SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Höjdinställning STD Coilovers

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24233
    Thomas-
    Deltagare

      Har monterat nya STD Coilovers och undrar lite över höjden.

      A) Ska det vara samma höjd från centrum på hjulet/marken till skärmkanten fram och bak?
      B) Om inte, hur mycket ska det diffa?

      C) Enligt graderingen så har jag 7 fram och 8.5 bak, är det så enkelt att dom ska stå exakt lika fram och bak för att få samma höjd runtom? (Jeppe trodde man skulle ha högre siffra bak, typ +1-2)

      D) Nån som vet höjden med originaldämpare/fjädrar från centrum på hjulet/marken till skärmkanten?

      Gäller GT 00’a Sedan

      #211155
      Janne248
      Deltagare

        Jag har inte exakta svaret på din fråga, men jag tror normal att man har lite högre bak än fram. Både orginal och om man sänker.
        Det finns flera exempel på detta bland annat på STI 03-04’or med Prodrive sänkfjädrar sänker de mer fram än bak.

        Jag ”lånar” tråden lite och ställer en fråga d)

        d) skall man ställa benen lika på höger och vänster sida eller skall man mäta så det blir lika höjd från tex fälgkanten till skärmkanten?

        (På min bil är benen på höger resp vänster sida stälda på samma markering men om man mäter mellan fälgkant och skärmkant så skiljer det sig 0,5-1 cm mellan sidorna.)

        #211157
        Adam K
        Deltagare

          Då är det kört Janne, det är bara att skrota bilen, du får inte ens en krona för delarna när du har en så skev bil!

          Eller….
          Ska du vara petnoga så skulle du försöka få tag på en 4hjulsvåg och försöka kompensera lite av ojämnvikten med hjälp av höjden. Själv skulle jag ställa in dem så att det var lika högt på båda sidorna. Alternativt kan du ju flytta vikter (batteriet) för att få samma höjd med samma inställningar.

          /A

          Jag har inte exakta svaret på din fråga, men jag tror normal att man har lite högre bak än fram. Både orginal och om man sänker.
          Det finns flera exempel på detta bland annat på STI 03-04’or med Prodrive sänkfjädrar sänker de mer fram än bak.

          Jag ”lånar” tråden lite och ställer en fråga d)

          d) skall man ställa benen lika på höger och vänster sida eller skall man mäta så det blir lika höjd från tex fälgkanten till skärmkanten?

          (På min bil är benen på höger resp vänster sida stälda på samma markering men om man mäter mellan fälgkant och skärmkant så skiljer det sig 0,5-1 cm mellan sidorna.)

          #211160
          Christian S
          Deltagare

            Har monterat nya STD Coilovers och undrar lite över höjden.

            A) Ska det vara samma höjd från centrum på hjulet/marken till skärmkanten fram och bak?
            B) Om inte, hur mycket ska det diffa?

            C) Enligt graderingen så har jag 7 fram och 8.5 bak, är det så enkelt att dom ska stå exakt lika fram och bak för att få samma höjd runtom? (Jeppe trodde man skulle ha högre siffra bak, typ +1-2)

            D) Nån som vet höjden med originaldämpare/fjädrar från centrum på hjulet/marken till skärmkanten?

            Gäller GT 00’a Sedan

            C) det ska vara olika fram och bak.
            7 fram och 8,5 bak vad är det för offroad höjd? jag har 11,5 fram och 13 bak:p

            #211164
            Thomas-
            Deltagare

              C) det ska vara olika fram och bak.
              7 fram och 8,5 bak vad är det för offroad höjd? jag har 11,5 fram och 13 bak:p

              haha 🙂

              Jo, lite hög är den 🙂

              Nu har jag ställt så den är lika hög bak som fram, är uppe på 12 på bakdämparna, men fortfarande 7 fram.

              Märkte precis att den är lägre på vänster sida, ska man justera så det blir lika med rideheight justeringen på dämparna eller ska man låta dom ha samma värde enligt graderingen?

              #211165
              Thomas-
              Deltagare

                Nån måste ju veta, ska man justera så höjden är samma på vänster/höger sida eller ska man bara ställa in så det är samma höjd enligt graderingen? :confused:

                Firman som jag blivit rekommenderad för 4-hjulsinställningen kunde tyvärr inte erbjuda 4-hjulsvåg annars hade jag nog valt att göra en sådan inställning.

                Måste få till höjden så allt hinner sätta sig innan 4-hjulsinställningen och ombesiktningen

                #211161
                Christian S
                Deltagare

                  jag har bara gjort så att det är samma på graderingarna och det är nog så alla andra också har gjort för graderingen är ju för att man enkelt ska kunna justera så att det blir samma på varje sida utan att behöva mäta och ha sig.

                  #211156
                  Janne248
                  Deltagare

                    …. graderingen är ju för att man enkelt ska kunna justera så att det blir samma på varje sida utan att behöva mäta och ha sig.

                    Men om man gör så och sedan mäter iaf… och det är olika… skall man då ställa benen olika på vänster resp. höger för att få bilen jämn.. eller kra med ben som är lika höjd. Vad är bättre?!

                    #211166
                    Thomas-
                    Deltagare

                      En annan sak man kan justera är ju förspänningen till fjädern, man ska ju inte justera den mer än att skruva in den om det klonkar, enligt manualen, men om den inte är lika inskruvad på vänster/höger så borde det ju påverka höjden litegrann.

                      #211162
                      Christian S
                      Deltagare

                        En annan sak man kan justera är ju förspänningen till fjädern, man ska ju inte justera den mer än att skruva in den om det klonkar, enligt manualen, men om den inte är lika inskruvad på vänster/höger så borde det ju påverka höjden litegrann.

                        japp.

                        jag har som sagt bara kört på graderingen och har inte ens funderat på att mäta om det vart lika på båda sidorna och jag har haft mina monterade i över 1 år nu.

                        #211158
                        specialized
                        Deltagare

                          Det mest relevanta sättet att mäta är enligt mig skärmkant <--> fälgkant eller skärmkant <--> centrum på fälgen.
                          Eventuell graderingen på benet är enligt mig ganska otillförlitlig då förspänningen på de 4 olika fjädrarna garanterat inte är exakt lika, och därmed kommer inte bilen bli lika hög.
                          En annan fördel med att mäta skärmkant – centrum är det är det sättet som används mest i bilkretsar , och benämns ” rideheight”

                          #211159
                          karlzzon.
                          Deltagare

                            Jag har ställt in förspänning och höjd på samma på benen och har inte mätt höjden på bilen!!!
                            I och med att man kan ställa in förspänningen lika på alla ben då den också har markeringar på STD ben.
                            Tror att det sättet funkar utmärkt om man kör på gata och lite på bana,annars skall man cournerweit (OBS stavningfel?? 🙂 ) vikta bilen!!

                            #211167
                            Thomas-
                            Deltagare

                              I och med att man kan ställa in förspänningen lika på alla ben då den också har markeringar på STD ben.

                              Det tänkte jag inte på, så ska jag naturligtvis göra

                              #211163
                              Christian S
                              Deltagare

                                exakt, har man satt förspänningen på tex 19 höger bak så sätter man ju den givetvis på 19 vänster bak med.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.