då givet vis lambda, samt körde standard hus kuren 😉 typ 5-10L bensin blandat med redline soppa system rengöring, som får stå på tomgång en bra stund allterna tivt en tur med väldigt försiktig gasning, sedan får bilen stå typ ett dygn, för de är när medlet står i soppa system samt spridare de verkligen börjar tvätta upp, sen i med ful tank och ta en liten tur, för att sedan varm köra till besiktning och VOLA!! blanka papper och de var de inte föra året på den bilen när lambdan var hel kan jag meddela.

                        #233311
                        nossnoJ
                        Deltagare

                          De är olika från gång till gång, samt bil om man märker nå stora skillnader,
                          själv hade jag dåligt på alla avgas värden sist jag besiktigade min caddy, bytte då givet vis lambda, samt körde standard hus kuren 😉 typ 5-10L bensin blandat med redline soppa system rengöring, som får stå på tomgång en bra stund allterna tivt en tur med väldigt försiktig gasning, sedan får bilen stå typ ett dygn, för de är när medlet står i soppa system samt spridare de verkligen börjar tvätta upp, sen i med ful tank och ta en liten tur, för att sedan varm köra till besiktning och VOLA!! blanka papper och de var de inte föra året på den bilen när lambdan var hel kan jag meddela.

                          Okej kanon bra. Skall provas. Tack.

                          #233316
                          pettsun
                          Deltagare

                            Har du avgasläcka? man brukar få hög lambda samt CO då.

                            OM du misstänker lambdasonden så kan du testa mäta upp den först. Ta en multimeter och mät först att förvärmningen fungerar(dom vita kablarna) ska va 12 till sonden, mät sedan motsåndet mellan kablarna till sonden.

                            Om du har tillgång till ett oscilloskop så kan du mäta mellan dom två andra kablarna(signalen, vet ej vilken färg dom är på imprezorna) du ska ha en fin kurva som pendlar mellan 1-0V på tomgång

                            #233312
                            nossnoJ
                            Deltagare

                              Har du avgasläcka? man brukar få hög lambda samt CO då.

                              OM du misstänker lambdasonden så kan du testa mäta upp den först. Ta en multimeter och mät först att förvärmningen fungerar(dom vita kablarna) ska va 12 till sonden, mät sedan motsåndet mellan kablarna till sonden.

                              Om du har tillgång till ett oscilloskop så kan du mäta mellan dom två andra kablarna(signalen, vet ej vilken färg dom är på imprezorna) du ska ha en fin kurva som pendlar mellan 1-0V på tomgång

                              Hehe lät avancerat. Har inget av dom två hemma. 😉 skall gå igenom avgassystemet imorgon tänkte jag och kolla.

                              #233313
                              nossnoJ
                              Deltagare

                                Bytte lamdasonden som jag köpte av Stefan och efter de så har är lamda värdena bra men alla andra värden är skyhöga, nästan höjts med 100% vilket känns konstigt. Måste man göra något när man bytt sonden?

                                Nu funderar jag på om man ska dra bilen till JRM och mappa om skiten eller försöka få tag på en orginal ecu med luftfilterbox med LMM! någon som kanske har att låna ut i några dagar?

                                tycker allt känns konstigt eftersom den gick igenom bilprovningen förra året utan problem enligt förra ägaren. Kan ECUn ställa om sig själv?

                                HJÄLP MIG det är ju snart dags att få bilen igenom bilprovningen så man kan vara med i sommar och åka lite med er!!!

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.