› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur agera med 4wd? Om man får sladd?
- Detta ämne har 21 svar, 2,542 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
locko99.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2006 kl. 21:24 #1163
locko99
DeltagareTjenna.
Är ju rookie på 4wd och bara undrar en lite rookie fråga…
På min gamla pugga som var framhjulsdriven(felhjulsdriven) så vart det ju bara att gasa om man kört förfort….bromsa i nån kurva eller vad som helst vart ju helt uteslutet…
Men fick lite kast igår med subban…visst gick det lite för fort. Min reflex släppte gasen å rattade fram och tilbaka 4-5 ggr innan bilen vart på rätt väg igen..rakt fram altså…
Men visst är rätt i det läget att hålla gas eller? ska man släppa av?
Martin som bara undrar inför vinterna hala vägar.. 😉
Mvh /Martin
15 november, 2006 kl. 21:39 #42912Addson
DeltagareMan bara blundar o hoppas på det bästa 😉
Släpp inte! gasa så styr bilen upp sig..
15 november, 2006 kl. 22:14 #42914Sasse
DeltagareSom Adde säger, fortsätta hålla gas, givetvis inte tokgasa för då blir det ju motsatt effekt.
Märkte av det där också första gången, man släppte gasen av ren reflex, men det vänjer man bort snabbt efter lite körning.Har du ett stort område (typ industriområde eller dylikt) så ställ upp koner (eller nånting som kan agera koner 🙂 ) och testa dig själv litegrann så är du mer förberedd för eventuell isbana också 😉
16 november, 2006 kl. 07:08 #42905simo
DeltagareÄr det inte bättre att vänta med dessa aktiviteter tills snön kommer, då kommer allt att gå lite långsammare o du kommer att hinna med…istället för att bli passagerare kommer du hinna labba medans du åker på tvären…o detta gör man självklart på en öppen yta.
Kommer säkert flera sådana övningar i din region, haka på då
Som andra redan svarat så hjälper lite gas att dra dig ur en sladd
/U
16 november, 2006 kl. 08:06 #42915IMPREZA FOREVER
DeltagareJa man få en härlig(huhu) känsla när det motorbromsar på alla 4 och inte har nån stans att ta vägen.Jag ska då leta på en stor parkering
och ha några tränings timmar.
16 november, 2006 kl. 11:27 #42903SecretAgentMan
Deltagare..det kallas att ”bli passagerare” och är ett kraftigt tecken på att man gjort helt fel.
Det skrivs av alldeles för många bilar som det är, träna på att hantera bilen vid rätt tillfälle (kommande isträffar är ett bra exempel på ”rätt” tillfälle, som många pekar på i många trådar, tag lärdom…).
/J
16 november, 2006 kl. 12:25 #42923Niklas
DeltagareHar märkt att det är stor skillnad på att våga ge gas i en kurva på en bottenfrusen sjö och på en smal väg när man får sladd och riskera eventuellt ännu mer understyrning och ett besök i ett dike, eller upp på en hög trottoarkant.
Jag vet inte om det är flera år av körande med framhjulsdrivna bilar som detta beteende att släppa gasen satt sig så hårt i hjärnbalken men det känns riktigt obehagligt att riskera åka av vägen när man inte ”bara åker genom en liten mjuk snövall på den plogade banan på sjön”.
Men detta kan bero på fästet i däcken och mina vinterpuckar har aldrig varit vidare bra. Så till nästa vinter blir det till att köpa nya, eller att ställa av som i år.
16 november, 2006 kl. 12:42 #42917Twinturbo
DeltagareJag har bara provocerat fram sladd/släpp försiktigt steg för steg för att se hu bilen beter sig och när jag har fått sladd/släpp så har jag redan haft fullgas, så det har varit svårt att gasa mer 😉
Det som funkar bra för mig är att lätta lite på gasen (inte släppa helt) och direkt när bilen rätat upp sig på med fullgas igen. Skitkul!!! Eftersom bilen är så välbalanserad har jag, än så länge, inte haft tillstymmelse till kast/återsladd. Bara att ge på igen och bilen rätar upp sig 🙂18 november, 2006 kl. 10:17 #42919locko99
DeltagareEftersom bilen är så välbalanserad har jag, än så länge, inte haft tillstymmelse till kast/återsladd.
Vet inte om du provat att får släpp i 180km/h? Då blir det både en, två å tre returer… 😉 Men va iof blött ute med så det spela ju in lite!
//Martin som vill ha snö 😉
18 november, 2006 kl. 11:04 #42910Grusdraparn
DeltagareEftersom bilen är så välbalanserad har jag, än så länge, inte haft tillstymmelse till kast/återsladd.
Vet inte om du provat att får släpp i 180km/h? Då blir det både en, två å tre returer… 😉 Men va iof blött ute med så det spela ju in lite!//Martin som vill ha snö 😉
Provocerade du fram en sladd i 180 km/h? 😮
/K – saknar ord…
18 november, 2006 kl. 12:04 #42920locko99
Vet inte om du provat att får släpp i 180km/h? Då blir det både en, två å tre returer… 😉 Men va iof blött ute med så det spela ju in lite!//Martin som vill ha snö 😉
Provocerade du fram en sladd i 180 km/h? 😮 /K – saknar ord…
Behövs inte…det ordnar sig själv…räcker med att vägen är blöt och svänger.
//Martin
18 november, 2006 kl. 12:08 #42906simo
DeltagareVet inte om du provat att får släpp i 180km/h? Då blir det både en, två å tre returer… 😉 Men va iof blött ute med så det spela ju in lite!//Martin som vill ha snö 😉
Behövs inte…det ordnar sig själv…räcker med att vägen är blöt och svänger.//Martin
Oså undrar folk varför försäkringspremien är hög 😮 :+ x(
/U
18 november, 2006 kl. 12:10 #42913Addson
Behövs inte…det ordnar sig själv…räcker med att vägen är blöt och svänger.//Martin
Coolt.. Får jag ta på dig? Nej upp till becis.. Jag vill se dig köra på tvären i 180… 😉
18 november, 2006 kl. 18:50 #42921locko99
Coolt.. Får jag ta på dig? Nej upp till becis.. Jag vill se dig köra på tvären i 180… 😉
Knappast tal om att åka på tvären…väldigt väldigt obehaglig kan jag lova…Men sån tur é gick det bra denna gången med…Som det brukar göra…Men en vacker dag gör det inte det…
Bara hoppas man får lämna lappen ifrån sig innan den dagen kommer… 😉
Mvh /Martin
19 november, 2006 kl. 20:09 #42908Manor
Deltagare[Bara hoppas man får lämna lappen ifrån sig innan den dagen kommer… ;)Mvh /Martin
Suck…
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Hur agera med 4wd? Om man får sladd?” är stängt för nya svar.