SSC Allmänt snack Allmänt småprat HTPC

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Tjenare Stefan !

Med hjälp av de prylar jag köpte från dig:
      – Moderkort (939)
      – AMD Athlon 64 3200+
      – 2GB RAM
      +
      – Gigabit GeForce 7300GS (passivt kylt kort för dryga 600:-).
      – Hauppauge PRV-350 (150 eller 500 hade fungerat lika bra för mig).
      …så har jag gett mig ut på djupt Linux vatten.

Efter försök med både KnoppMyth och MythDora så fastnade jag för den senare då installationen fungerade bättre för mig på något sätt.

MythTV som ska motsvara MCE supportar så många TV-tunerkort du bara får in i burken. Linuxvärlden släpar efter med drivrutiner så det gäller att läsa på lite innan man köper grejer. Fördelen är att man inte måste ligga på ”the bleeding edge”, utan beggade prylar fungerar bra. Då vi kommer att köra bredbands-TV inom snar framtid så kommer cirka 30 kanaler att vara accessbara i hela huset analogt utan några kort eller separata dekoders…HURRA…därav min satsning på ett analogt TV-tuner kort!!!

Jag tankar nu ner TV-Guider (XMLTV) för 10 dagar framåt för samtliga kanaler som jag har, styr MythTV med fjärren till TV-kortet och det ser ut att fungera väldigt bra och blixsnabbt utan fördröjning. En grym grej i MythTV, som jag tror saknas i MCE, är att den hoppar över reklaminslagen automatiskt på inspelat material (om man vill måste jag väl tillägga…). Det fungerar PERFEKT i de försök som jag har gjort. Det finns en hel massa smarta sätt att spela in program. MythTV vet t.ex om att ett program visas i repris…och har man det redan inspelat så hoppar den över det.

Det finns mycket mer att grotta med, och i denna värld är man en verklig nybörjare.

Mitt mål nu är att få ihop den ”perfekta” TV-inspelaren, och om jag till detta mål kan lägga till EN GRYM BILD så blir jag än mer glad.

Nästa vecka så kompletterar jag mitt snikbygge med:
      – D.Vine HTPC chassi.
      – 500GB Samsung SATA disk.
      – NEC 7350(?) brännare.

Min slutkostnad för detta bygge hamnar då på 5.300:-, eventuellt 6150:- om jag skaffar ytterligare en TV-tuner kort. Inte så farligt dyrt, om det nu bara levererar det jag hoppas och önskar.

mvh Manor

syke
      Blockerad

Tja mats!

Jag kanske aldrig borde sålt prylarna! x( 😉 😀

MythTV verkar vara riktigt trevligt. Ska kika närmare på vad som finns i mjukvaruväg när det närmar sig.

Manor
        Deltagare

Tja mats!Jag kanske aldrig borde sålt prylarna! x( 😉 :DMythTV verkar vara riktigt trevligt. Ska kika närmare på vad som finns i mjukvaruväg när det närmar sig.

Det är inte så dyrt att köpa nya pryttlar heller om du inte behöver satsa på det senaste. Det måste jag säga är en fördel med Linux-världen (även om jag är nybörjare och inte hajjar ett dugg…).

Min son Dogge har precis installerat senaste versionen av Ubunto (Linux) och ”skrivbordet” är jäkligt läckert…jag vågar mig på och säga att det är värre än Vistas nya grafikpryttlar. Han är efter någon dag betydligt vassare än mig…sånt är livet när man är gammal ;).

syke
          Blockerad

Hehe, ta en titt på XGL också, det är ett riktigt snyggt grafiskt gränsnitt till linux.

http://www.youtube.com/watch?v=Cz_2vKq5cZk

Manor
            Deltagare

Hehe, ta en titt på XGL också, det är ett riktigt snyggt grafiskt gränsnitt till linux.http://www.youtube.com/watch?v=Cz_2vKq5cZk

Dogge kör Ubuntu Beryl.
              Kolla en ”shootout” mellan Vista Aero och Ubuntu Beryl. Demon börjar med Vista Areo som ser ut att rocka…tills Ubuntu Beryl går igång. Herrejösses säger jag bara :).
              http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ&mode=related&search=

syke
              Blockerad

:7 :7

Läckert! Kanske dags att installera linux. 🙂

Manor
                Deltagare

:7 :7 Läckert! Kanske dags att installera linux. 🙂

Onekligen så finns det mycket smått och gott i den världen. Jag hittade fler läckra Beryl-demos på Youtube.

locko99
                  Deltagare

Har chasit på jobbet och det verkar scysst.

Har du vägarna förbi Ullared får du gärna komma in å slå en titta på skalet 😉

mVH /Martin

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.