Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

Jag har testat att tvätta bilen med högtrycksschampoo och det verkar fungera riktigt bra, men är lite på jakt om det finns något högtrycksschampoo med lite vax i så man håller uppe den fina glansen lite mer?

Manor
      Deltagare

Jag använder Alto Car Combi Cleaner som även innehåller vax. Det fungerar faktiskt helt ok, tycker jag. Alto/Nilfisk är alltså KEW högtryckstvättar (de blåa) som går under ett nytt namn sedan ett antal år tillbaka.

rickey
        Deltagare

Ja, jag har en av de större maskinerna hemma med alla tillbehör samt den car combi cleanern också och den verkade ganska bra, dock var den tillhörande flaskan ganska liten!

Manor
          Deltagare

Ja, jag har en av de större maskinerna hemma med alla tillbehör samt den car combi cleanern också och den verkade ganska bra, dock var den tillhörande flaskan ganska liten!

Då har du ju redan ett medel med vax :-).

Jag köpte en 2,5 liters dunk/flaska av detta medel. Det var ganska dyrt…men är drygt och räcker rejält länge.

rickey
            Deltagare

Jag trodde inte det var vax i det faktiskt men då vet jag det.

Jag använde det, men köpte biltemas högtrycks-schampoo efter det, men det tog inte lika bra känndes det som.

Men du/ni som använder högtrycks-schampoo vaskar väl av bilen lite med svamp ändå, eller låter ni bara det sitta på bilen och värka?

Manor
              Deltagare

Men du/ni som använder högtrycks-schampoo vaskar väl av bilen lite med svamp ändå, eller låter ni bara det sitta på bilen och värka?

Sommartvätt av bilen.

Snabbtvätt för att bli av med pollen…typ:
                ——————————————-
                Jag kör först på med vatten (högtryck), därefter på med schampot…låter det verka någon minut…spola av det med vatten och högtryck. Eventuellt torkar av bilen med syntetiskt skinn, men då med viss risk för repor.

Normaltvätt:
                ————
                Vanligast är dock att jag tvättar för hand med Meguiars New Tech schampo och Meguiars tvätthandske. Inleder och avslutar tvätten med högtryck. Torkar bilen med syntetiskt skinn.

Vanligast är dock normaltvätten då man inte sparar så mycket tid på snabbtvätten (max 10-15 minuter).

rickey
                Deltagare

Ja, men då tvättar vi på samma vis.

Jag sköljer av pollen några gånger i veckan och tvättar ordentligt med Turtles Supertvätt så det blir rent och fint sen spolar jag alltid med högtryckstvätten för den sköljer mycket bättre!

Manor
                  Deltagare

Ja, men då tvättar vi på samma vis.Jag sköljer av pollen några gånger i veckan och tvättar ordentligt med Turtles Supertvätt så det blir rent och fint sen spolar jag alltid med högtryckstvätten för den sköljer mycket bättre!

Passa dig för Turtles Supertvätt…det blir rent och snyggt, men den tar bort tidigare lagt vax på samma dåliga sätt som avfettningsmedel. Någon gång på vintern är ok…på sommaren är det Meguiars som gäller.

rickey
                    Deltagare

Jag har faktiskt lack-behandlat bilen och det glänser riktigt fint ändå!

Vad är det där för schampoo, bild?

Manor
                      Deltagare

Jag har faktiskt lack-behandlat bilen och det glänser riktigt fint ändå!Vad är det där för schampoo, bild?

Schampot är en riktig höjdare om än med en dyr prislapp.
                        http://www.meguiars.com/?car-washes/NXT-Generation-Car-Wash

Det säljs bl.a på Micro, och den större flaskan (1,89 liter) kostar runt 220:- vill jag minnas.

Den finns mycket att läsa på http://www.meguiars.com överhuvudtaget om tvätt, polering, vaxning.

rickey
                        Deltagare

Då ska jag ta och testa denna, hoppas den skummar lite så man ser vart man tvättat, det är det värsta med många schampoo, att det inte blir en enda bubbla skum på bilen! *skratt*

Manor
                          Deltagare

Då ska jag ta och testa denna, hoppas den skummar lite så man ser vart man tvättat, det är det värsta med många schampoo, att det inte blir en enda bubbla skum på bilen! *skratt*

Nja, det är väl inte mycket till skum…men det luktar godis, och det är inte fy skam det heller :D.

rickey
                            Deltagare

Har ni inhandlat det dyraste schampoo jag någonsin köpt på Micro som jag fick tips om ovan, det fungerar faktiskt riktigt bra och ger en skön vaxad yta kvar efter tvätt och torkningen.

Luktar mumma, nästan så att man inte kan få nog av att tvätta! 😉

Manor
                              Deltagare

Har ni inhandlat det dyraste schampoo jag någonsin köpt på Micro som jag fick tips om ovan, det fungerar faktiskt riktigt bra och ger en skön vaxad yta kvar efter tvätt och torkningen.Luktar mumma, nästan så att man inte kan få nog av att tvätta! 😉

…erkänn att du har smakat på skummet och slickat lite på bilen :P.

Kul att du blev nöjd :).

MariaimprezaGT
                                Deltagare

Har också de schampot, de är bra, men vill inte hålla med om att de är bäst. Mest för att jag har haft stora problem med att den efterlämnar fläckar.. Å jag har provat varmt å kallt vatten, för lite schampo, lagom schampo och stor dos schampo, de hjälper inte! Med imprezan jag hade fick jag ju vaxa bilen varenda gång när jag hade tvättat den.. så jag fick bort de dära. Värst blir de på rutorna..

nån kanske tror att jag inte sköljer tillräckligt, men de är nog få som står med en högtryck lika länge som jag..

Har därför konverterat helt till lahega, även om jag säljer sånt så har de ingen betydelse, kommer använda de grejerna så länge jag har bil å kan sköta om den själv.

Däremor däckglanset är bra (på sprayflaska), gillar även leran, high tech vaxet är rätt bra för den som gillar wetlook, hjälper dock inte så bra när man har en vit bil så jag värdesätter andra kvaliteer. Samma med polermedlet “speed glaze”, man är skitnöjd med resultatet ända tills de regnar..

Gillar krompolermedlet med, de bästa hittils jag har provat ihop med mothers.

Maria

Audi is teh ####!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.