› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Höjdinställning STD Coilovers
- Detta ämne har 13 svar, 1,572 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2010 kl. 17:26 #24233
Thomas-
DeltagareHar monterat nya STD Coilovers och undrar lite över höjden.
A) Ska det vara samma höjd från centrum på hjulet/marken till skärmkanten fram och bak?
B) Om inte, hur mycket ska det diffa?C) Enligt graderingen så har jag 7 fram och 8.5 bak, är det så enkelt att dom ska stå exakt lika fram och bak för att få samma höjd runtom? (Jeppe trodde man skulle ha högre siffra bak, typ +1-2)
D) Nån som vet höjden med originaldämpare/fjädrar från centrum på hjulet/marken till skärmkanten?
Gäller GT 00’a Sedan
25 september, 2010 kl. 19:15 #211155Janne248
DeltagareJag har inte exakta svaret på din fråga, men jag tror normal att man har lite högre bak än fram. Både orginal och om man sänker.
Det finns flera exempel på detta bland annat på STI 03-04’or med Prodrive sänkfjädrar sänker de mer fram än bak.Jag ”lånar” tråden lite och ställer en fråga d)
d) skall man ställa benen lika på höger och vänster sida eller skall man mäta så det blir lika höjd från tex fälgkanten till skärmkanten?
(På min bil är benen på höger resp vänster sida stälda på samma markering men om man mäter mellan fälgkant och skärmkant så skiljer det sig 0,5-1 cm mellan sidorna.)
27 september, 2010 kl. 06:29 #211157Adam K
DeltagareDå är det kört Janne, det är bara att skrota bilen, du får inte ens en krona för delarna när du har en så skev bil!
Eller….
Ska du vara petnoga så skulle du försöka få tag på en 4hjulsvåg och försöka kompensera lite av ojämnvikten med hjälp av höjden. Själv skulle jag ställa in dem så att det var lika högt på båda sidorna. Alternativt kan du ju flytta vikter (batteriet) för att få samma höjd med samma inställningar./A
Jag har inte exakta svaret på din fråga, men jag tror normal att man har lite högre bak än fram. Både orginal och om man sänker.
Det finns flera exempel på detta bland annat på STI 03-04’or med Prodrive sänkfjädrar sänker de mer fram än bak.Jag ”lånar” tråden lite och ställer en fråga d)
d) skall man ställa benen lika på höger och vänster sida eller skall man mäta så det blir lika höjd från tex fälgkanten till skärmkanten?
(På min bil är benen på höger resp vänster sida stälda på samma markering men om man mäter mellan fälgkant och skärmkant så skiljer det sig 0,5-1 cm mellan sidorna.)
27 september, 2010 kl. 14:39 #211160Christian S
DeltagareHar monterat nya STD Coilovers och undrar lite över höjden.
A) Ska det vara samma höjd från centrum på hjulet/marken till skärmkanten fram och bak?
B) Om inte, hur mycket ska det diffa?C) Enligt graderingen så har jag 7 fram och 8.5 bak, är det så enkelt att dom ska stå exakt lika fram och bak för att få samma höjd runtom? (Jeppe trodde man skulle ha högre siffra bak, typ +1-2)
D) Nån som vet höjden med originaldämpare/fjädrar från centrum på hjulet/marken till skärmkanten?
Gäller GT 00’a Sedan
C) det ska vara olika fram och bak.
7 fram och 8,5 bak vad är det för offroad höjd? jag har 11,5 fram och 13 bak:p27 september, 2010 kl. 16:15 #211164Thomas-
DeltagareC) det ska vara olika fram och bak.
7 fram och 8,5 bak vad är det för offroad höjd? jag har 11,5 fram och 13 bak:phaha 🙂
Jo, lite hög är den 🙂
Nu har jag ställt så den är lika hög bak som fram, är uppe på 12 på bakdämparna, men fortfarande 7 fram.
Märkte precis att den är lägre på vänster sida, ska man justera så det blir lika med rideheight justeringen på dämparna eller ska man låta dom ha samma värde enligt graderingen?
30 september, 2010 kl. 19:36 #211165Thomas-
DeltagareNån måste ju veta, ska man justera så höjden är samma på vänster/höger sida eller ska man bara ställa in så det är samma höjd enligt graderingen? :confused:
Firman som jag blivit rekommenderad för 4-hjulsinställningen kunde tyvärr inte erbjuda 4-hjulsvåg annars hade jag nog valt att göra en sådan inställning.
Måste få till höjden så allt hinner sätta sig innan 4-hjulsinställningen och ombesiktningen
30 september, 2010 kl. 20:28 #211161Christian S
Deltagarejag har bara gjort så att det är samma på graderingarna och det är nog så alla andra också har gjort för graderingen är ju för att man enkelt ska kunna justera så att det blir samma på varje sida utan att behöva mäta och ha sig.
30 september, 2010 kl. 21:06 #211156Janne248
Deltagare…. graderingen är ju för att man enkelt ska kunna justera så att det blir samma på varje sida utan att behöva mäta och ha sig.
Men om man gör så och sedan mäter iaf… och det är olika… skall man då ställa benen olika på vänster resp. höger för att få bilen jämn.. eller kra med ben som är lika höjd. Vad är bättre?!
30 september, 2010 kl. 22:58 #211166Thomas-
DeltagareEn annan sak man kan justera är ju förspänningen till fjädern, man ska ju inte justera den mer än att skruva in den om det klonkar, enligt manualen, men om den inte är lika inskruvad på vänster/höger så borde det ju påverka höjden litegrann.
1 oktober, 2010 kl. 03:31 #211162Christian S
DeltagareEn annan sak man kan justera är ju förspänningen till fjädern, man ska ju inte justera den mer än att skruva in den om det klonkar, enligt manualen, men om den inte är lika inskruvad på vänster/höger så borde det ju påverka höjden litegrann.
japp.
jag har som sagt bara kört på graderingen och har inte ens funderat på att mäta om det vart lika på båda sidorna och jag har haft mina monterade i över 1 år nu.
1 oktober, 2010 kl. 07:00 #211158specialized
DeltagareDet mest relevanta sättet att mäta är enligt mig skärmkant <--> fälgkant eller skärmkant <--> centrum på fälgen.
Eventuell graderingen på benet är enligt mig ganska otillförlitlig då förspänningen på de 4 olika fjädrarna garanterat inte är exakt lika, och därmed kommer inte bilen bli lika hög.
En annan fördel med att mäta skärmkant – centrum är det är det sättet som används mest i bilkretsar , och benämns ” rideheight”1 oktober, 2010 kl. 16:12 #211159karlzzon.
DeltagareJag har ställt in förspänning och höjd på samma på benen och har inte mätt höjden på bilen!!!
I och med att man kan ställa in förspänningen lika på alla ben då den också har markeringar på STD ben.
Tror att det sättet funkar utmärkt om man kör på gata och lite på bana,annars skall man cournerweit (OBS stavningfel?? 🙂 ) vikta bilen!!1 oktober, 2010 kl. 17:32 #211167Thomas-
DeltagareI och med att man kan ställa in förspänningen lika på alla ben då den också har markeringar på STD ben.
Det tänkte jag inte på, så ska jag naturligtvis göra
1 oktober, 2010 kl. 23:04 #211163Christian S
Deltagareexakt, har man satt förspänningen på tex 19 höger bak så sätter man ju den givetvis på 19 vänster bak med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.